SELAMAT DATANG KE HALAMAN BLOG RASMI PPSK [PPM-006-03-22032013]

Wednesday 27 May 2015

Sajak - Tok Janggut : Siri Tokoh

Rata-rata rakyat Malaysia mengetahui siapakah tokoh terbilang dari Kelantan ini. Nama beliau tercatat dalam sejarah Malaysia sebaris dengan lagenda Melayu lain yang bangkit menentang Pemerintahan Inggeris di Semanjung Tanah Melayu. Kebangkitan beliau bukan semata-mata mempertahankan hak orang-orang Melayu Kelantan sahaja, sebaliknya ia lebih dari itu.

Tok Janggut adalah seorang Ulama bahkan beliau juga merupakan seorang Pemimpin dalam memperjuangkan hak dan akidah orang Melayu. Cukai yang melampau yang dikenakan oleh pentadbiran Kelantan dibawah pengaruh Penasihat Inggeris hanyalah asbab kepada tercetusnya perang di Pasir Puteh pada 1915. 

Perang ini memihak kepada Inggeris, mereka menyatakan bahawa Tok Janggut telah terbunuh dan sebagai pengajaran, jasad yang dikatakan Tok Janggut telah diarak ke seluruh bandar Kota Bharu dan digantung secara terbalik di Padang Bank setelah itu jasad ini dikebumikan seberang sungai menghadap Padang Bank itu.

Berkenaan jenazah Tok Janggut terdapat beberapa cerita lisan yang sering dipetuturkan oleh kalangan orang tua. Kisah ini menjadi buah mulut dikalangan orang-orang Kelantan dan terus kekal hingga kini. Rekod bertulis yang dibuat pada zaman penjajahan menyatakan ia adalah Tok Janggut, sebaliknya saksi lain menyatakan kisah yang sebaliknya. Cerita lisan yang sering dipertuturkan adalah:

Perang Pasir Puteh tamat setelah Tok Janggut dikatakan terbunuh dalam perang tersebut. Jenazah Tok Janggut telah diaibkan oleh pihak Inggeris dengan tujuan untuk memberi pengajaran kepada orang-orang Melayu Kelantan. Ketika jenazah diarak menuju ke Padang Bank, Tok Kenali yang merupakan saudara angkat kepada Tok Janggut meminta kebenaran untuk melihat jenazah diarak tersebut. 
Setelah Tok Kenali melihat jenazah tersebut, beliau telah menuturkan : 
"Ni bukae abe asae"  
Serentak dengan itu, jenazah tersebut telah rentung terbakar. Semua orang terkejut dengan kejadian tersebut. Bagaimanapun pihak Inggeris meneruskan pengebumian "jenazah" tersebut di seberang Padang Bank. Ramai mengatakan yang ditanam itu bukan mayat, sebaliknya batang pisang. 
Bagaimanapun, ada waris Tok Janggut menyatakan bahawa pahlawan ulung Kelantan ini terselemat dalam Perang 1915 itu. Dalam pertempuran itu, Tok Janggut telah mengalami cedera parah dan telah diselamatkan oleh pengikutnya dengan bersembunyi di Siam untuk satu tempoh. Setelah sembuh dari kecederaan itu, Tok Janggut hidup dalam penyamaran hingga meninggal dunia pada tahun 1969 dan dikebumikan di Machang. 

Bagi kami, kisah perjuangan Tok Janggut ini sentiasa dihayati dan dijadikan pembakar semangat untuk terus memperjuangkan nasib agama, bangsa dan negeri  dari diancam oleh anasir musyrikin. Kami tinggalkan anda dengan sajak ini.




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...