SELAMAT DATANG KE HALAMAN BLOG RASMI PPSK [PPM-006-03-22032013]

Tuesday 30 June 2015

Bukit Peraksi, Lokasi Penting Tiga Kali Setahun : Siri Orang Kito




Pendahuluan
Setiap kali menghampiri bulan Ramadhan dan Syawal, nama bukit ini menjadi sebutan seluruh Malaysia kerana ia menjadi salah satu lokasi untuk mencerap anak bulan bagi menentukan bermulanya tarikh Ramadhan, Syawal dan juga Raya Haji. Rakyat Malaysia amnya hanya mengetahui bukit ini terletak di Pasir Puteh, Kelantan tetapi tidak mengetahui kedudukan tepatnya malah ramai juga orang Kelantan sendiri tidak pasti dimana lokasi sebenar bukit ini, kecuali orang-orang Pasir Puteh.

Lokasi
Bukit Peraksi merupakan antara lokasi yang terawal di semenanjung Malaysia yang digunakan sebagai pusat cerapan melihat anak bulan, ia menjadi pilihan tepat kerana kedudukannya yang strategik iaitu berhampiran dengan laut serta mempunyai ketinggian 150 meter dari aras laut. Ia terletak berhampiran Cherang Ruku, di Pasir Puteh, dan boleh diakses dari arah Tok Bali bagaimanapun kedudukannya agak tersembunyi dan laluan ini hanya biasa digunakan oleh masyarakat tempatan sekitar Pasir Puteh.

Ia mula dibuka kepada orang ramai pada 1980 dan dijadikan sebagai lokasi perlancongan di Kelantan. Pemandangan dari atas puncak bukit sungguh mengasyikkan, juga boleh disaksikan keindahan matahari terbit dari timur jika cuaca baik. Bukit ini sebenarnya adalah dibawah seliaan Majlis Daerah Pasir Puteh, walaupun ia disebut sebagai satu dari destinasi pelancongan di Kelantan, ia sebenarnya jarang dikunjungi atas sebab kurang dipromosikan dan ia menjadi lokasi tumpuan untuk Unit Falak Majlis Agama dan Adat Istiada Kelantan untuk mencerap anak bulan.

Pada waktu ini, Maggi Ketam Cherang Ruku lebih popular berbanding Bukit Perkasi. Sebenarnya terdapat cerita orang bahawa di bukit ini terdapat sebuah gua, namun atas sebab-sebab yang tidak dapat dinyatakan pintu masuk gua telah diruntuhkan.

Pemandangan dari atas Bukit Peraksi



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...