SELAMAT DATANG KE HALAMAN BLOG RASMI PPSK [PPM-006-03-22032013]

Wednesday, 12 September 2012

SIRI BONGKAR : TOK JANGGUT 2


SEJARAH YANG KITA KETAHUI

Haji Mat Hassan bin Panglima Munas @ Tok Janggut, telah menawan Pasir Puteh dan telah memaksa Encik Latif meminta bantuan askar tambahan dari Singapura dan Negeri Melayu Bersekut. Maka pada 6 Mei 1915, satu pasukan yang dianggotai oleh 200 askar (lebih kurang) berserta senjata berat telah dihantar ke Pasir Puteh.

Maka berlakulah peperangan yang hebat di Kampung Merbuk dan Kampung Pupoh pada 25 Mei 1915.
Tercatat dalam Sejarah Malaysia bahawa Tok Janggut telah gugur dalam pertempuran ini. Mayat beliau telah dibawa ke Kota Bharu dan di arak seluruh bandar dan jenazah beliau telah di gantung secara terbalik di padang bank, setelah seminggu ia dikuburkan di Pasir Pekan. (sila rujuk disini untuk paparan bergambar jenazahTok Janggut)

Begitulah fakta yang tercatat dalam Sejarah Malaysia dan ianya telah diterima pakai dalam silibus pengajian sejarah peringkat sekolah rendah dan menengah.


TERSURAT : Makam Tok Janggut, di Pasir Pekan.


PENDEDAHAN OLEH WAN ASRUL AL AYDRUS
Namun begitu, telah tampil waris Tok Janggut yang menyangkal fakta sejarah yang telah tercatat sekian lama. Beliau mengatakan bahawa bahawa Tok Janggut telah diselamatkan di bawa ke lari ke Gua Musang.
Kisah lanjut sudah didedahkan dalam Siri Bongkar : TokJanggut 1

Seterusnya beliau telah bersembunyi dan menukar identiti. Pada masa beliau bersembunyi, Tok Janggut amat rapat dengan Tok Selehor, iaitu seorang Tokoh Agama yang terkenal pada tahun 1920an. (kita akan buat posting mengenai Tok Selehor ini), bagaimanapan beliau Meninggal Dunia pada 1935.

Tok Janggut telah dipertemukan dengan Mat Kilau, Dato Bahaman, Mat Kelantan dan De Ibrahim oleh Tokku Paloh, Sayyid Abdul Rahman Al Aydrus. Setelah itu, bermulalah episod mereka belajar hukum hakam agama dengan Tok Janggut selepas ketiadaan Tokku Paloh ini kerana Tok Janggut adalah individu paling tua antara semua walaupun beliau lewat sedikit bangkit berjuang, disebabkan masanya banyak dihabiskan di Mekah.

Hampir kesemua pahlawan yang bersembunyi waktu itu merujuk hal-hal hukum hakam agama dengan Tok Janggut. Mat Kilau pernah bertanya kepada Tok Janggut “Abe Mat, tokse tubek ko? Oghe Putih tak dok doh ni...” Mat Kilau, fasih berbicara dalam dialek Kelantan kerana dia juga keturunan Orang Kelantan juga (sebelah bonda beliau).

Jawab Tok Janggut kepada pertanyaan Mat Kilau, “Puok-puok demo tu pilih nak turut oghe putih, biar oghe putih tak dop pun....biarlah aku lagu ni jah”.
Ini berikutan, usia Tok Janggut ketika itu sudah agak uzur dan dipercayai ketika itu umur Tok Janggut dalam lingkungan 117 tahun.

Pada tahun 1969,  Mat Kilau mengishtiharkan diri di Kampung Pulau Tawar, Pahang, Mat Kelantan terus menetap di Kuala Krai, Dato Bahaman terus menyamar menggunakan nama Tok Peramu dan Tok Janggut berpindah alam dan disemadikan di Tanah perkuburan Kampung Panji, seperti orang kebanyakan. Maka, hanya yang pernah sampai di kubur tu saja, akan tahu hok mano so kubur Pejuang Islam Sejati Kelantan Haji Mat Hassan Bin Munas Bin Samad @ Tok Janggut.

