SELAMAT DATANG KE HALAMAN BLOG RASMI PPSK [PPM-006-03-22032013]

Tuesday, 30 September 2014

[Siri 7] Pengisahan Sejarah Kelantan : Raja Sodik Muhammad 1418-1429

Pemandangan dari Sungai Nenggiri, Gua Musang

Pendahuluan
Raja Sodik Muhammad merupakan perwaris takhta Kerajaan Chermin yang dinaungi oleh Majapahit. Beliau mempunyai dua orang saudara iaitu, Puteri Selindung Bulan dan Raja Kemas Jiwa. Unsur Kerajaan Majapahit agak ketara pada waktu ini. Selain penggunaan istilah yang berbaur Islam yang makin kuat dapat dilihat pada pemakaian nama-nama Raja.

Contohnya, Raja Sodik Muhammad itu sendiri mempunyai beberapa gelaran seperti Sultan Sodik Maulana dan Sultan Sodik Maulino. Antara dua gelaran ini satu darinya ada unusr Jawa dan satu unsur Islam.

Kisah Raja Sodik
Bedasarkan sumber sejarah yang dicatat dalam Royal Ark.net menyatakan bahawa Raja Sodik ini menaiki takhta menggantikan bapanya Sultan Baki Syah yang mangkat pada 1418 dan dimasyhurkan dengan gelaran Paduka Sri Sultan Sadik Muhammad Syah ibni alMarhum Sultan Baki Syah. Beliau juga dikenali sebagai Maulana Ninggiri.

Sewaktu beliau memimpin Kerajaan Chermin, beliau telah memindahkan ibu negeri Chermin jauh ke pedalaman iaitu di Ninggiri, dalam peta pada masa sekarang ia berada dalam daerah Gua Musang dan agak sukar untuk diakses dengan kemudahan awam.

Sumber sejarah menyatakan bahawa perpindahan ini ekoran keadaan sekitar Bukit Panau yang sering dilanda banjir serta memusnahkan kawasan istana telah menyebabkan beliau memindahkan ibu kota Chermin. Perkara ini sebenarnya tidak menghairankan kerana Paduka Che Siti Wan Kembang juga pernah mendirikan pusat pemerintahan di Chintawangsa sebuah penempatan di pedalaman. 

Belaiu telah direkodkan mangkat di Ninggiri pada 1429, yakni selepas 11 tahun menaiki takhta Chermin. Kemudian, takhta ini telah diganti oleh adiknya yang bongsu iaitu Raja Kemas Jiwa.

Alim
Dicatat dalam sejarah bahawa beliau dikenali dengan nama Maulana Ninggiri. Ini menunjukkan bahawa beliau adalah seorang yang alim dan warak serta mempunyai pengetahuan yang luas berkenaan dengan Islam. Saudara mara beliau juga terutama Sayyid Hussien adalah individu yang tersohor sebagai orang yang kuat pegangan agamanya.

Perpindahan ke Ninggiri merupakan satu langkah untuk beliau mengasingkan diri dari kesibukan dunia dan selesa ditemani dengan pemandangan menghijau belantara seterusnya dapat membuatkan beliau lebih khusyuk untuk beribadat tanpa gangguan langsung daripada masalah pentadbiran. Ini berikutan ketika itu Siam mulai bangkit semula dan Majapahit juga diambang perpecahan.

Sungai di Nenggiri, Gua Musang

Wallahualam bis'sawab


Artikel ini dihasilkan berdasarkan kepada pembacaan penulis, disarankan agar para pembaca membuat penelitian lebih terperinci berdasarkan sumber-sumber primer. Artikel ini sekadar pengisahan sejarah Raja-Raja Kelantan dan ia tidak lebih dari itu. Sila rujuk link di bawah untuk melihat carta salasilah Raja-Raja Kelantan.

[Siri 6] Pengisahan Sejarah Kelantan : Raja Mas Aria di Gunung / Sultan Baki Syah 1362-1418

Pendahuluan
Pada [Siri 5] telah kami kisahkan tentang Raja Bharubhasa. Membaca namanya terasa agak janggal kerana ia seolah-olah bukan nama biasa orang Melayu tetapi lebih kepada nama gelaran orang-orang Parsi. Bagaimanapun itu adalah nama beliau sebelum menukar nama kepada Sultan Mahmud yang identik kepada Islam.

Dalam carta salasilah Raja-Raja Kelantan, beliau telah meninggalkan empat orang zuriat iaitu:
  • Raja Mas Aria di Gunung / Sultan Baki Shah. Raja Chermin 1362-1418
  • Sultan Muhammad Tahir, Raja Ligor
  • Sultan Ibrahim
  • Dewi Nareswari / Siti Zubaidah (Puteri Saadong II)
Raja Mas Aria di Gunung adalah pewaris kepada Kerajaan Chermin pengganti kepada beliau. Sultan Muhammd Tahir pula telah diangkat menjadi Raja Ligor seterusnya menurunkan waris zuriat Kesultanan Patani hingga 1651. Sultan Ibrahim telah ditabal menjadi Sultan Kedah dan merupakan lelulur Kesultanan Kedah hingga pada hari ini. Puteri Tunggal beliau bernama Dewi Nareswari juga dikenali sebagai Siti Zubaidah tetapi puteri ini lebih terkenal dengan gelaran Puteri Saadong yang kedua, beliau telah dikahwinkan dengan Raja Champa. 

Raja Mas Aria di Gunung
Sumber sejarah menytakan beliau mempunyai beberapa gelaran antaranya Raden Mas Pamari, Raja Tanjungpura, Sultan Baki Syah, Maharaja Kumara, Raja Kariksan, Raja Chermin. Pastinya ia menjadi sulit untuk memastikan kisah sebenar tentang beliau. Namun, para pengkaji tidak pernah jemu untuk memecahkan kebuntuan mengenai beliau.

Royal Ark.net menyatakan bahawa sebelum ditabalkan menjadi Sultan Mamud/Raja Bharubahasa, nama beliau adalah Raja Mas Aria di Gunung juga digelar sebagai Raden Mas Pamari, beliau telah dilantik sebagai Raja Tanjungpura. Setelah kemangkatan bapanya itu, beliau telah ditabalkan sebagai Raja Chermin dengan gelaran Sultan Baki Syah  pada 1362.

Pada masa pemerintahan beliau, Kelantan yang dikenali sebagai Chermin berada dalam keadaan aman dengan perlindungan daripada Empayar Majapahit. Pemerintahan beliau juga mempunyai hubungan yang rapat dengan Kerajaan Champa.

Dalam keadaan aman ini, Islam telah berkembang dengan pesat yang pada waktu itu giat digerakkan oleh bapa saudaranya iaitu Sayyid Hussien Jamadil Qubra. Pada masa ini juga, Kerajaan Melaku baru dibentuk oleh Parameswara pada tahun 1400*.

Perkembangan Islam
Peranan Sayyid Hussien ini amat besar kerana beliau adalah seorang yang berpengaruh setidak-tidaknya hampir keseluruh Benua Asia memandangkan beliau adalah waris Kesultanan India dan telah berasimilasi di Champa, Pasai dan Semenanjung.

Pengaruh Islam di Kelantan berkembang semenjak Sayyid Hussien berkahwin dengan adik kepada Sultan Mahmud iaitu Puteri Linang Cahaya dan ini telah membuatkan beliau menjadikan Chermin sebagai pusat perantaraan kegiatan dakwah beliau antara Champa dan juga Sumatera. Selain itu, Kerajaan Majapahit juga berkompromi dalam perkembangan ini.

Sayyid Hussien disebut telah berkahwin dengan puteri dari Kesultanan Kelantan dan juga Kesultanan Champa membuatkan beliau makin bertambah berpengaruh dalam Kesultanan Nusantara. Adalah juga dipercayai ketika zaman Sultan Baki Syah ini, putera raja dalam Empayar Majapahit banyak dihantar ke Kota Majapahit di Jawa untuk mendalami ilmu pengetahuan di sana serta menjadi peneman kepada putera puteri Maharaja Majapahit.

Kemungkinan juga, raja-raja dalam Empayar Majapahit ini dilantik sebagai pembesar kerjaaan yang memerlukan mereka berada sekitar Pulau Jawa. Peranan pemerintahan pula dijalankan oleh waris-waris yang berkaliber seperti Sayyid Hussien ini hingga Sultan Baki Syah telah mengahwinkan Puteri Selindung Bulan dengan bapa saudaranya itu.

Perkara-perkara sebegini mendorong kepada perkembangan Islam dan sedikit sebanyak ia juga menjadi ikutan kepada kerajaan setempat seperti Melaka dan Kedah.

