Pemeleh adalah sepasang papan
yang terletak di kedua-dua hujung bahagian atas tebar layar. Ia diguna untuk
menutup kasau lintang atau kasau jantan yang dipanggil pemeleh atau peles.
Bentuk pemeleh ini kelihatan serikit melengkung dan meruncing ke atas. Rupa ini
memjadi karektor yang kuat dalam senibina rumah-rumah di Kelantan, Terengganu
serta Patani di Selatan Thai.
Usia dan kewujudan pemeleh jenis ini pada rumah melayu pantai timur seusia
dengan kewujudan orang Melayu pantai timur dalam penggunaan bumbung jenis
panjang.
Simbolisme Pemeleh
Pemeleh dikatakan mempunyai
bentuk seperti ukiran bangau yang terdapat pada perahu-perahu nelayan tempatan,
Motif bangau ini melambangkan semangat,perlindungan dan keselamatan untuk
nelayan-nelayan di laut dan motif yang digunakan untuk rumah.(TEOM:
Architecture 1998:27). Menurut Nakula(1985:54-61) pula menyatakan pemeleh
bererti "penghias". Selain erti penghias beliau juga memyatakan
perlambangan pemeleh seperti anggota tubuh manusia iaitu kepala dan tangan.
Selain itu pemeleh juga membawa
perlambangan "Zat Allah"yang terpancar 2 sifat Allah Ta'ala iaitu
"jalal" dan "jamal" yang memacar kearah kanan(Jamal) dan
Kiri (Jalal).
2 sifat Allah Ta'ala iaitu "jalal" dan "jamal" yang memacar kearah kanan(Jamal) dan Kiri (Jalal) |
walaupun dengan ada 2
perlambangan itu Nakula juga menegaskan ia mempunyai 2 pengertian penting
iaitu:
Pertama: Mengisbatkan Kewujudan
Allah Ta'ala dengan menafikan makhluk.
Kedua : Mempunyi kekuatan
ketuhanan untuk memjaga keselamatan rumah dan penghuninya.
Pergertian baru pemeleh zaman
Pra-Islam
Kewujudan pemeleh pada zaman
Kelantan Tua (zaman Jawan 3000-2800 sebelum masihi dan Brahma 1800-1700 sebelum
masihi) telah diberi pengertian baru sebagai lambang dari huruf "Lam
Alif" terlungkup pada zaman Islam. Nakula memjelaskan huruf terlungkup ini
dapat memenuhi 2 pergertian diatas dengan bunyi "Laa" adalah bererti
"tiada", dari perkataan "Laa ilaha illallah"yang bererti
"tiada tuhan melainkan Allah" maksudnya "Laa maujuda illallah'
ertinya "tiada yang maujud, melainkan Allah".
Huruf Lam Alif sebenarnya bermaksud menakfikan kemakhlukan pada rumah dan mengisbatkan "Allah yang Maha Kuasa". Dengan ini segala syaitan dan iblis, juga unsur bahaya tidak akan berani menghampiri rumah. Oleh itu "pemeleh" disebut juga "penyangga" ertinya "penepis segala bahaya mendatang". Ada juga penggunaan stail "penyangga berganda", yakini gabungan 2 huruf Lam-Alif terlungkup ke bawah dan satu lagi ke mendogak ke atas seperti huruf asal. Penyangga berganda ini memberi pengertian "nafi" dalam 2 alam:
2 erti Lam-Alif berganda ini
iaitu:
Lam-Alif terlangkup:Alam Dunia,
Dunia pada saat ini.
Lam-Alif mendongak: Dunia
Akhirat. Dunia pada akan sampai kelak.