Paling utama Tok Janggut berjuang di Tanah Melayu ini adalah membawa pesanan dan didikan Sheikh Ahmad Al Fathoni, iaitu Islamkan Tanah Melayu, bagi Tok Janggut apabila sudah merdeka dan selepas merdeka mahkamah yang perlu cuba adili Tok Janggut, mahkamah dan sistem mahkamah yang pernah memghukum sahabat-sahabat Tok Janggut hok lain sepert Dato Maharajalela, sipuntum, dato sagor dan lain-lain, masih ada...

Baginya cukuplah berdiam diri, dengan pula keadaannya makin uzur waktu ketika itu.

Seni Budaya Kelantan : MENORA



PENDAHULUAN

Pelaku Menora dalam pakaian rasminya
Menora berasal daripada Narathiwat yang suatu ketika dahulu merupakan sebahagian dari Kelantan. Apabila kerajaan Siam menguasai kawasan tersebut, Narathiwat telah terpisah dari Kelantan. Akan tetapi, menorah masih lagi wujud dan ianya tidak terpisah dek kerana berlainan jajahan. Menora adalah hak milik kita, warisan budaya kita yang harus dipertahankan kewujudannya dan dipelihara dari hilang ditelan zaman.

 Ada juga sumber mengatakan Menora berasal daripada Thailand. Tapi permainan ini begitu popular di wilayah-wilayah Selatan Thailand. Mengikut keterangan Su Choon,seorang guru menora, asal menora adalah daripada kerajaan Legor yang merangkumi kawasan Selatan Siam dan Utara Tanah Melayu. Legor telah wujud semenjak tahun TM400 dan hilang apabila orang-orang Utara menguasainya dalam tahun 1250, tetapi menora masih bernafas hingga kini.



CIRI – CIRI MENORA
Menora boleh mempunyai banyak erti dan bergantung kepada si penutur itu sendiri. Menora boleh membawa maksud mendatari (dance-drama), pembaca puisi, atau pemimpin kumpulan, atau pelakon atau penari persembahan itu. Menora adalah sejenis drama tari. Sama seperti Makyung, Mekmulung, Jikey dan lain-lain. Dramatari adalah bermaksud suatu persembahan yang merangkumi drama, nyanyian, dantarian. Selain itu, menora juga banyak dipengaruhi oleh elemen Buddha. Ini adalahkerana menora merupakan salah satu persembahan di kuil-kuil Buddha.


Persembahan Menora dilakukan untuk pelbagai tujuan. Bukan untuk keagaamaan sahaja. Kadangkala ianya dilakukan bagi tujuan ritual, perubatan dan hanya untukpersembahan. Di dalam persembahan menora ini, ada pelbagai kisah yang kesemuanya merangkumi 12 buah kisah. Setiap drama tari seperti ini tidak dapatdielakkan daripada watak lucu atau adegan lucu oleh pelakonnya dinamakan PERAN.

ARTIKEL DISEDIAKAN OLEH ADMIN PASIR PUTEH@KPSK

Budaya Kelantan : MAK YONG


PENDAHULUAN

Mak Yong adalah satu jenis seni drama kombinasi nyanyian dan tarian di iringi oleh muzik tradisional Melayu Patani yang tersendiri. Tarian yang berunsur, lakonan oleh pemegang watak utama raja, dayang-dayang dan hamba rakyat (Tok Peghe) yang menggambarkan sebuah pemerintahan negara yang di perintah oleh seorang raja sebagai ketua negara yang dipersembahkan sebagai tontonan kebawah duli Sultan Patani, manakala pakaian Mok Yong adalah pakaian resmi diraja dan jalan ceritanya tentang bagai mana seorang pemerihan yang adil dan sebaliknya (raja yang zalim). Bahasa melayu Patani (bahasa ibunda) dialik melayu Patani digunakan dengan secara sepontan menurut persefahaman jalan cerita oleh para pemegang watak dalam lakonan tanpa texs yang lengkap seperti derama di hari ini. Bahasa Melayu Patani juga sebagai bahasa pengantar perhubungan, perundangan, akademik dan perundangan negara Patani. Mak Yong juga dipertontonkan kepada kharayat ramai pada hari-hari resmi negara dalam kawasan Istana.