Zuriat
Sultan Baki Shah meninggalkan tiga orang zuriat iaitu:

  • Raja Sodik Muhammad / Sultan Sodik Maulana, Raja Kelantan 1418-1429
  • Puteri Selindung Bulan 
  • Raja Kemas Jiwa / Sultan Iskandar Syah, Raja Kelantan 1429-1467
Genealogy Majapahit ... Lihat Ratu Suhita 1429-1477 sejarahnya tehenti disitu.. namun ia permulaan di Kelantan

Kesimpulan
Semasa Sultan Baki Syah memerintah Chermin, keadaan pada masa itu sungguh aman tanpa ancaman yang jelas daripada Siam kerana kekuasaan Majapahit pada masa itu. Apa yang jelas adalah peranan Majapahit yang superior di Rantau Asia Tenggara telah menyumbang perkembangan Islam yang jelas di rantau ini. Ia sering dikunjungi oleh para pedagang dari Timur dan Barat. Islam juga berkembang luas hingga ke China pada waktu itu.

Namun, pada waktu ini juga, Majapahit mula mengalami perubahan politik kerana perbutan kuasa dikalangan kerabat kerajaan tersebut, hingga mencetuskan bibit perprcahan Empayar yang gah ini.


*Saat ini terdapat dapatan baru bahawa Melaka telah wujud seawal tahun 1200 lagi. Artikel ini ditulis berdasarkan kepada dapatan yang telah diperakui mengenai tahun penubuhan Melaka. 

Wallahualam bis'sawab


Artikel ini dihasilkan berdasarkan kepada pembacaan penulis, disarankan agar para pembaca membuat penelitian lebih terperinci berdasarkan sumber-sumber primer. Artikel ini sekadar pengisahan sejarah Raja-Raja Kelantan dan ia tidak lebih dari itu. Sila rujuk link di bawah untuk melihat carta salasilah Raja-Raja Kelantan.

Rujukan :

Sunday, 28 September 2014

[Siri 5] Pengisahan Sejarah Kelantan : Raja Bharubhasa 1335 - 1362

Pendahuluan
Raja Bharubhasa seakan-akan nama Kapten Barbossa iaitu salah satu watak dalam filem The Pirates of The Carribean yang banyak memaparkan kisah pelayaran ketika awal perluasaan kuasa imperialis barat ke wilayah Carribean. Ia mungkin kisah rekaan, namun penceritaannya mestilah melalui sumber rujukan yang dibuat oleh pengarah dan penulis skrip. Mungkin nama watak Kapten Barbossa ini kebetulan dengan nama Raja Bharubhasa seorang Raja yang berpengaruh menguasai kawasan Segenting Kra yang sinonim dikenali sebagai Langkasuka.

Berdasarkan kepada sumber sejarah yang berdasarkan kepada sumber genealogy disebut bahawa Raja Bharubhasa telah dilantik sebagai Raja Chermin ketika zaman datuknya lagi iaitu Raja Sakranta. Beliau telah dilantik sebagai Raja Langkasuka selepas bapanya, Sang Tawal mangkat pada tahun 1339.

Ketika pemerintahan Sang Tawal, kerajaan Langkasuka telah diserbu oleh Sukhothai dari Siam hingga menyebabkan beliau memindahkan pusat pemerintahan hingga ke selatan yakni di Patani. Namun, kekalahan itu telah ditebus oleh Raja Bharubahasa yang berjaya meluaskan kembali penguasaan Langkasuka menguasai beberapa bahagian semenanjung seperti Perak dan Kedah, dan beberapa bahagian Sumatera dan menguasai Champa.

1345, iaitu selepas 6 tahun kejayaan beliau meluaskan kuasa, Langkasuka dibawah pimpinannya telah tewas kepada angkatan Sukhothai dan dipaksa tunduk kepada mereka dan membayar ufti. Beliau akhirnya berundur hingga satu kawasan sekitar Bukit Panau dan hanya merajai Chermin sepertimana sebelum beliau ditabalkan sebagai Raja Langkasuka. Di sinilah beliau disebut telah memeluk Islam  dan telah menukar nama kepada Sultan Mahmud Jiddah Riayath Sa'adat us-Salam dan menamakan ibu kota Chermin sebagai Jiddah Riayath Sa'adat us-Salam yang juga membawa maksud sebagai permata. 

1357, Gajah Mada dan angkatan perangnya dari Majapahit telah menyerbu kedudukan Sukhothai di Temasik hingga berjaya mengudurkan tentera Siam itu jauh ke utara dan menghapuskan kekuasaan Sukhothai di seluruh semenanjung. Serentak dengan itu seluruh negeri Melayu dalam semenanjung telah tunduk kepada kekuasaan Majapahit, Raja Bharubahasa telah bergabung dengan angkatan Gajah Mada dan mereka memimpin angkatan perang masing-masing untuk meluaskan kuasa Majapahit hingga ke Kemboja.

Perkara ini telah membuatkan Maharaja Majapahit, Sri Maharaja Hayam Wuruk, membahagikan empayar Majapahit kepada dua, iaitu:
  • Majapahit Timur; Meliputi kepulauan dan berpusat di Ibu Kota Majapahit, Jawa Timur
  • Majapahit Barat; Meliputi Sumatera, Semenanjung, Ayuthia, dan Kemboja dan berpusat di Kelantan. bahagian ini telah dinamakan sebagai Chermin Jiddah. 



Kronologi Ringkas 
  1. Dilantik menjadi Raja Chermin semasa zaman datuknya, Sang Sakranta memerintah Langkasuka
  2. Ketika bapanya, Sang Tawal dilantik menjadi Raja Langkasuka pada 1267, Raja Bharubhasa memerintah di negeri Chermin.
  3. 1335, Raja Bharubhasa ditabalkan sebagai Raja Langkasuka menggantikan bapanya, Sang Tawal.
  4. 1345, dipaksa tunduk kepada Sukhothai dan menjadi Raja Chermin semula.
  5. 1357 bergabung dengan Majapahit dan menubuhkan Majapahit Barat.
  6. 1362 beliau mangkat dan digantikan oleh Sultan Baki Shah.

Yang jelas disini adalah jatuh bangun Raja Bharubhasa yang juga dikenali sebagai Sultan Mahmud serta proses mengenal diri yang dilalui beliau perlu kita ambil iktibar, di mana sewaktu beliau masih menggunakan nama pengenalan diri sebagai waris Empayar Sriwijaya, beliau mampu meluaskan kuasa Langkasuka. Pencerobohan oleh Sukhothai membuatkan beliau menginsafi diri dan mula menerima sinar Islam hingga menukar nama beliau dan menggunakan istilah Sultan menggantikan Raja untuk memerintah,

Perubahan ini semestinya ada penyokong dan penasihat. Perkara ini juga tidak dapat ditolak memandangkan Sayyid Hussien Jamadil Qubro merupakan iparnya.

Legasi Sang Tawal
Disebut dalam [Siri 4] bahawa Sang Tawal mempunyai 6 orang zuriat iaitu: 
  • Raja Bharubahasa / Sultan Mahmud
  • Raja Singhadhiraja / Raja Sulaiman shah ibnu Abdullah
  • Puteri Chandana
  • Puteri Tapasi
  • Dewi Durga / Adruja Wijayamala Singha / Che Siti Wan Kembang
  • Puteri Linang Cahaya
Seperti yang kita sedia maklum, Sang Tawal memerintah Langkasuka dan ia menghadapi ancaman utama daripada Sukhothai. Justeru itu, hubungan diplomatik dengan negara-negara serantau amat diperlukan dalam mengekang pencerobohan ini. Perkahwinan adalah salah satu method yang amat penting dalam hubungan diplomatik pada zaman tersebut.

Puteri Chandana dan Puteri Tapasi contohnya, telah dikahwinkan dengan Raj-Raja serantau yang pada waktu itu sudah memeluk Islam dan mempunyai struktur pentadbiran yang dominan dan mereka juga menghadapi ancaman daripada Sukhothai ini. Puteri Chandana telah dikahwinkan dengan Raja Samudera-Pasai iaitu Sultan Malik az-Zahir manakala Puteri Tapasi telah dikahwinkan dengan Raja Champa iaitu Jaya Sinha Warman

Kerajaan Samudera-Pasai pada waktu itu mempunyai hubungan yang erat dengan Kesultanan Islam di India manakala Kerajaan Champa mempunyai hubungan diplomatik dengan negara-negara seperti Kemboja dan jaraknya yang dekat dengan China. Taktik ini membolehkan Langkasuka dibawah pimpinannya menangkis pencerobohan musuh dari arah utara. Bagaimanapun, pada waktu itu, China, Kemboja, Champa dan Samudera-Pasai menghadapi masalah dalaman hingga membuatkan Langkasuka bersendirian menghadapi pencerobohan Sukhothai yang juga mempunyai hubungan dengan perluasaan kuasa Empayar Mongul yang sinonim dengan Genghis Khan. 

