Rumah sebagai alam kecil
Sebuah rumah yang melambangkan alam
kecil itu diceritakan sebagaimana ia dihuraikan anggota-anggota manusia. Bila
sebuah rumah ini serupa dengan manusia, bermakna ia mempunyai anggota sebagai
berikut:
- Kepala
- Tengkuk
- Dua lengan-tangan
- Dada
- Perut-pinggang-punggung
- Dua peha-betis-kaki
- Anggota rohani iaitu kalbu
Dibawah ini dihuraikan
bahagian-bahagian rumah itu menurut bahagian-bahagian anggota manusia. Bila
rumah ini dipandang dari aspek depan ia dapat dihuraikan sedemikian:
- Kepala: Buah butun atau runcing pemeleh yang berdiri dikemuncak rabung.
- Tengkuk:Bahagian antara buah butun dan rabung.
- Dua lengan-tangan: Kedua-dua sisi pemeleh
- Dada:Bahagian antara dua sis pemeleh itu yang digelarkan “tiba layar”.
- Perut:Bahagian tempat duduk antara alang dan perlantaian.
- Pinggang:Bahagian tempat duduk ini juga, tetapi dari aspek rusuk(lambung).
- Punggung:Pelantaian tempat duduk.
- Dua peha-betis:Dua tiang alang sampai ke tanah.
- Dua kaki: Dua ibu tangga dan anak-anak tangga.
- Kalbu: Bilik di dalam rumah
Rumah dan Tuan Rumah
Mengikut Nakula jelas bahawa
rumah itu melambangkan manusia. Manusia manakah yang dimaksudkan itu?. Tidak
lain lagi dari ”tuan rumah” itu sendiri. Ia adalah suatu ”ekspresi” yang lahir
dari dalam lubuk batin tuan rumah itu, sebagai contoh dirinya.Atau dengan kata
lain ia satu "manifestasi" atau "penunjulan" tuan rumah
dalam bentuk kayu-kayuan. Dapat juga dikatakan sebuah rumah adalah salinan dari
tuan rumah. Dapat juga disebut bahawa rumah sebagai pembalut,manakala tuan
rumah memjadi inti di dalamnya, atau rumah sebagai acuan dan rumah memjadi
kandungan dalam acuan ini. Tidak salah kalau diperbandingkan tuan rumah sebagai
roh dan rumah sebagai jasadnya.
Bergitulah eratnya hubungan
antara rumah dan tuan rumah dalam permikiran orang-orang Melayu purba. Oleh itu
dari segi struktur, rumah itu mestilah menurut struktur tuan rumah. Kalau
dikatakan bahawa terdapat beberapa ukiran yang melambangkan ilmu Allah pada
beberapa bahagian rumah, maka ilmu Allah ini tidak lain dari suatu ekspresi
yang telah berwujud di dalam batin tuan rumah itu.Dalam masyarakat Melayu
purba, Falsafah hidup yang berorientasikan Zat Allah adalah memjadi suatu
falsafah umum yang popular. Falsafah inilah yang melahirkan suatu identiti
tersendiri dalam senibina Melayu.
Sumber utama rujukan:
Abdullah b. Mohamed (Nakula),
"Falsafah dan Permikiran Orang-orang Melayu, Hubungannya dengan Islam dan
Kesenian, Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan, Kuala Lumpur, 1980.
Kembali ke SenibinaRumah Melayu Kelantan
No comments:
Post a Comment