Persembahan Mak Yong khusus untuk tontotan Kerabat Raja Patani


ASAL USUL

Mak yong berasal dari negara Patani Darussalam. Negara ini sekarang dijajah Thailand sejak 1902M, hingga saat ini. Sejarah Mak Yong adalah sejarah seni budaya melayu Patani yang sangat indah dan tersendiri cermelang yang masih hidup disenubari masyarakat melayu Patani. Oleh kerana itu ia diwarisi secara tidak langsung oleh rakyat jelata pencinta seni budaya melayu Patani ini. Mak Yong tidak dapat dipastikan tarikh dan siapa pengasas Mak Yong. Tapi walau bagaimana pun, fakta yang menunjukkan ia berdiri lebih dari 800 tahun dan mungkin lebih awal lagi. Menurut buku Hikayat Patani bahawa Mak Yong dibawa ke negeri Che Siti Wan Kembang (Kelantan) lebih 200 tahun yang lalu. Kemudian berkembang ke negeri Jelampang Padi (Kedah Perlis) sampai kenegeri Sumudra Pasai dan hingga ke Pulauan Riau (Indonesia).


PLOT DRAMA

Cerita Mak Yong dalam babak pertama mengaitkan tarian mengadat atau tarian sembah Rebat untuk mendengar titah di raja disamping raja akan minta laporan perkembangan negara dari hamba rakyat (Tok Peghe) tak leh makan (susah) atau boleh makan (senang) sebagai gambaran seolah-olah sebuah paelimen pengubal dasar atau juga sebagai sebuah majis pelaksanaan, yang memegang watak raja di kebelakangan ini selalunya wanita yang berpakaian seakan-akan lelaki mengambil sempena raja Hijau, seorang raja yang terkenal sebagai pahlawan yang bijak dan diplomat terunggul di zamannya (ketua negara wanita pertama dalam sejarah Patani) yang telah berjaya mengadakan Bedel Besar (meriam besar) Seri Patani dan Seri Negara itu. Kedua-dua bedel meriam besar itu di rampas oleh oleh Siam dan kini Seri Patani ada dipamirkan di hadapan bangunan ibu pejabat kementerian pertahanan Thailand di Bangkok. Menurut riwayat yang boleh dipercayai bahawa bedel meriam besar Seri Negara terbenam dalam laut semasa hendak bawa ke Bangkok sempai sekarang belum dikemui.

Para sejarahwan telah mengenal pasti bahawa seni ini digpanggil Mak Yong ialah kerana Watak utama dipegang oleh wanita maka sinomimnya dengan ”Mak” manakala Yong ialah pahlawan, (bahasa Patanilama) bila di camtumkan ialah Mak Yong. Ahli budaya dan adat istiadat keajaan Melayu Patani tidak ada menulis tentang Mak Yong secara ditil sama ada berasal dari rakyat atau dari istana, Cuma di sebut dipersembahkan dalam istana.

Di tahun 1909, Mak Yong dipersembahkan oleh rakyat tanpa dinaungi kerajaan Patani lagi, kerana pada tahun ini Patani di jajah secara mutlak oleh Siam. Mak Yong sebagai seni hiburan setelah tamat pertunjukan dan sembung pula Joget Longeng bagi mendapat kutipan yang lumayan kepada anak buahnya dan juga Mak Yong di padah sebagai pertunjukan pelepas angin kepada seseorang (buat ubat).