Raja Bharubhasa semenjak kecil telah ditabal menjadi Raja Chermin dari zaman datuknya iaitu Maharaja Sakranta. Adruja Wijayamala Singha yang juga dikenali Dewi Durga telah dianugerahkan wilayah Selatan Kelantan pada 1318 oleh Sang Tawal sebagai mengenang jasa beliau dalam menahan pencerobohan Sukhothai. Raja Singhadhiraja pula telah ditabal sebagai Raja Singora pada 1345 oleh Sukhothai, pada pengiraan kami sebagai langkah "pecah dan perintah" oleh Sukhothai. 

Pada hemat kami juga, Raja Bharubhasa, Raja Singhadirjaya dan Adruja Wijayamala Singha masing-masing menukar nama kepada nama yang lebih menjurus kepada Islam setelah Sukhothai ditewaskan oleh Majapahit serentak dengan pengukuhana Empayar Chermin dan ianya mempunyai kaitan dengan penghijrahan Alim Ulama dari Pasai ke Chermin semasa pemerintahan Sultan Mahmud dan hubungannya dengan Empayar Majapahit yang semakin berkembang pada masa tersebut. Puteri Bongsu Sang Tawal iaitu Puteri Linang Cahaya juga telah dikahwinkan oleh Raja Bharubhasa dengan Sayyid Husien Jamadil Qubra seterusnya melahirkan waris yang dikenali sebagai Wali Songo.

Wallahualam bis'sawab


Artikel ini dihasilkan berdasarkan kepada pembacaan penulis, disarankan agar para pembaca membuat penelitian lebih terperinci berdasarkan sumber-sumber primer. Artikel ini sekadar pengisahan sejarah Raja-Raja Kelantan dan ia tidak lebih dari itu. Sila rujuk link di bawah untuk melihat carta salasilah Raja-Raja Kelantan.

Rujukan:
  • https://www.facebook.com/PPSK2014/posts/847432621934471?reply_comment_id=847459755265091&total_comments=1
  • http://www.royalark.net/Malaysia/kelant2.htm
  • http://www.khazanahbendaharaserimaharaja.com/sayyid-hussein-jamadil-kubra.html
  • http://rawzones.blogspot.nl/2014/04/yawakotti.html
  • http://tabutjawi.blogspot.nl/2012/02/empayar-chermin-kebangkitan-semula.html
  • Salasilah Raja-Raja Kelantan

Friday, 26 September 2014

[Siri 4] Pengisahan Sejarah Kelantan : Raja Sang Tawal 1267 - 1335

Kerajaan Kekuasaan Raja Sang Tawal 1267-1335

Pendahuluan
Sang Tawal adalah satu nama besar dalam sejarah Negeri Kelantan kerana beliau telah menurunkan zuriat juga merupakan salah seorang Srikandi Melayu serta digeruni iaitu Arduja Wijayamala Singha yang kemudiannya dikenali sebagai Che Siti Wan Kembang.  

Artikel ini hanya ditumpukan kepada Sang Tawal sahaja memandangkan kisah puteri beliau yang lebih mendapat perhatian. Anda boleh membaca kisah mengenai puteri ini seperti dalam pautan ini. Pada [Siri 3] yang lepas, disebutkan Raja Sakranta yang juga dikenali sebagai Raja Zainudin telah turun takhta dan menyerahkan kerajaan negeri kepada perwarisnya iaitu Sang Tawal pada 1267 atas alasan untuk menjadi rakyat biasa dan berdakwah.

Pada waktu itu, agama Islam kian berkembang dan mungkin Takhta Langkasuka pada waktu itu menolak ajaran baru tersebut. Justeru untuk mengekalkan keamanan, Raja Zainudin telah mengambil keputusan untuk meninggalkan takhtanya itu.

Siapa Sang Tawal?
Carta keturunan Raja-Raja Kelantan yang menjadi rujukan utama kami menyatakan Sang Tawal juga dikenali sebagai Raja Thilam yang memerintah Malayur dimana ramai penyelidik indie merujuk kerajaan beliau sebagai Langkasuka. Bagaimanapun di dalam Royal Ark.net menyatakan Raja Thilam sebagai Datuk kepada Sang Tawal.

Memang mengelirukan. Namun, kami tetap berpegang kepada carta keturunan yang dihasilkan oleh pengkaji sejarah Kelantan yang terdahulu. Allahyarham Ustaz Abdullah Mohamed menyatakan bahawa Sang Tawal juga dikenali sebagai Raja Thilam dan anak kepada Raja Sakranta. Anda adalah disarankan untuk menjalan perbadingan antara kedua sumber maklumat ini untuk mendapatkan lebih kepastian.

Langkasuka ketika di bawah Sang Tawal berpusat sekitar Ligor dan kekuasaannya menjangkau sebahagian Perak hingga ke Terengganu, termasuk Kelantan. Pada 1295, Angkatan tentera Siam yang diketuai Raja Ram Khamheang telah menyerang kedudukan Sang Tawal di Ligor menyebabkan beliau memindahkan pusat kerajaan Langkasuka berundur ke arah Selatan yakni di Patani.

Peperangan antara Langkasuka yang disebut Grahi oleh pengkaji Indie dengan Siam adalah satu Epik yang signifikan dalam Sejarah silam kerana ia menyaksikan buat pertama kali Srikandi Melayu yang juga puteri kepada Sang Tawal iaitu Arduja Wijayamala Singha telah menubuhkan angkatan perang yang terdiri daripada balu dan wanita yang dikenali sebagai Sriwijayamala telah turut serta dalam perang tersebut dan berjaya memenggal kepala Raja Ram Khamheang hingga membuatkan Siam berdendam kesumat dengan orang Melayu hingga kini. Kisah mengenai epik ini anda boleh ikuti disini... dan sambungannya  di sini.

Waris
Berdasarkan kepada carta Salasilah Raja-Raja Kelantan, Raja Sang Tawal mempunyai 6 orang putera dan puteri seperti berikut:
  1. Raja Bharubhasa / Sultan Mahmud
  2. Raja Singhadhiraja / Sultan Sulaiman Shah (Raja Langkasuka)
  3. Puteri Chandana kahwin dengan Raja Samudera
  4. Puteri Tapasi (Raden Galuh Anjeng) Kahwin dengan Raja Champa
  5. Dewi Durga / Arduja Wijayamala Singha / Che Siti Wan Kembang                                       (Raja Kelantan Selatan 1318-1348)
  6. Puteri Linang Cahaya kahwin dengan Sayyid Hussien Jamadil Qubra
Kisah Sang Tawal sebenarnya banyak terkait dalam pengisahan mengenai Che Siti Wan Kembang sebelum memerintah Kelantan Selatan. Seperti yang diketahui, Sriwijaya adalah satu empayar yang besar dan Langkasuka satu dari bahagian empayar tersebut. Setelah Sriwijaya runtuh, Langkasuka meneruskan legasi Sriwijaya ini di Semenanjung dan Sang Tawal adalah raja yang mempertahakan warisan ini hinggalah ia terpaksa berundur dari Ligor atas serbuan Siam yang tidak pernah mengenal putus asa itu.

Siam sebenarnya telah mengalami evolusi dimana ia pernah dinaungi oleh Dinasti Ayuthia, Sukhothai dan diganti oleh Dinasti Chakri dan sebelum itu pernah diduduki oleh kuasa besar lain sepeti Funan dan Champa serta Thambralingga, namun semuanya tidak pernah diam untuk menakluki Semenenanjung Tanah Melayu.

Sang Tawal adalah Raja yang dikenang terpaksa akur dengan kekuatan dari Utara yang menyerbu wilayahnya, mungkin kerabat beliau dari Tanah Seberang tidak sempat menghulur bantuan ekoran pergerseran dalaman kerajaan kepulauan pada masa itu. Itulah yang ditakdirkan.

Pada 1335, Raja Sang Tawal telah mangkat dan digantikan oleh puteranya iaitu Raja Bharubhasa sebagai Raja Langkasuka yang telah menamakan negeri baru iaitu Chermin.

Kesimpulan
Kerajaan Langkasuka di bawah pimpinan Sang Tawal selama 68 tahun (1267-1335) menyaksikan mereka tidak pernah sunyi diserang oleh musuh dari Utara (Siam) yang sedang meluaskan kuasa. Serangan musuh dihadapi dengan penuh berani hingga terpaksa dibantu oleh angkatan perang yang terdiri daripada Wanita yang dipimpin oleh puteri kesayangan beliau.  Raja musuh berjaya dipenggal kepalanya. Namun semenjak itu, dendam Siam kepada orang Melayu tidak pernah surut.

Dari kekalahan ini, Langkasuka telah runtuh dan penerusnya, Raja Bharubhasa telah menamakan sebuah Kerajaan baru yang bernama Chermin, janggal ditelinga, tetapi itulah yang sentiasa dikhabarkan turun temurun rakyat Kelantan.

Seterusnya, pengisahan Sejarah Raja-Raja Kelantan akan diteruskan dengan pengisahan Raja Bharubhasa.


