Senibina Tiba Layar
Tiba layar dalam senibina rumah
Melayu telah lama wujud dalam masyarakat Melayu sejak azali lagi. Ia wujud
bersama pengunaan bumbung jenis bujang. Oleh itu tiba layar juga mengalami
pelbagai rupa bentuk, motif dan simbolisnya terutama pada bahagian gable.
Pelbagai ukiran motif telah dibuat pada bahagian ini bermulalah ukiran
tumbuh-tumbuhan dan haiwan, binatang mitos, keagamaan seperti imej Buddha,
Dewa-Dewi hindu, Allah dan Muhammad serta jata negara dan simbol keluarga. Dari
penggunaan itu menunjukan bahagian tempat tiba layar bergitu penting dalam
masyarakat Melayu dari segi rohani dan spiritual ketuhanan. Kedatangan Islam ke
dunia Melayu telah mengangkat lagi martabat penggunaan tiba layar ini terutama
jenis kias matahari sebagai tugas penting dalam penunjuk kiblat bagi arah untuk
bersolat. Seni rekabentuk pada tiba layar pada mata orang-orang tua terdahulu
atau silam amat membawa makna memdalam dan ia sebagai penunjuk/peristiharan
akidah dan jiwa roh pemilik rumah itu pada masyarakat sekitar. Pentingnya
bahagian ini juga dapat dilihat di tamadun dunia utama manusia seperti tamadun
Greek dimana bahagian ini juga teramat penting dan mesti dipenuhi arca
ketuhanan dan makna penting. Jadi sebarang pengunaan seni pada tiba rumah
membawa makna yang amat penting pada orang Melayu silam. Ia umpama doa kepada
penghuni dan harapan akidah untuk keturunan mereka yang bakal berkembang dan
berlindung didalam rumah itu. Oleh itu orang Melayu silam tidak sesekali
membina tiba layar dengan sebarangan seni malah jauh sekali untuk ditinggal
kosong tanpa pengisian.
Tiba atau Tuban Layar jika
dilihat pada rupa senibinanya berupakan kepingan papan berbentuk tiga segi yang
dipasang bagi menutupi kedua-dua hujung bumbung panjang dan bumbung limas.
Kayu-kayu yang lurus atau melengkung disusun dengan berpusat di tengah-tengah
sementri tiba layar yang berbentuk bulat atau ukiran dan terdapat serikit
bukaan diantara kayu bagi memberi laluan udara ke dalam rumah. Biasanya ada
tiga jenis gaya kemasan
tiba layar utama rumah tradisi Melayu Kelantan iaitu:
A) Kiasan
Matahari
Melambangkan keceriaan kehidupan
penghuninya. Tiba layar ini dipasang mengadap kiblat iaitu mengikut matahari
jatuh dan terbit.
B) Ukiran
Tebuk dan C) Bumbung Pisang Sesikat
Kedua-dua tiba layar jenis ini
dipasang mengadap arah lain yang tidak mengadap kiblat.
Simbol Tiba Layar
Menurut Nakula(Warisan Kelantan
IV,62-64), tiba layar pada rumah Melayu melambangkan Nur Muhammad dan
segala alam yang terjadi daripadanya, manakala alam hakikat terkandung dalam
Nur Muhammad dan zat Allah adalah meliputi keseluruhnya. Tiba layar merupakan
lambang yang lebih khusus “Allah dan Muhammad” “Kalimah Syahadat”. Walaupun
tiba layar tidak ditulis dengan huruf ,kalimah atau ayat ia tetap membawa
pengertian sama dalam bentuk perlambangan. Objektif perlambangan ini
mengambarkan bayang-bayang ilmu Allah dan ilmu Allah ini adalah tersimpul dalam
dwi-tunggal itu.
Perlambangan tiba layar yang membawa makna "Allah dan Muhammad"
|
Selain itu tiba layar juga
membawa perlambangan "Tuban Layar".Perkataan "Tuban"
bererti "air putih yang keluar lebih dahulu dari kelahiran anak",
manakala "Layar" sama dengan"Tabir" atau "Kelir"
wayang kulit dimana tempat lahirnya bayang-bayang patung (tempat yang
memaparkan cerita atau kisah dalamnya). Jadinya, perkataan "tuban"
maksudnya "pendahuluan ilmu" atau "bayang-bayang
ilmu" sebelum daripada "lahirnya ilmu" di alam
nyata."Layar" itu ialah dada batin tempat lahirnya bayang-bayang ilmu
itu.
Sumber utama rujukan:
Abdullah b. Mohamed (Nakula),
"Falsafah dan Permikiran Orang-orang Melayu, Hubungannya dengan Islam dan
Kesenian, Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan, Kuala Lumpur, 1980.
Kembali ke SenibinaRumah Melayu Kelantan
No comments:
Post a Comment