SELAMAT DATANG KE HALAMAN BLOG RASMI PPSK [PPM-006-03-22032013]

Friday, 29 August 2014

Gertak Sungai Nal, Kuala Krai.



PENDAHULUAN

Hampir seluruh rakyat negeri Kelantan yang bergelar perantau atau mereka yang sering berulang alik dari Kuala Krai ke Kota Bharu, pasti terlihat akan binaan jambatan. Pasti ramai anak-anak kecil akan bertanya apakah itu, kita biasanya akan jawab Jambatan Gantung. Penduduk setempat mengenal jambatan tersebut sebagai Jambatan Gantung Sungai Nal kerana jambatan itu merentangi Sungai Nal.

Secara rasminya jambatan ini dikenali sebagai Jambatan Sultan Ismail yang merentangi Sungai Nal menghubungkan jalan dari Kuala Krai ke Machang. Ia dirasmikan oleh Sultan Ismail ibni Sultan Muhammad IV pada 19 April 1932.

Binaan
Ia dibina dengan seni bina eropah yang kukuh sama seperti di negara eropah terutama dalam binaan jambatan dekad itu. Strukturnya dibina menggunakan 50% simen, 40% besi dan 10% kayu dengan panjang 21 meter dan lebarnya seluas 9 meter.

Tahun 1930an merupakan waktu British aktif mengeksploitasi Hulu Kelantan terutamanya di kawasan Lebir. Pada awalnya mereka menggunakan kapal stim mengangkut penumpang dan barang bermula dari Pasir Pekan-Pasir Mas-Tanah Merah-Labok- seterusnya hingga ke Kuala Krai yang mana pengkalan utama di Tangga Bradley. Pengangkutan ini adalah tidak bersesuaian untuk mengangkut hasil eksploitasi mereka kerana arus sungai Kelantan tidak menentu dan pasang surutnya juga tidak dapat diramal seterusnya meningkatkan kos operasi mereka.

Kemudahan Keretapi dibina, belanja yang besar dari segi maintenance menyebabkan pengangkutan ini makin membebankan, justeru jalan raya dibina bagi mengoptimumkan pengeluaran hasil. Negeri Kelantan mempunyai banyak sungai, jadi pembinaan jambatan sebegini menjadi suatu yang penting.

Pembinaan Jambatan Sultan Ismail sebenarnya amat signifikan kepada Kuala Krai kerana pada tahun 1930an, ia merupakan bandar kedua paling maju selepas Kota Bharu di Kelantan, selain Pasir Puteh, dan Tumpat yang juga mempunyai kepentingan kepada mereka. 

Jambatan ini dibina dengan penuh gaya Inggeris bagi menandakan anda telah memasuki bandar pentadbiran British. Jika direnung, memang Kuala Krai mempunyai kedudukan yang istimewa berbanding dengan bandar lain, dan kenapa mereka tidak bina terlebih dahulu jambatan menghubungkan Kota Bharu dengan Pasir Pekan sedangkan kawasan tersebut adalah akses terdekat dengan Tumpat.  Selain itu, Kuala Krai juga dilengkapi dengan Lapang Sasar untuk pendaratan Kapal Terbang di Batu Mengkebang, juga di Pasir Puteh, mereka telah membina Lapang Sasar di Gong Kedak. Begitulah istimewanya dua bandar ini.

Nasib Malang
Setelah berkhidmat selama 54 tahun, jambatan ini ditutup untuk sebarang kenderaan setelah jambatan yang lebih kukuh menggantikan perkhidmatannya pada 1986. Masa berlalu, jambatan itu ibarat tugu sahaja, mereput tunggu masa untuk roboh.

Lebih parah jambtan ini telah mengalami kebakaran pada 22 Jun 2012 ekoran putung rokok yang dibuang oleh seorang warga asing. Kejadian ini menunjukkan ianya tidak diawasi sewajarnya oleh pihak berwajib. Maklumat berkenaan jambatan ini juga sangat kurang sedangkan ianya mempunyai nilai estetika yang tinggi. Semoga pihak berwajib bertindak lebih proaktif untuk terus mengekalkan nostalgia jambatan ini.


JAMBATAN SULTAN ISMAIL DARI PELBAGAI SUDUT




Sejurus kebakaran 22 Jun 2012

Setelah terbakar (31 Mac 2014)





http://www.sinarharian.com.my/edisi/kelantan/warisan-sejarah-hampir-musnah-1.59523
http://zainudins.blogspot.nl/2011/01/jejak-sejarahjambatan-gantung-sultan.html
http://kelateori.blogspot.nl/2010/12/sejarah-jambatan-gantung-sultan-ismail.html
http://www.ptjkk.kelantan.gov.my/pkk/index.php?option=com_content&view=article&id=5:jambatan-gantung-sultan-ismail-sungai-nal&catid=11:eco-tourism&Itemid=5
http://www.sinarharian.com.my/edisi/kelantan/terbiar-tanpa-penyelenggaraan-1.265487
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...