Wallahualam bis'sawab


Artikel ini dihasilkan berdasarkan kepada pembacaan penulis, disarankan agar para pembaca membuat penelitian lebih terperinci berdasarkan sumber-sumber primer. Artikel ini sekadar pengisahan sejarah Raja-Raja Kelantan dan ia tidak lebih dari itu. Sila rujuk link di bawah untuk melihat carta salasilah Raja-Raja Kelantan.

Rujukan:


  • http://tabutjawi.blogspot.nl/2012/01/kesultanan-kelantan-purba.html
  • http://cactuswangi.blogspot.nl/2014/02/episod-2-adruja-wijayamala-singha-siapa.html
  • http://cactuswangi.blogspot.nl/2014/05/episod-3-adruja-wijayamala-singha.html
  • http://belogmystery.blogspot.nl/2013/11/puteri-melayu-yang-dilupakan-part-1.html
  • Salasilah Raja-Raja Kelantan
  • Thursday, 25 September 2014

    [Siri 3] Pengisahan Sejarah Kelantan : Raja Sakranta 1253 - 1267

    Pendahuluan
    Pengisahan ini sebenarnya dibuat berdasarkan carta salasilah seperti pada pautan ini. Carta tersebut sebenarnya dihasilkan pada tahun 80an oleh Allahyarham Ustaz Abdullah Mohamed (Nakula) sempena ulang tahun KDYMM Sultan Ismail, Sultan Kelantan pada waktu itu. Bagaimanapun, sejak kebelakangan ini, kajian mengenai salasilah atau disebut juga sebagai genealogy boleh dilakukan secara atas talian (online) dengan merujuk kepada laman web Royalark.net yang memuatkan hampir keseluruhan salasilah keturunan Raja-Raja di seluruh dunia.

    Salasilah Raja-Raja Kelantan juga terkandung dalam laman web tersebut. Jesteru, artikel pengisahan sejarah kelantan juga merujuk kepada laman itu. Dari selidikan kami, penyumbang bahan untuk laman web yang di bawah hak cipta Christopher Buyers itu tediri daripada kalangan ahli kerabat Raja-Raja yang berkaitan. 

    Untuk Sejarah Kelantan, terdapat dua nama yang diberi penghormatan oleh Royal Ark iaitu Encik Ismadi ibni Ismail & Kartina Paris. Pasti mereka orang yang penting kepada laman tersebut hingga di beri penghormatan dalam laman itu.

    Perbezaan
    Dalam laman genealogy Royal Ark juga dinyatakan mereka juga merujuk kepada carta yang dihasilkan oleh NAKULA namun terdapat perbezaan antara dua versi ini dalam menyatakan siapa itu Raja Sakranta yang memerintah dari 1253 - 1267.

    Di dalam Salasilah Raja-Raja Kelantan disebut bahawa Raja Sakranta adalah anak kepada Raja Surendra yang juga Maharaja Jawaka. Manakala dalam Royal Ark mereka menyebut Raja Sakranta sebagai anak kepada Raja Thilam, sebaliknya dalam salasilah Raja-Raja Kelantan, Raja Thilam adalah pengganti kepada Raja Sakranta.

    Kami juga tidak boleh putuskan siapa yang betul, anda boleh bandingkan sendiri mengikut pautan-pautan yang diberikan.

    Kisah Sakranta
    Lakaran : Sultan Malikul Salleh
    Dapatan maklumat mengenai Raja Sakranta ini agak sukar memandangkan kisah beliau jarang diketengahkan kepada umum, atau kami yang tidak ditemukan dengan maklumat beliau, apa pun itulah sifat manusia yang lemah, begitu juga dengan penulis.

    Nama lain Raja Saktranta adalah Raja Zainudin juga disebut sebagai pemerintah Langkasuka. Raja Zainuddin adalah nama selepas beliau memeluk Islam yang disaksikan oleh seorang ulama dari Pasai yang dikenali sebagai Tok Loghe. 

    Tindakan drastik telah dilakukan oleh Raja Zainudin dimana beliau telah turun dari takhta dan menyerahkan kerajaan kepada puteranya iaitu Sang Tawal pada 1267 dengan alasan beliau ingin menjadi rakyat biasa dan berdakwah sekitar Nusatara.

    Sumber menyatakan bahawa Raja Zainuddin giat berdakwah dan telah dilantik menjadi penasihat Kerajaan Pasai oleh Sultan Malikul Salleh yang juga dikenali sebagai Merah Silu selama 20 tahun sehingga 1297.

    Kesimpulan
    Apa yang boleh dilihat daripada kisah Raja Sakranta atau Raja Zainudin ini adalah, Kelantan pada zaman silam juga dikenali sebagai satu dari wilayah Langkasuka yang terkenal dalam Hikayat Merong Mahawangsa yang sinonim dengan Sejarah Kedah. Atas sebab itulah Kedah dan Kelantan serta negeri-negeri Melayu yang lain saling mempunyai kaitan kerana mereka berkongsi latar sejarah yang sama.

    Selain itu, terdapat juga hubungan antara Langkasuka dan Pasai yang akrab dan ia sama-sama menjadi asas hubungan diplomatik setelah Raja Zainuddin dilantik sebagai penasihat Sultan Pasai ketika itu,

    Justeru, memang tidak dapat dinafikan migrasi kebudayaan antara Semenanjung Tanah Melayu dengan Sumatera (Indonesia) itu memang berlaku dan kita berkongsi sejarah dan kebudayaan yang sama. Kesan-kesan sejarah ini masih dapat dilihat sehingga kepada hari ini seperti pada Kain Batik Jawa, Wayang Kulit dan Persenjataan.

    Seterusnya, kami akan kisahkan pula akan seorang Raja yang sangat berpengaruh kepada Sejarah Raja-Raja Kelantan iaitu Sang Tawal yang melahirkan zuriat yang menjadi lagenda dalam masayarakat Kelantan iaitu Che Siti Wan Kembang.

    Lakaran : Che Siti Wan Kembang


    Wallahualam bis'sawab


    Artikel ini dihasilkan berdasarkan kepada pembacaan penulis, disarankan agar para pembaca membuat penelitian lebih terperinci berdasarkan sumber-sumber primer. Artikel ini sekadar pengisahan sejarah Raja-Raja Kelantan dan ia tidak lebih dari itu. Sila rujuk link di bawah untuk melihat carta salasilah Raja-Raja Kelantan.

    • Royal Ark
    • Salasilah Raja-Raja Kelantan
    • http://tabutjawi.blogspot.nl/2012/01/kesultanan-kelantan-purba.html
    • http://xtractor.blogspot.nl/2007/11/samudera-pasai-kerajaan-islam-pertama.html

    Thursday, 18 September 2014

    [Siri 2] Pengisahan Sejarah Kelantan : Raja Surendra (Maharaja Suran) Maharaja Jawaka 1233 - 1253

    Pada Siri 1 telah disebut bahawa Raja Surendra ini adalah putera kepada Maharaja Srimat Trailokyaraja Maulibushana Warmadewa dan mempunyai dua orang saudara iaitu Sang Sapurba dan Ken Arok.

    Kisah Raja Suran agak kompleks untuk difahami kerana kisah mengenai raja ini penuh dikelilingi mitos yang sukar untuk dijelaskan. Namanya mempunyai unsur Hindu malah kisahnya terkait dengan benua Hindustan yang sinonim dengan India. 

    Hal ini telah menerbitkan pelbagai soalan dan ianya telah menjadi retorik dikalangan masyarakat India dan Melayu tentang migrasi bangsa India ke Tanah Melayu. Tapi bukan isu ini yang kami mahu sampaikan.

    Dalam salasilah ini disebut Maharaja Suran sebagai Maharaja Jawaka. Ramai tertanya-tanya dimana Jawaka itu?

    Topik ini sebenarnya tidak dibincangkan secara terperinci pada peringkat umum malah ianya dilabel sebagai satu topik dalam senarai KIV - Keep in View, hanya segelintir pengkaji yang memuat kisah Jawaka ini di kebanyakkan media sosial. Entah bila ianya akan dikaji dengan bersungguh-sungguh.

    Batu Bersurat Singapura

    Jawaka
    Lidah Melayu menyebut Jawa manakala lidah-lidah orang kulit putih menyebut ejaan tersebut juga berbunyi Jawa namun diejanya sebagai Java dimana konsonan "V" disebut dengan pelbagai bunyi. Namun ianya tetap merujuk kepada sebuah kawasan yang sama. Jawaka atau Javaka adalah nama lain dalam bahasa India yang merujuk kepada Sriwijaya.

    Pengisahan Sriwijaya pastinya menjadi amat panjang kerana hingga kini sejarahwan baik mereka dalam arus perdana mahupun alternatif masih memperdebatkannya. Sejarahwan Indonesia, Malaysia, Thailand dan Kemboja masing-masing memainkan peranan tersendiri dalam merungkai sejarah Sriwijaya ini.

