SELAMAT DATANG KE HALAMAN BLOG RASMI PPSK [PPM-006-03-22032013]

Friday 27 February 2015

RUMAH TIANG 12 : Siri Binaan Bersejarah Kelantan


Pendahuluan
Kondominium, Rumah Pangsa (flat), Rumah Teres, Bunglow atau Taman Perumahan merupakan gaya kediaman terkini seluruh masyarakat di Malaysia dan tidak terlepas kediaman di Kelantan. Kini agak sukar untuk melihat rumah tradisional menjadi kediaman utama bagi masyarakat di Kelantan, sebaliknya mereka tinggal dalam kediaman yang dibina daripada logam, plastik, dan konkrit berbanding masyarakat dahulu yang tinggal dalam kediaman yang dipanggil Rumah dibina sepenuhnya daripada kayu.

Pada saat ini, hanya perabot dan perhiasan dalam rumah sahaja yang diperbuat dari kayu. Masyarakat Melayu masih mengenali lagi jenis kayu kayan namun dikhuatiri generasi muda kini sudah tidak dapat mengenal jenis kayu seperti jati, cengal, berlian, merbau, dan beberapa jenis kayu keras lagi. Baiklah itu jenis kayu kayan, rumah tradisional masyarakat Melayu juga terdapat berbagai jenis mengikut negeri, di Kelatan jug tidak ketinggalan, kita juga mempunyai tradisional yang khusus dengan ciri-ciri tersendiri .

Jenis Rumah Tradisi Kelantan
Terdapat dua jenis rumah tradisional masayarakat Kelantan iaitu Rumah Bujang dan Rumah Tiang 12 kedua-dua jenis sebenarnya hampir sama ciri binaannya. Rumah Bujang adalah rumah kebiasaan masyarakat kebiasaan yang tinggal di luar Kota Bharu terutama di kawasan berhampiran Terengganu manakal Rumah Tiang 12 hanya terdapat di beberapa kampung dan Bandar Kota Bharu sahaja. Rumah tradisional ini masih ada, namun sudah semakin sukar untuk mencarinya dan rata-rata rumah ini berusia lebih dari 100 tahun. 

Rumah Tiang 12 mendapat nama berdasarkan 12 batang tiang yang terdapat pada ruangan Rumah Ibu, 6 tiang serambi dan 6 tiang panjang. Bumbungnya panjang dengan tepi sudutnya dipasang tabir layar dan dipenghujungnya dipasang pemeleh atau juga dikenali sebagai tumpu kasau dan sepasang pemeleh ibu dan sepasang pemeleh serambi. 

Rumah ini terdapat tiga modul iaitu Rumah Ibu, Rumah Tengah dan Rumah Dapur. Rumah Ibu mempunyai ruang selasar iaitu satu ruang yang luas untuk meneri tetamu. Rumah Tengah pula menempatkan bilik-bilik dan bersekat-sekat, begitu juga Rumah Dapur.

Sekilas
Binaan rumah tradisional pada masa kini dianggap sesuatu yang eksotik penuh nostalgia, kerana jarang pemilik membangunkan rumah tradisi ini. Pada pandangan orang yang "berjiwa halus", rumah tradisional sememangnya amat menarik kerana binannya penuh berseni dan dipenuhi dengan ukiran yang bermotifkan flora. Rumah Tradisional juga menggunakan teknologi Alam Melayu yang tersendiri yang dikenali sebagai tanggam dan pasak selain itu ia juga kurang menggunakan paku besi untuk menjaga keutuhan kayu daripada mereput. Hakisan dari paku berkarat akan mempercepatkan reputan kayu dan mengurangkan ketahanan rumah.

Selain itu, atap yang membentuk bumbung juga dibuat khas daripada tanah liat yang dikenali sebagai atap singgora yang berwarna merah bata. Pembinaan rumah tradisional dari atap hinggalah kepada tungku alas tiang rumah merupakan hasil kraftangan masyarakat yang kini penggiatnya sudah sukar dicari. Pembinaan Rumah tradisional juga memakan kos yang teramat besar hingga ramai tidak mampu untuk membinanya kerana pembuatan rumah tersebut adalah begitu eksklusif dan mahal.

Rumah Kelantan : Rumah Tiang 12
Lakaran Rumah Kelantan
Struktur Rumah Kelantan dari keterangan Lakaran 

  1. Kasau Betina
  2. Kasau Jantan
  3. Tulang Bumbung
  4. Gulung-Gulung
  5. Alang Lintangan
  6. Alang Panjang
  7. Tunjuk Langit
  8. Papan Berlarik
  9. Jenang 
  10. Salur Air
  11. Bumbung Genting Singgora
  12. Jenang Tingkap
  13. Bendul
  14. Tiang Kayu
  15. Alas Tiang
  16. Lantai Papan
  17. Gelenggar
  18. Rasuk Pendek
  19. Rasuk Panjang
  20. Kawan Dinding
  21. Kekisi
  22. Tabir Layar
  23. Dinding Jandan Berhias
  24. Dinding Papan Berlidah
  25. Pintu papan Kembung
  26. Tingkap papan kembung

Atap Genting Singgora


Rujukan:
  • The Traditional Malay House,  Nasi Abdul Halim [Buku]
  • http://delta-ilmu.blogspot.ie/2010/02/rumah-tiang-12.html
  • http://tangisanmelayu.blogspot.nl/2014/01/rumah-melayu-nusantara.html



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...