SELAMAT DATANG KE HALAMAN BLOG RASMI PPSK [PPM-006-03-22032013]

Wednesday 18 February 2015

Siri Binaan Bersejarah Kelantan : Gelanggang Keramat TRW

Stadium Sultan Muhammad IV 1965-2015

Stadium Sultan Muhammad IV
Merupakan home ground bagi pasukan bola sepak Kelantan yang beraksi dalam Liga Super Malaysia. Stadium ini juga menjadi venue utama untuk pertandingan bola sepak yang melibatkan Negeri Kelantan. 2008 - 2012 merupakan kegemilangan sejarah Bola Sepak Kelantan dan stadium inilah menjadi saksi akan kegemilangan tersebut. Namun, ramai yang tidak menyedari bahawa Stadium ini mempunyai sejarah sepanjang 50 tahun semenjak ia dibina dari 1965 - 2015.

Satu fakta yang menarik berkenaan dengan padang ini ialah ia merupakan padang bola sepak yang tertua di Malaysia, malah mungkin juga yang tertua di Asia mengikut usia penggunaannya. Ia mula digunakan pada tahun 1946 serentak dengan penubuhan Kelantan Amatur Football Association yang lebih dikenali sebagai KAFA, justeru padang tersebut pada ketika itu lebih dikenali sebagai Padang KAFA. 

1965, Kerajaan Negeri Kelantan memutuskan untuk membina sebuah stadium bagi kegunaan Pasukan Kelantan untuk beraksi dalam suasana yang selesa selain sebagai tempat untuk rakyat beriadah dan bersukan. Sebagak 1.7 Juta Ringgit dibelanjakan untuk membina stadium tersebut dengan kapasiti 30,000 penonton. Setelah stadium tersebut siap dibina nama Padang KAFA telah diganti dengan nama Stadium Sultan Muhammad IV dan ia mula digunakan secara rasmi pada 1965.

Naik Taraf
Di kemuncak prestasi pasukan yang tersohor dengan nama jolokan The Red Warriors telah bertanding dalam kejohanan Piala AFC, pencapaian ini membuatkan pihak KAFA dan Perbadanan Stadium Kelantan menaik taraf kemudahan di Stadium Sultan Muhammad IV sejajar dengan spesifikasi kejohanan Asian Football Confederation. Lampu Limpah, tempat duduk, kemudahan asas, padang telah dipertingkatkan dan ciri keselamatan juga ditambah baik, malah scoreboard elektronik juga telah dipasang.

Stadium Baru
Sambutan pelbagai lapisan masyarakat di Kelantan terhadap perkembangan bola sepak domestik menyebabkan Home Ground TRW sentiasa dipenuhi dan ribuan lagi tidak dapat memasukinya ekoran kehabisan tiket. Keadaan ini menyebabkan berlakunya situasi perbarisan panjang semata-mata untuk mendapatkan tiket, hingga mencetuskan fenomena dan muncul lain-lain masalah.

Kerajaan Negeri Kelantan telah menguar-uarkan pada 30 Mac 2013 akan terbinanya sebuah stadium baru di "Tapak Bandar Sukan Bukit Merbau, Pasir Puteh". Stadium itu nanti boleh memuatkan 45,000 orang penonton dalam satu-satu masa dan ia akan dibina oleh pakar yang membina stadium Olimpik Beijing.

Gambaran Stadium Negeri di Bukit Merbau Pasir Puteh.
Pihak KAFA juga telah mengemukakan hasrat mereka untuk membina stadium di dua lokasi iaitu di Kampung Gading Galoh, Machang dan di Tunjong.

Rekaan Stadium oleh Pihak KAFA
Bagaimanapun, hingga saat ini tidak diketahui perkembangan akan pembinaan kedua-dua stadium baru ini. 2015, TRW akan tetap bermain di stadium keramat mereka iaitu di Stadium Sultan Muhammad V, semoga kegemilangan TRW dapat dibangkitkan kembali.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...