    Apa yang menarik, pengembara Arab juga telah mengenali Jawaka ini dan mereka mencatat kerajaan ini dengan Zabaj seperti berikut:

    Seorang sudagar Arab dari Siraf bernama Sulaiman telah mengembara ke India dan China. Catatannya telah dibukukan pada pada 851 Masihi kemudian telah disunting oleh Abu Zaid Hasan dan diterbitkan dalam tahun 916 Masihi dengan nama Akhbarus –Sin Wal-Hind. Dalam buku ini, Sulaiman telah membicarakan tentang Yavadvipa atau Yava (Jawa) yang beliau nyatakan sebagai Zabag atau Zabaj. Ia memberikan gambaran yang menarik tentang negara Zabag yang dapat dirumuskan seperti berikut:
    • Kota Zabag mengadap secara langsung kearah China. Jarak antara dua negara ini dapat digambarkan sebulan pelayaran dengan cuaca yang baik.
    • Raja Kota ini terkenal dengan gelaran Maharaja. Negaranya adalah seluas 900 farsakh (5625 kilometer persegi). Disamping itu, ia memerintah pula pulau-pulau yang banyak seluas 1000 farsakh malah lebih lagi. Diantara negara-negara dibawah penguasaannya adalah Pulau Sribuza (Srivijaya) yang luasnya merangkumi 400 farsakh (meliputi sumatera selatan) dan pulau yang digelar Rami (Ramni atau Lumuri iaitu Sumatera Utara), lingkungannya seluas 800 farsakh. Juga sebahagiannya dari kepunyaan Maharaja  iaitu negara kelautan iaitu Kalah (Segenting Kra) yang terletak di tengah jalan antara China dan Arabia….. ke pelabuhan (Kalah) ini kapal-kapal dari Oman datang dan dari pelabuhan ini kapal-kapal dari Oman itu pulang.
    • Pulau dimana baginda bersemayam adalah amat subur dan didami manusia turun termurun. Dikatakan bila ayam-ayam negeri ini berkokok ketika matahari naik, sebagaimana suasana di Tanah Arab, kokok itu dijawab oleh satu sama lain sepanjang 100 farsakh, malah lebih lagi kerana kampung-kampung ini bersambung-sambung tidak berputusan. Ini bermakna negara ini dihuni oleh ramai rakyat. 
    • Kemudian Sulaiman menyifatkan adat Maharaja yang mengkagumkan. Setiap pagi, Bendahari akan menyembahkan kepada Raja seketul emas berbentuk empat persegi seperti batu bata. Kemudian baginda campakan kedalam suatu danau berhampiran dengan istana. Dalam sepanjang hidup Maharaja, tiada seorang pun yang boleh menyentuh ketulan-ketulan emas itu. Apabila mangkat, penggantinya telah mengeluarkan ketulan-ketulan emas ini dari danau. Setelah dikira dan ditimbang, emas tersebut telah dibahagi-bahagikan antara anggota-anggota keluaraga DiRaja, panglima-panglima, hamba-hamba dan orang-orang miskin. Bilangan ketulan emas ini dan jumlah berat keseluruhannya dicatat dalam catatan rasmi dan ketinggian martabat seseorang Raja berdasarkan jumlah emas yang mereka tinggalkan.
    • Diantara Khmer (Khemra atau Chen-la menurut sebutan China) dan Zabag adalah sejauh 10 – 20 hari belayar menerusi laut bergantung kepada keadaan cuaca.
    • Kemudian Saudagar Sulaiman menceritakan tentang satu peristiwa yang menyebabkan serangan Maharaja ke atas Khemra. Ringkasnya, Maharaja menyerang Khemra yang ketika itu dalam taklukan Yavadvipa kerana Raja Khemra menyatakan satu kenyataan celupar dengan menitahkan kepada Perdan Menteri Khemra bahawa baginda mahu melihat kepala Maharaja diletakan dalam ceper dihadapan beliau. Keceluparan ini telah sampai ke pengetahuan Maharaja dan baginda terus mempersiapkan angkatan laut dan menyerang Khemra. Setelah berjaya menawan Khemra, baginda telah memancung kepala Raja Khemra itu dan dibawa pulang ke Yavadvipa – diawet dan dikemaskan…kepala itu dihantar semula ke Khemra sebagai peringatan kepada Raja-Raja Khemra seterusnya supaya tidak menderhaka kepada Yavadvipa. Dalam serangan itu juga, angkatan Yavadvipa tidak mengambil satu pun harta milik rakyat Khemra. Serangan Yavadvipa itu sebagai satu tindak balas dalam menghukum ekoran niat memberontak Khemra.

    Apabila perkara ini dikhabarkan kepada pemerintah China dan India, mereka semakin kagum dengan pentadbiran Yavadvipa ketika itu.

    Setelah diteliti kenyataan ini, dapat dirumuskan bahawa kejadian ini bukan berlaku dalam abad ke-9, tetapi ia berlaku ketika abad ke-8 ketika Champa berada dibawah taklukan Yavadvipa.
    Pernyataan di atas hanyalah untuk menjelaskan tentang Jawaka yang mana telah diwarisi oleh Maharaja Suran. Semasa beliau menaiki takhta Jawaka ia sudah mengecil dan menghadapi masalah dalaman.

    Waris
    Dalam carta keturuan Raja-Raja Kelantan seperti pautan di bawah, Maharaja Suran memerintah dari 1233 hingga 1253 dan tempat beliau telah digantikan oleh pewarisnya iaitu Raja Sakranta. Carta tersebut juga menyebut Raja Sakranta juga Maharaja Jawaka.

    Wallahualam bissawab


    Pemerintah Kelantan 1233-1602

    Artikel ini dihasilkan berdasarkan kepada pembacaan penulis, disarankan agar para pembaca membuat penelitian lebih terperinci berdasarkan sumber-sumber primer. Artikel ini sekadar pengisahan sejarah Raja-Raja Kelantan dan ia tidak lebih dari itu. Sila rujuk link di atas untuk melihat carta salasilah Raja-Raja Kelantan.

    Rujukan
    • Sulalatus Salatin
    • http://ms.wikipedia.org/wiki/Batu_bersurat_Singapura
    • http://ms.wikipedia.org/wiki/Sultan_Kelantan
    • http://en.wikipedia.org/wiki/Zabag_kingdom
    • http://sejarahkelantan.wordpress.com/2012/10/18/kelantan-purba-23-rujukan-tentang-kewujudan-yawadwipa/
    • http://www.zonasiswa.com/2014/05/sejarah-kerajaan-sriwijaya.html

    Tuesday, 16 September 2014

    [Siri 1] Pengisahan Sejarah Kelantan : Maharaja Srimat Trailokyaraja Maulibushana Warma Dewa hingga 1233

    Seperti yang anda dapat baca pada tajuk posting ini, ianya adalah nama kepada pemula keturunan Raja-Raja Kelantan semenjak 1100 Masihi. Kajian daripada USM telah menyatakan bahawa usia Melayu Kelantan melebihi 60,000 tahun namun sumber sejarah Kelantan menyebut bahawa keturunan Raja-Raja Kelantan bermula daripada Maharaja Srimat Trailokyaraja Maulibushana Warma Dewa. Sebenarnya kajian mengenai Maharaja ini lebih terkait dengan kerajaan-kerajaan tua yang pernah wujud di Indonesia. Namun begitu ia juga tidak lepas daripada salasilah Raja-Raja Kelantan.


    Asal Usul
    Hingga kini ramai pengkaji masih membuat kajian tentang asal usul beliau. Catatan mengenai Maharaja ini terpahat di Prasasti Ligor yang juga dikenali sebagai Prasasti* Grahi seperti berikut:

    ...bahawa pada tahun saka 1105 (1183), atas perintah Kamraten An Maharadja Srimat Trailokya raja Maulibhusanawarmadewa, hari ketiga bulan naik Jyestha, hari rabu, mahasenapati Gelanai yang memerintah Grahi menyuruh mraten sri nano membuat arca Budha. Beratnya 1 bhra 2 tula dan nilai emasnya 10 tamlin.

    Tiada keputusan yang khusus mengenai asal beliau. Ada yang berpendapat sebagai keturunan Sailendra dan ada mengatakan ianya berketurunan Khmer. Seperti yang diulas oleh pengkaji sejarah alternatif, Cik Srikandi yang menyatakan gelaran akhir "Maulibushana Warma Dewa"  seakan sama dengan gelaran raja Dharmasraya yang terpahat pada prasasti Padang Roco seperti yang ditemui di Sumatera. Nama raja yang terpahat di prasasti itu adalah Srimat Tribhunawaraja Mauli Warmadewa. 

    Waris
    Siapa permaisuri Maharaja Srimat Trailokyaraja Maulibushana Warmadewa tidaklah diketahui namun, dari salasilah keturunan Raja-Raja Kelantan, Maharaja ini mempunyai tiga orang putera iaitu:

    • Raja Surendra. Beliau juga digelar sebagai Raja Suran dan menjadi Maharaja Jawaka menggantikan bapanya dan memerintah Jawaka dari 1233 hingga 1253.
    • Sang Sapurba, Raja Palembang
    • Ken Arok, Raja Singhasari juga leluhur keturunan Singhasari dan Majapahit di Pulau Jawa.