Bila pemeleh memjadi
"penyangga", Ia mestilah mempunyai sifat-sifat "Jalal" yang
bermaksud (kehebatan). Kalau pada anggota tubuh manusia, kedua itu terletak pada
kedua lengan dan tangan yang memjadi penyangga tubuh manusia, jika pada makna
ia digambarkan lambang yang hebat maka pada tapak tangan ia hebat tangan
manusia bermain senjata pertahan diri. Maksudnya di sini sekiranya orang itu
bertarung atau bersilat maka bisa kemusnahannya terletak pada kelincahan ke
dua-dua belah lengan bermain skill serta membuka buah memyerang dan
bertahan.Apa lagi sekiranya tanganya terdapat senjata. Dari situ juga terdapat
pemeleh berlambang Kelewang. Kelewang adalah senjata memgerunkan, juga pemeleh
berlambang Ular Naga pada kepalanya penjelmaan Hakikat Muhamadiyah dalam sifat
Jalal menakutkan, pemeleh lambang Makara yang sangat keramat atau sakti kerana
di situ terletak Nur Muhammad, tuan segala makhluk dan semar,kepala sekalian wali
Allah yang memjaga alam nyata ini.
Dengan kukuhnya syariat, pemeleh
berbentuk ular naga dan makara beransur hilang dan bermulanya penggunaan
sejenis tumbuhan-tumbuhan dalam senibina melayu yang dinamakan "Solor
Bayor".
Revolusi Pemeleh Kelewang
Pemeleh kelewang adalah
satu-satunya jenis kelewang yang masih kekal wujud pada masa kini. Namun
bergitu pemeleh ini turut mengalami perubahan dan terhad pada bangunan
tertentu.
Di Kelantan, rekabentuk pemeleh
kelewang bersilang A, wujud pada bangunan masjid dan makam raja-raja. Ini
kerana perlambanganya Lam-Alif yang membawa makna 2 dunia bawah dan atas
menunjukan dunia akhirat atau alam kematian. Perlambangan ini boleh ditaksir
segala perbuatan di dunia alam manusia (rumah kediaman) sebagai tempat membuat
bekalan ibadat kepada Allah SWT sebagai persiapan diri untuk ke alam hakirat
dan jika dari segi berlawan atau pertahan diri pula ia umpama kesediaan orang
itu berkorban dan tidak gentar mati kerana "mati itu sebahagian kehidupan
dan mesti". Oleh itu pemeleh jenis ini dapat dilihat pada rekabentuk
Masjid.Rekabentuk masjid diraja Kota Bharu yang lama dan Masjid Makam diraja
Lunggar/Langgar memggunakan pemeleh jenis ini.
Pemeleh kelewang bersilang tidak atau jarang digunakan pada rumah kediaman. Pemeleh jenis B merupakan pemeleh kelewang yang di sertakan cucuk langit.Pemeleh jenis inilah yang paling popular digunakan untuk kediaman rumah. Namun sedemikian, zaman demi zaman, era demi era, dinasti bertukar dinasti maka pemeleh juga mengalami perubahan bentuk yang lebih sedehana, Jenis D. Dengan masuknya pengaruh asing dalam memperkenalkan rekabentuk bumbung asing serta hilangnya nilai jati diri akibat inferior kompleks yang rumit, kini pemeleh hanya dapat dilihat pada bangunan tertentu sahaja seperti bangunan perlancongan dan resort sahaja.
Pemeleh kelewang bersilang tidak atau jarang digunakan pada rumah kediaman. Pemeleh jenis B merupakan pemeleh kelewang yang di sertakan cucuk langit.Pemeleh jenis inilah yang paling popular digunakan untuk kediaman rumah. Namun sedemikian, zaman demi zaman, era demi era, dinasti bertukar dinasti maka pemeleh juga mengalami perubahan bentuk yang lebih sedehana, Jenis D. Dengan masuknya pengaruh asing dalam memperkenalkan rekabentuk bumbung asing serta hilangnya nilai jati diri akibat inferior kompleks yang rumit, kini pemeleh hanya dapat dilihat pada bangunan tertentu sahaja seperti bangunan perlancongan dan resort sahaja.
Pemeleh usang yang masih ada pada rumah di Kota Bharu:
Sumber utama rujukan:
Abdullah b. Mohamed (Nakula),
"Falsafah dan Permikiran Orang-orang Melayu, Hubungannya dengan Islam dan
Kesenian", Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan, Kuala Lumpur , 1980.
Kembali ke SenibinaRumah Melayu Kelantan
2 comments:
tkasih sangat membantu kajian saya mengenai element pada bumbung panjang , bumbung lima dan b. potong belanda
Salam..Boleh saya tahu kenapa ade pengertian baru pada zaman pra Islam bagi pemeleh
Post a Comment