SELAMAT DATANG KE HALAMAN BLOG RASMI PPSK [PPM-006-03-22032013]

Monday, 16 February 2015

Siri Binaan Bersejarah Kelantan : Bulatan Kijang, Kota Bharu

Pendahuluan
Generasi Muda pada masa sekarang pasti sering mendengar orang-orang senior bercerita tentang Kota Bharu 40 tahun dahulu pasti tidak akan lekang dari menyebut Bulatan Kijang. Kini lokasi ini sudah berganti dengan pemandangan elit yang ada unsur urban dengan siapnya flyover serta tambahan jambatan Sultan Yahya Petra. Selain itu kawasan ini pada masa kini lebih dikenali sebagai Lembah Sireh dengan memajukan delta sungai Kelantan di Kampung Sireh dengan membina blok-blok premis perniagaan berserta stesen bas jarak jauh, ia menjadikan kawasan ini amat sibuk dengan aliran trafik kenderaan.

40 tahun dahulu, sekiranya anda menaiki kenderaan dari arah Pasir Pekan, anda akan melalui jambatan Sultan Yahya Petra yang siap pembinaannya pada 1969 dan akan melalui bulatan kijang ini. Dahulu keadaan trafik di Kota Bharu tidak begitu teruk, jadi penggunaan bulatan amat sesuai sekali untuk tujuan aliran trafik di kawasan yang mempunyai empat cabang jalan.

Bulatan ini direka bentuk sebagai Taman Awam lengkap dengan kolam berserta dengan pancutan air, patung kijang yang menjadi ikon Kelantan disusur sekeliling kolam hingga bulatan ini mendapat jolokan sebagai Bultan Kijang. 

Pada tahun 1990, selepas Parti PAS menduduki Kerajaan Negeri Kelantan, kijang di bulatan ini telah ditanggalkan dan disimpan di pejabat Jabatan Kerja Raya, Kota Bharu dan penghujung tahun 90an, bulatan ini telah dipasang lampu isyarat di setiap cabang keluar bagi mengatasi masalah kesesakan pada laluan tersebut, bagaimanapun masalah kesesakan juga tidak selesai. Justeru, Pihak Berkuasa Tempatan telah membongkar bulatan tersebut dan digantikan dengan simpang empat penjuru dengan lampu isyarat.

Pertambahan kenderaan yang mendadak di Kelantan menyebabkan lokasi menghadapi masalah kesesakan trafik terutama menjelang hari perayaan, hinggalah Kerajaan Persekutuan meluluskan menaik taraf jalan dan jambatan tersebut seperti mana yang kita lihat pada hari ini. Natijahnya, Bultan Kijang hanya menjadi kenangan bagi warga senior di Kampung Sireh dan Kota Bharu.

Berikut, rakaman nostalgia di Bulatan Kijang, Kota Bharu, Kelantan.



Rakaman masa sekawan sahabat di Bulatan Kijang pada awal 70an

Santai Petang, belia remaja Kota Bharu era 80an


Pemandangan malam di Bulatan Kijang.



Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...