    Jelasnya, Raja ini adalah adalah berbangsa Melayu dan mempunyai pertalian dengan Empayar Sriwijaya yang mempunyai pengaruh sejauh Kemboja - Semenanjung - Sumatera. Begitulah sedikit kupasan mengenai pemula salasilah Raja-Raja Kelantan.



    *Prasasti = Batu Bersurat
    Artikel ini dihasilkan berdasarkan kepada pembacaan penulis, disarankan agar para pembaca membuat penelitian lebih terperinci berdasarkan sumber-sumber primer. Artikel ini sekadar pengisahan sejarah Raja-Raja Kelantan dan ia tidak lebih dari itu. Sila rujuk link di atas untuk melihat carta salasilah Raja-Raja Kelantan.

    Rujukan:

    • [Buku] Keturunan Raja-Raja Kelantan dan Peristiwa-Peristiwa Penting, terbitan Perbadanan Muzium Negeri Kelantan.
    • http://halamansrikandi.blogspot.nl/2011/10/grahi-inscriptionkemboja.html
    • http://umilara.blogspot.nl/2011/02/prasasti-grahi.html
    • http://www.kidnesia.com/Kidnesia/Archive/Sejarah-Indonesia/Zaman-Pra-Kolonial/Tahun-600-799/Sekitar-Tahun-600-Kerajaan-Malayu-Jambi-Dharmasraya
    • http://id.wikipedia.org/wiki/Srimat_Tribhuwanaraja_Mauli_Warmadewa

    Pengisahan Sejarah Kelantan : Carta Salasilah Raja-Raja Kelantan




    Untuk Paparan yang lebih jelas sila lihat klik link di bawah:
    1. Pemerintah Kelantan 1233 - 1602
    2. Salasilah Raja-Raja Kelantan dari Ahlul Bait

    CARTA INI DI SALIN DARI BUKU "KETURUNAN RAJA-RAJA KELANTAN DAN PERISTIWA-PERISTIWA PENTING"

    PEMBENTUKAN PERSEKUTUAN MALAYSIA

    ***SEMPENA HARI MALAYSIA 2014***


    Pada Tahun 1955, David Marshall pernah mencadangkan Singapura bercantum dengan Tanah Melayu. Gagasan Malaysia juga disuarakan oleh tokoh-tokoh di Tanah Melayu iaitu Ghazali Shafie dan Tan Cheng Lock. 4 tahun selepasnya iaitu 1959 pemimpin PAP (PETIR) di Singapura, Lee Kuan Yew telah menyarankan Singapura dicantumkan dengan Persekutuan Tanah Melayu. Ia adalah untuk kepentingan ekonomi, mendapatkan kemerdekaan Singapura lebih awal dan mengekang pengaruh komunis di Singapura.

    Pada 27 Mei 1961, semasa berucap di Kelab Wartawan Asing Asia Tenggara di Singapura, Tunku Abdul Rahman telah mengumumkan idea sebuah Tanah Melayu yang lebih luas merangkumi Singapura, Borneo Utara, Brunei, dan Sarawak. Di Brunei, Sultan Omar Ali Sarifuddin sendiri sangat berminat dan menganggap penubuhan Malaysia satu idea yang baik namun terbantut apabila tentangan Azahari dan pengikutnya memuncak dalam bentuk revolusi bersenjata walaupun dapat dipatahkan oleh Sultan dengan sokongan British. Di Sabah dan Sarawak, sambutan penduduknya terhadap penubuhan Malaysia menggalakkan disebabkan mereka mahu membebaskan negeri mereka daripada kuasa British dan komunis. Namun, terdapat segelintir mereka merasai beberapa kebimbangan kerana khuatir Borneo akan hilangan kekuatan akibat ‘Malayan Domination’ dan kedudukan agama dan bahasa di kalangan kaum bukan Melayu terancam.

    Pada Jun 1961, Tunku mengadakan awatan Muhibah ke Sabah dan Sarawak ingin memastikan rakyat Sabah dan Sarawak memahami sepenuhnya konsep Malaysia dan tujuan penubuhan Malaysia. Tunku juga prihatin tentang kemungkinan pemimpin-pemimpinnya beranggapan beliau menggalakkan British menyerahkan wilayah-wilayah Borneo itu semata-mata untuk membesarkan Tanah Melayu. Justeru itu, Tunku membuat lawatan muhibah ke negeri-negeri itu. Akhirnya, Tunku berjaya mengurangkan kekeliruan yang ada di kalangan rakyat Sabah dan Sarawak. Beliau juga dapat mengurangkan kebimbangan mereka tentang pengusaan kaum Melayu dalam Malaysia.

    Pada Julai 1961, Tunku melakukan kunjungan ke Brunei disebabkan Parti Rakyat Brunei (PRB) di bawah pimpinan Ahmad M. Azahari begitu nekad dengan rancanagn mewujudkan Kalimantan Utara yang merdeka. Konsep Malaysia tidak menarik minat pengikut-pengikut parti PRB. Situasi yang demikian menyebabkan Tunku mengambil keputusan untuk memberi penjelasan kepada rakyat Brunei tentang konsep penubuhan Malaysia. Ekoran daripada itu, Sultan Brunei menubuhkan satu suruhanjaya tinjauan untuk menentukan pendirian sebenar rakyat Brunei.

    Pada Ogos 1961, rundingan Singapura berlaku dalam menyentuh isu mengenai percantuman Singapura dengan Malaya mesti ditentukan bersama oleh rakyat Singapura sendiri. Demikian ditegaskan oleh Lee Kuan Yew apabila ucapan Tunku Abdul Rahman (Mei 1961) mula diketahui oleh rakyat. Selain itu, Lee juga mahu memastikan Singapura mempunyai kedudukan yang selesa dalam Malaysia. Pada 23 Ogos 1961 mesyuarat rasmi pertama mengenai percantuman diadakan antara Singapura dan Persekutuan Tanah Melayu. Antara persetujuan yang dicapai ialah autonomi Singapura dalam hal-hal pendidikan dan tenaga buruh dan kerajaan pusat pula akan bertanggungjawab dlm soal pertahanan, hubungan luar dan keselamatan.

    Pada Pertengahan 1961, Jawatankuasa Perundingan Perpaduan ditubuhkan hasil tindakan Persatuan Parlimen Komanwel (PPK) yang dibentuk pada pertengahan 1961 apabila didapati pemimpin-pemimpin Sabah dan Sarawak menunjukkan kesangsian mereka terhadap pembentukan Malaysia. Dalam persidangan PPK di Singapura, keterangan lanjut telah diberi dan akhirnya semua pemimpin bakal anggota Malaysia bersetuju membentuk Jawatankuasa Perundingan Perpaduan (JPP). JPP dipengerusikan oleh Donald Stephen dari Sabah. Jawatankuasa ini mempunyai tugas memberi penjelasan kepada rakyat dan mengumpul pendapat rakyat mengenai pembentukan Malaysia. Keberkesanan JPP terserlah dalam mesyuarat pertamanya yang diadakan di Jesselton (Kota Kinabalu) dan beberapa tempat lain selepas itu.

    Pada Ogos 1962, Suruhanjaya Cobbold dibentuk. Walaupun pengumuman gagasan Malaysia telah dialu-alukan oleh sebahagian besar rakyat negeri-negeri berkenaan, namun terdapat sesetengah pihak yang merasai berbagai-bagai kebimbangan. Ada yang menganggap cadangan itu adalah satu cara untuk menguatkan kuasa British, kerana itulah pihak British menjemput Tunku untuk berunding di London. Seterusnya, kedua-dua pihak bersetuju supaya satu suruhanjaya di bawah Lord Cobbold dengan empat anggota lain (dua British dan dua rakyat Malaya) ditubuhkan untuk meninjau pendapat rakyat Sabah dan Sarawak. Didapati lebih 70 peratus penduduk dua buah negeri itu bersetuju. Seterusnya, anggota-anggota Inggeris dan anggota-anggota dari Tanah Melayu secara berasingan memperakukan supaya Persekutuan Malaysia ditubuhkan. Seterusnya, Jawatankuasa Antara Kerajaan (JAK) ditubuhkan. Objektif khusus JAK adalah bagi merangka Perlembagaan Malaysia dan menangani isu-isu tertentu seperti memastikan hak dan kepentingan penduduk Sabah dan Sarawak dilindungi. JAK ini dipengerusikan oleh Lord Landsdowne. Anggota-anggota yang lain terdiri daripada Tun Abdul Razak, Donald Stephen, Abang Haji Mustapha, Temenggung Jugah, seorang wakil Britain dan seorang lain wakil PTM. Jawatankuasa ini telah menubuhkan lima buah jawatankuasa kecil untuk meneliti aspek perlembagaan, kewangan, perundangan, kehakiman, dan organisasi jabatan. Laporan JAK itu diterima oleh Sabah dan Sarawak, dan menjadi asas kepada Perjanjian Malaysia yang ditandatangani di London 9 Julai 1963.