Mak Yong dipercayai wujud sebelum kedatangan Islam ke Patani lagi. Ia dipersembahkan dengan menggunakan Panggung sementara yang terletak atas tanah semacam bangsal jamuan khenduri bolih di padah oleh sesiapa sahaja atas berbagai tujuan seperti pertunjukan kutik duid (jual teket) pertunjukan di majlis khenduri kendara (berkhatan dan perkahwinan).

Persembahan Mak Yong alat muzik yang utama ialah Rebab, dua biji Gendang ibu & anak dan dua biji Gong ibu & anak manakala Biola (Juala) untuk mengingi joget. Setiap satu selak cerita mampu dipersembahkan hingga 3 jam beberapa malam untuk ditamatkan sesebuah cerita yang panjang. Kebanyakan peranan dilakokan oleh wanita dan Tok Peghe (hamba rakyat) sahaja lelaki ceritanya berasaskan cerita rakyat. Mak Yong mula di pertunjukan dari pukul 8.30 malam hingga 11.30 malam dan sambung joget hingga kepagi .

Mak Yong dibawah naungan istana sehingga 1920 di mana ia sering dipertontonkan dikalangan orang kenamaan dan pertunjukan isti-adat kerajaan melayu Patani kepada khalayak ramai.

NASIB SENI MAK YONG

Di hari ini Mak Yong telah merosot kerana seni ini bakan buat persembahan sembarangan tapi harus berlatih dan menghayati jalan ceritanya memakan masa yang lama. Sekarang tidak ada ramai yang pengamalnya, kerana seni ini susah untuk perseorangan, pelakonnya memerlukan suara merdu dan nyaring, serta memerlukan ramai orang jumlahnya 15-20 orang termasuk pemain muziknya. Generasi yang tersohor pada tahun 60an ialah Mok Yong Che Ning dan pada 70an disambung anaknya Che Judah.

Banyak sekali terdapat kisah-kisah sumbang di akhir-akhir tahun 70an dan 80an kerana pemuda di usia begini sangat gharah dengan budaya hindustan yang menggilai di para penari-penari joget (wanita) dari pertunjukan seni budaya kepada lebihkan hiburan semata-mata pendik kata salah guna peranan seni itu tanpa mementingakan nilai-nilai lohor (akhlak, agama dan budaya melayu Patani) sehingga masyarakat Patani cap sebagai penari dikelap malam. Sejak itu masyarakat mula anggap seni buadaya Mak Yong sebagai bukan pertunjukan kebudayaan lagi.

Pada 90an sudah tidak banyak lagi Mak Yong yang wujud, kerana tidak ramai yang berminat mempelajari seni tari ini. Setelah pengaruh wayang gambar (filem hindustan) yang menjadi siolan anak muda sangat meluas, menggelapkan masa depan Mak Yong. Kalau ada pun persembahan Mak Yong pada masa kini rata-rata persembahannya meniru gaya watak hero dan heroin Hindustan berkasih dan lagu-lagunya ala hindustan.

KESIMPULAN

Rakyat Patani kini sangat mengharapkan seni budaya ini (Mak Yong) dapat di warisi dan dikembangkan oleh saudara anak cucu bangsa melayu Patani di negeri-negeri jiran (Kelantan Darul Naim dan Perlis Indera Kayangan) Malaysia, sebagai pewaris yang WUJUD DI SINI DI TANAH ANAK MERDEKA BAGAI OBOR ILMU MEMAYUNGI PUTERA PUTERINYA PELOPOR HIDUP BUDAYA BANGSA, AGAMA, NEGARA PEMBENTUK AKHLAK MANUSIA AGAR JADI SEMPURNA.

