SELAMAT DATANG KE HALAMAN BLOG RASMI PPSK [PPM-006-03-22032013]

Monday 10 September 2012

Pantai Semut Api.

Pada zaman dahulu ada sebuah perkampungan nelayan dipersisiran pantai dari hamparan laut cina selat selatan. Perkampungan nelayan ini pada waktu ini cukup popular..


Mukim Semut Api

Semut Api merupakan sebuah mukim di daerah Badang, Kota Bharu, Kelantan. Mukim-mukim lain di daerah Badang ialah Pulau Pisang, Banggol, Kedai Buloh, Che Latif, Tasik, Siti Manis, Tikat, Pulau Kundur, Kijang, Binjai, Che Deris, Dal, dan Jaya Setia. Terdapat sebanyak 131 mukim kesemuanya di jajahan Kota Bharu.


Chalet Tengku Mahmood Mahyideen

Tengku Mahmood Mahyideen, Putera Sultan Patani terakhir yang kental berjuang semasa Perang Dunia Ke-2 dengan menubuhkan Force 136 telah membina chalet peranginan di tepi Pantai Semut Api yang ketika itu nyaman dan damai.

Disini juga,  beliau telah meninggal dunia pada hari Jumaat 12 Februari 1954 ketika berumur 46 tahun.


Setelah itu, nama Pantai Semut Api ini telah telah ditukar kepada Pantai Cinta Berahi dan ditukar lagi kepada Pantai Cahaya Bulan seperti sekarang ini.



Dalam catatan pada tahun - tahun 50 hingga 60an Pantai ini digambarkan cukup indah dan menarik sekali dan juga dikatakan filem Penarik Beca lakonan P. Ramlee dirakam di pantai ini. 


Pantai Semut Api - Pantai Cinta Berahi - Pantai Cahaya Bulan. Terima Kasih kepada blog dsn.buluh



HAKISAN

Kini, pantai ini sudah menjadi lautan akibat hakisan pantai ekoran peningkatan paras air laut. Penduduk kawasan pantai ini kini hanya memegang geran tanah sahaja sedangkan lokasi tanah mereka nun dalam laut. Hal ini juga dialami oleh penduduk di kawasan Pantai Sabak yang menjadi tempat pendaratan angkatan tentera Jepun ketika pe

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...