    Akhirnya pada 1 September 1962 (sehari selepas Persekutuan Tanah Melayu menyambut ulang tahun kelima kemerdekaanya) referendum rasmi dijalankan. Keputusan rujuk suara itu menunjukkan sebanyak 70 peratus rakyat Singapura bersetuju Singapura menyertai Malaysia.

    Pada bulan Jun hingga September 1963, Misi Bangsa-bangsa Bersatu bertujuan untuk mendapat kepastian tentang rakyat Sarawak dan Sabah terhadap konsep Malaysia. Hasil undi suara itu menunjukkan sebnayak lebih dua pertiga rakyat menyetujui pembentukan Malaysia. Pasukan Bangsa-bangsa Bersatu itu juga mengakui kebersihan pilihan raya Sabah dan Sarawak tanpa penyelewengan dan juga mengesahkan kesahihan Laporan Cobbold serta Persekutuan Malaysia ditubuhkan pada 16 September 1963.


    SELAMAT HARI MALAYSIA DARIPADA PPSK.

    Artikel ditulis oleh AKA

    Monday, 15 September 2014

    Sejarah Dan Kronologi Penubuhan Institusi Pondok Lubuk Tapah, Pasir Mas


    Dalam sejarah pendidikan Islam di Malaysia, Kelantan merupakan salah sebuah negeri yang terkenal dengan perkembangan pendidikan yang pesat yang telah melahirkan ulama’-ulama’ yang berwibawa. 

    Menurut sumber-sumber yang boleh dipercayai, pendidikan Islam telah bermula pada akhir abad ke 18. Orang yang paling awal menyampaikan pendidikan Islam ialah Tuan Shyeikh Haji Abdul Halim. Sistem pengajian pondok di Tanah Melayu pula mulai muncul pada pada permulaan abad ke 20, ada yang berpendapat bahawa ia wujud sejak abad ke 19 lagi. Sistem ini dipercayai berasal dari Patani, Selatan Thailand. Ada juga pendapat mengatakan ia berasal dari Acheh Indonesia.

    Di Tanah Melayu, Kelantan dipercayai di antara negeri yang mula-mula mewujudkan sistem pondok. Pondok pertama yang didirikan di Kelantan ialah pada tahun 1820 M oleh Tuan Guru Haji Abdul Samad bin Abdullah (Tok Pulai Chondong). Selain dari pondok Pulai Chondong yang didirikan di Kelantan sebelum 1910 ialah:
    • Pondok Tok Bachok pada tahun 1900,
    • Pondok Haji Abdul Malik Tumpat pada tahun 1907,
    • Pondok Haji Yusuf Pulau Ubi, Geting Tumpat tahun 1908.
    • Pondok Kubang Pasu Kota Bharu pada 1900,
    • Pondok Sungai Budor, Pondok Kampung Banggol,
    • Pondok Tuan Padang dan
    • Pondok Tok Semian yang diasaskan oleh Haji Wan Abdul Samad bin Mohd Salleh atau lebih dikenali dengan gelaran Tuan Tabal.

    Pondok Lubuk Tapah adalah pondok yang dibina pada tahun 1931 merupakan pondok yang lewat ditubuhkan jika ingin disbanding bezakan dengan pondok yang lain. Nama rasminya adalah Madrasah Al-Rahmaniah. Pondok Lubuk Tapah adalah sebuah institusi pengajian islam yang berkonsep tradisional dan merupakan antara pondok yang lama di Kelantan.

    Pondok Lubuk Tapah mula diasaskan oleh AllahyarhamTuan Guru Haji Abdul Rahman Bin Che Wan pada tahun 1931 setelah kembalinya beliau daripada belajar di Mekah. Bertempat di Kampung Lubuk Tapah, Lemal Pasir Mas, dengan jarak kira-kira 4 km dari Bandar Pasir Mas dan 16 km dari Pusat Bandar Kota Bharu, keluasan kawasan Pondok Lubuk Tapah adalah kira-kira dalam lingkungan 6 ekar.

    Pada peringkat awal penubuhannya, kegiatan pondok ini adalah agak terhad dengan bilangan pelajarnya yang tidak ramai manakala kemudahan-kemudahan asasnya pula tidak lengkap dan kurang memuaskan. Pada masa itu pondok-pondok pelajar terdiri daripada pondok sebuah-sebuah yang dibina sendiri oleh pelajar atau ibu bapa yang menghantar anak-anaknya memondok disini. Pondok-pondok dibina diatas tanah kepunyaan Tuan Guru Haji Abdul Rahman.

    Pelajar-pelajar yang datang menuntut di Pondok Lubuk Tapah datang dari seluruh negeri di Malaysia dan ada juga pelajar yang datang dari negara-negara jiran seperti Thailand,Indonesia,Singapura dan kemboja.

    Sehingga kini Pondok Lubuk Tapah telah melahirkan ribuan pelajar dimana ada dikalangan bekas-bekas pelajar pondok ini pulang menyebarkan ilmu dan memberi khidmat kepada masyarakat samada mengajar dengan membuka pondok atau sekolah agama, mengajar di masjid dan madrasah, menjadi imam masjid, bilal dan sebagainya. Bagi menambahkan lagi kefahaman dalam ilmu pengetahuan agama, terdapat juga bekas-bekas pelajar yang melanjutkan pengajian mereka ke negara-negara timur tengah seperti ke Mesir dan Syria.

    Pondok Lubuk Tapah mengalami perkembangan dan kemajuan dari masa ke semasa dan perubahan itu semakin ketara apabila Tuan Guru Haji Abdullah pulang dari Mekah pada Disember 1966 setelah berkelana menuntut ilmu di sana selama 14 tahun semenjak tahun 1953. Beliau yang merupakan anak kedua kepada pasangan Tuan Guru Haji Abdul Rahman dan Hajah Nik Zainab binti Nik Mud membantu ayahnya mengajar dan mentadbir pondok hinggalah akhirnya beliau mengambil tempat ayahnya menjadi mudir pondok. Dibawah pentadbiran beliau Pondok Lubuk Tapah semakin berkembang pesat dan semakin dikenali bukan sahaja di Kelantan bahkan di seluruh Malaysia.


    Pada 19 Mac 2008, Madrasah Al-Rahmaniah Pondok Lubuk Tapah mengalami ujian getir dan kehilngan permata yang tidak ternilai apabila mudirnya, juga seorang ulama dan pengasas Madrasah al-Rahmaniah, Tuan Guru Abdullah Abdul Rahman meninggal dunia di rumahnya di Pondok Lubuk Tapah, kira-kira jam 7.20 pagi. Kemudian, Madrasah al-Rahmaniah Lubuk Tapah dipimpin oleh anaknya sendiri iaitu Dr. Ustaz Hj Lukman b Hj Abdullah yang merupakan Pensyarah Jabatan Fiqh dan Usul Universiti Malaya. Pada 22 Januari 2010, pondok Lubuk Tapah sekali lagi menerima musibah yang besar apabila tiga buah blok bangunan sekolah agama itu yang mula digunakan sejak 1931 musnah dalam kebakaran yang berlaku kira-kira pukul 1.30 pagi. Namun atas jasa dan sumbangan orang ramai, pondok Madrasah al-Rahmaniah kini dibina semula dan berkembang sebagai institusi pondok yang Berjaya di Nusantara. Bilangan pelajarnya semakin bertambah manakala infrastruktur dan kemudahan-kemudahan asasnya juga Semakin baik dan lengkap. Sehingga kini terdapat kira-kira 400 orang pelajar yang menghuni di Pondok Lubuk Tapah termasuk dari kalangan warga tua dan mereka yang sudah berkeluarga.

    Artikel disediakan oleh AKA

    Wednesday, 3 September 2014

    Tokoh Pengarang Kelantan : Abdullah Mohamed (NAKULA)

    Abdullah bin Mohamed (NAKULA)

    Pengkaji sejarah Ketamadunan Melayu downstream pasti mengenali nama NAKULA berdasarkan hasil pengkajian dan penulisan beliau mengenai sejarah lama Kelantan terutama berkenaan Sriwijaya. Hasil penulisan beliau juga menjadi rujukan utama Persatuan Pencinta Sejarah Kelantan berkenaan sejarah purba Kelantan. 

    Hasil penulisan beliau juga menjadi rujukan utama kepada pengkaji sejarah Asia Tenggara kerana teori beliau juga menarik dan tidak boleh disangkal. Begitulah kesan pengkajian dan penulisan beliau dalam bidang sejarah. Namun, carian mengenai beliau amat sedikit sekali, dan boleh dikatakan hampir tidak dijumpai. 