ARTIKEL DISEDIAKAN OLEH : ADMIN PASIR PUTEH@KPSK

WAYANG KULIT



 SEJARAH DAN FAKTA

Tok Jogho bersama Watak Wayang Kulit
Mengikut pendapat para penyelidik mengatakan bahawa perkataan wayang itu adalah berasal dari sebutan orang-orang  Jawa yg bermaksud “bayang2 atau bayangan”, orang kelantan menyebut woye atau ghoye, tetapi dlm lughoh sebutan orang jawa,sebutan B itu disebut seperti bunyi W. Maka dari sebutan bayang itu jadilah dia sebutan wayang. Samalah dgn sebutan org melayu di selatan thai yg menggunakan huruf J da G, oleh kerana sebutan dlm bahasa thai tidak ada sebutan J dan G ini lalu di gantikan dgn sebutan Y dan K, seperti Jala = Yala, Sungai Golok = Sungai Kolok.

Ada juga yg menafsirka sebagai bayangan angan2 untuk menggambarkan pe’el perangai rupo ca’to orang terdahulu secara angan-angan, kerana itu bentuk wayang digambarkan dalam bermacam rupa, kalu jenih baik gak rupo supo menesio, kalu jenih jahat gak mulut luas la, gigi samo besa nga mato kapok, lidoh panje. semua ini dibuat mengikut imeginasi sahaja mugo tak besa tengok.

Bagaimana pun teater wayang kulit ini adalah dipecayai sebuah teater yang sangat tua merangkumi seluruh asia  tenggara termasuk Turki, Cina dan India. kerana luasnya taburan teater ini dimerata2 maka timbulah pelbagai cerita atau teori yang mengisahkan tentang asal usulnya.

1. Salah satu drpd pendapat yg mengatakan bahawa wayang kulit ini berasal dari India. Terdapat sumber yang mengatakan wayang kulit ini di bawa masuk ketempat kita dan asia tenggara amnya melalui pengaruh hindu pada masa itu. Pengaruh tersebut dapat kita lihat sampai sekarang di dalam wayang kulit yang membawa cerita2 dari india seperti Ramayana dan Mahabharata

Demikian pula dengan bentuk patungnya, menurut mereka terdapat banyak persamaan bentuk patung wayang di kemboja dan thailand mempunyai persamaan dgn apa yg terdapat di Andhra Pradesh, Orissa dan Kerala di India. Adapun patung wayang di Malaysia dan Indon pula menerima pangaruh dari patung wayang golek di India juga. Di antara para sarjana yang menyokong pendapat ini ialah Sabri East Siyavusgil, Jacques Brunet dan William Ridghway.

2. Salah dua drpd pendapat pula mengatakan bahawa wayang kulit ini berasal dari China. Mereka pula merujuk kepada suatu cerita lagenda di zaman raja Han Wu Ti yg menayangkan bayangan dikelir sebagai memanggil roh semangat isteri baginda. Pendapat ini di utarakan oleh Berthold Laufer.

3. Salah tiga drpd pendapat pula mengatakan bahawa wayang kulit ini berasal dari jawa. Mereka mengatakan bahawa banyak istilah jawa kuno yg terdapat dlm wayang purwa telah pun ada sebelum masuknya pengaruh hindu ke Asia tenggara. Pendapat ini di kemukakan oleh Hazeu.

Setakat ini belum ada satu bukti yg jelas untuk kita mengatakan tempat yang sebenarnya kemunculan wayang kulit itu. Tentang wayang kulit kelantan pula sejarah tradisinya adalah berasal dari siam, tetapi jika di lihat pada penceritaan dan pengucapannya, wayang kelantan ini sudah pun menerima pengaruh dari jawa. Oleh kerana negeri kita ni terletak di tengah2 dunia melayu jadi tak mustahil kita telah menerima budaya serantau melalui hubungan perdagangan, kebudayaan dan sebagai lagi.

Bangsal Wayang Kulit


TAHNIAH

KPSK ingin mengucapkan TAHNIAH kepada saudara ISMAIL HARUN kerana telah menjadi orang yang 8,888 like fan page kami.


Dengan ini, kami menjemput saudara Ismail Harun ke Persidangan kami yang Pertama pada bulan Oktober ini. Mohon hubungi kami melalui sirah.kelanta@gmail.com. Tahniah dan Terima Kasih dari kami.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...