    Kami terpanggil untuk mengetengahkan ketokohan beliau dalam bidang penulisan dan pengkajian memandangkan kebanyakkan buku dan artikel beliau lebih kepada penghuraian fakta dan bukan karya fiksyen. 

    Profil
    Beliau dilahirkan pada tahun 1931 di Kampung Kubang Pasu, Kota Bharu, Kelantan dan diberi nama sebagai Abdullah bin Mohamed. Beliau menuntut di beberapa sekolah antaranya:

    • Sekolah Rendah di Madrasah Muhammadiah anjuran Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Kelantan (MAIK)
    • Sekolah Menengah Arab Madrasah Jame’ Merbau
    • Sekolah Menengah Arab Madrasatul-Islah, Kota Bharu
    • Sekolah Menengah Muahad Al-Muhammadi, Kota Bharu

    Setelah tamat belajar, beliau telah memulakan khidmat sebagai guru pada 1956 di Maktab Sultan Ismail, Kota Bharu. Seterusnya beliau terus mengabdikan diri dalam dunia pendidikan dengan menjadi Guru Agama Sekolah Rendah sekitar Kelantan dari tahun  1962-1985.

    Dalam masa beliau berkhidmat sebagai guru, beliau amat berminat mengkaji dan menulis seperti mana yang kita ketahui hari ini.

    Pengkaji 
    Segala-galanya bermula dari hobi membaca dari situlah bermulanya proses research secara harafiahnya  bermaksud mencari semula atau mengenal pasti yang diistilahkan sebagai mengkaji. Saudara Abdullah disebut sebagai seorang yang suka membaca, kemudian beliau menyelidik, mengkaji dan akhirnya menulis. Begitulah asas bagaimana beliau menghasilkan buku-buku sejarah Kelantan.

    Pada asasnya, sejarah bukan subjek besar beliau, kerana tumpuan utama beliau adalah untuk mengkaji dan megenal alam seterusnya mendekatkan diri dengan Allah s.w.t. Beliau juga giat mengkaji cabang-cabang ilmu lain seperti politik, agama, falsafah, jiwa dan astronomi.

    Beliau juga telah banyak menulis artikel dan esei mengenai agama Islam, politik, falsafah, sejarah, astronomi dan kebudayaan dan ianya telah disiarkan dalam majalah tempatan ketika itu sepertiMajalah Pengasuh, Majalah Kelantan, dan Mastika. Hasil penulisan beliau juga telah disiarkan oleh akhbar tempatan yang popular waktu itu seperti Warta Negara, Utusan Melayu dan Utusan Zaman. Selain itu, penulisan beliau juga telah disiarkan dalam beberapa jurnal antaranya Jurnal Persatuan Sejarah Kelantan dan lain-lain lagi.

    Dari tahun 1956 hingga 1985, beliau telah menerbitkan sebanyak 7 buah buku umum berkenaan dengan ekonomi, agama, astronomi dan falsafah, dan kira-kira 14 buah buku teks sekolah mengenai pengajian agama Islam dan Sejarah Islam.

    Disamping itu, beliau telah menulis sebanyak 30 buah lagi buku dalam pelbagai bidang terutama sejarah, namun ia masih belum dicetak. Sehingga 1985 pada usia 54 tahun, beliau masih lagi aktif dengan pengkajian dan penulisan mengenai sejarah dan budaya Kelantan.

    Berikut adalah antara buku-buku yang dihasilkan oleh Nakula.
    1. Sejarah hidup Nabi Muhammad (s.a.w.) / oleh Abdullah bin Mohamed (Nakula), Publisher : Pustaka Dian, Year : 1959
    2. Islamic architecture – application in Malaysia : (Senibina Islam – aplikasi di Malaysia) / by Abdullah bin Mohamed (Nakula)
    3. Bentuk-bentuk bangunan masjid kunci memahami kebudayaan melayu / oleh Abdullah B. Mohamed (Nakula) Publisher : Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan , Year : 1978
    4. Falsafah politik moden / oleh Abdullah bin Mohamed (Nakula) Publisher : Pustaka Dian Press , Year : 1959
    5. Sejarah hidup Nabi Muhammad (s.a.w.) / oleh Abdullah bin Mohammad (Nakula) Publisher : Pustaka Dian Press ,Year : 1959
    6. Pengantar kepada hukum-hukum Islam / oleh Abdullah bin Mohamed (Nakula) Publisher : Pustaka Dian Press , Year : 1959
    7. Sejarah Islam : mengandungi riwayat hidup Muhammad (s.a.w.) oleh Abdullah bin Mohamed (Nakula) Publisher : Pustaka Aman Press ,Year : 1960
    8. Sejarah Islam / oleh Abdullah bin Mohamed (Nakula) Publisher : Pustaka Dian Press , Year : 1960
    9. Meninjau ke langit : Peeps at the heavens / oleh Abdullah bin Mohamed (Nakula) Publisher : Pustaka Dian Press , Year : 1958
    10. Pelajaran agama : ilmu fekah / oleh Abdullah Mouhamed (Nakula), Publisher : Pustaka Aman Press.,
    11. Falsafah dan pemikiran orang-orang melayu : hubungan dengan Islam dan kesenian / oleh Abdullah Bin Mohamed (Nakula) Publisher : Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan.
    12. Bentuk-bentuk bangunan masjid sebagai kunci untuk memahami kebudayaan Melayu / Abdullah b. Mohamed (Nakula) Year : 1900 (ibid)
    13. Konsep ketuhanan dalam konteks hubungannya dengan alam, manusia, masyarakat dan perubahan sejarah / Abdullah bin Mohamed (Nakula) Publisher : Universiti Sains Malaysia,Year : 1981
    14. Pelajaran agama / oleh Abdullah bin Mohamed (Nakula) Publisher : Pustaka Dian Press , Year : 1959
    15. Bentuk-bentuk bangunan masjid : kunci memahami kebudayaan Melayu / oleh Abdullah bin Mohamed (Nakula) Publisher : Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan, Year : 1978
    16. Keturunan raja-raja Kelantan dan peristiwa-peristiwa bersejarah / Abdullah b. Mohamed (Nakula) Publisher : Perbadanan Muzium Negeri Kelantan,Year : 1981
    17. al-Risalah al- Laduniah = risalah ilmu laduni / oleh Abu Hamid Muhammad al-Ghazzali ; diterjemah, diberikan pendahuluan dan di anotasikan oleh Abdullah bin Mohamed (Nakula) Publisher : Pustaka Aman Press.,



    Nakula?


    Nakula dalam Wayang Kulit
    Tidak jelas kenapa Allahyarham Abdullah Mohamed menggunakan nama Nakula sebagai nama pena beliau. Carian maklumat secara online menyatakan bahawa Nakula adalah satu watak dalam persembahan wayang kulit yang mana ianya diambil dari Hikayat Seri Rama yang dihasilkan berdasar kepada epik Mahabharata.

    Nakula dalam lukisan India
    Nakula adalah watak protagonis (hero) dalam persembahan wayang kulit. Melalui kitab epik Hindu  Mahabharata, Nakula merupakan putera kepada Madri dari Kerajaan Kuru yang wujud pada abad ke-6 sebelum masihi. Ia digambarkan sebagai seorang lelaki tampan, berbudi pekerti dan bertanggungjawab. Pendek kata, ia didewa-dewakan oleh masyarakat Hindu pada waktu itu.

    Justeru kerana ketokohan dan keagungan kerajaan India pada masa tersebut, kisah yang berlaku dalam kerajaan itu telah diperkatakan dan diterjemahkan dalam satu bentuk karya yang kita kenali sebagai Wayang Kulit dalam menerangkan kehebatan Kerajaan India pada kurun tersebut. Di India pula kisah-kisah ini dicatatkan dalam Mahabharata.

    Ringkasnya, Abdullah mengambil nama Nakula untuk dijadikan nama pena beliau adalah menunjukkan bahawa beliua mengetahui dengan erat akan ketokohan Nakula dan mengaguminya hingga dijadikan nama pena. Kebanyakkan karya beliau diterbitkan dengan menggunakan nama Nakula dan tidak ramai yang kenal siapa beliau yang sebenarnya kecuali mereka yang rapat dengan beliau.



    Rujukan:
    Warisan Kelantan IV
    http://id.wikipedia.org/wiki/Nakula
    http://fourteenseptember.weebly.com/the-legend.html
    http://ms.wikipedia.org/wiki/Nakula
    http://pp-sk.blogspot.nl/2013/11/yawadwipa-pelbagai-sumber-rujukan.html
    http://sejarahkelantan.wordpress.com/2012/10/09/ustaz-abdullah-bin-mohamed-nakula/
    http://webopac.pnm.gov.my/search/query?match_1=PHRASE&field_1=a&term_1=Abdullah+bin+Mohamed+%28Nakula%29&pageNumber=1
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...