SELAMAT DATANG KE HALAMAN BLOG RASMI PPSK [PPM-006-03-22032013]

Wednesday, 1 January 2014

1 JANUARI 2014 - KPSK-PPSK MENGORAK LANGKAH!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat sahabat-sahabat yang dihormati sekalian.

Saat ini, kita sudah menginjak ke tahun baru dalam kalendar Gregorian. Pelbagai rencana dirancang memandangkan hari ini adalah kelepasan  am bagi negeri-negeri di Pantai Barat dan tentunya malam tadi berlaku bermacam program baik berkaitan dengan politik, sosial dan budaya. Itulah ragam kita penduduk Malaysia.

2013 kita tinggalkan dengan 1001 macam peristiwa. Kelab Pencinta Sejarah Kelantan (KPSK) tidak kurang "havoc" dengan pelbagai isu baik buruk ataupun baik. Tahun 2013 juga menyaksikan episod suka duka yang akan kami, admin KPSK sentiasa kenang.

Di awal 2013 sekitar Februari hingga April, KPSK telah berjaya didaftarkan secara sah di bawah Registry of Societies of Malaysia (ROS) atau Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (JPPM) di bawah Kementerian Dalam Negeri. Bagi kami, ini adalah satu pencapaian besar kerana tindakan ini telah membuatkan KPSK menjadi sebuah badan NGO yang berdaftar serta menjadikan KPSK badan bertauliah.

Pada 2013, ini adalah misi kami dan ia akan terus berkesinambungan pada tahun ini dengan perancangan yang lebih rapi.

Sepanjang 2013 langkah-langkah kecil telah kami gerakan dengan menjayakan:
  1. Seminar Siapa Tok Janggut 
  2. Hikmah 4
  3. Ekspedisi Bukit Marak
  4. Ekspedisi Danau Tok Uban
  5. Ekspedisi Kalai
  6. Pemantauan Tapak Palekbang
  7. Penelitian Sejarah Perang Dunia ke Dua.  (Lalang Luas, Gong Kedak, Bachok dan Pengkalan Chepa)
Ini adalah langkah kecil kami yang digerakkan secara berkumpulan antara para admin dan tidak dibuka kepada umum. Aktiviti sebegini akan kami kemaskini dari masa ke semasa mengikut Objektif Ekspedisi yang akan dijalankan.

Anda semua diseru untuk memberi sokongan kepada kami dengan menjadi Ahli Berdaftar KPSK kerana tanpa anda, KPSK hanyalah ibarat kertas kosong yang ditiup angin, sekadar melayang-layang tidak tentu arah.

Sebolehnya, episod duka tidak didedahkan kepada umum, namun sebagai iktibar ia perlu disiarkan untuk kita semua ambil peringatan agar perkara seumpama tidak lagi berulang. KPSK menghadapi isu terbesar kerana segelintir fans ragu-ragu dengan kredbiliti maklumat yang disalurkan kerana terdapat masalah dalaman pentadbiran KPSK pada waktu itu.

Pada waktu itu, Fan Page KPSK seolah-olah dilanda cuaca sejuk yang sesejuk Antartika kerana di insight page mencatatkan "0" pelawat! Kami bangkit dan mengubah cara posting yang sebelum ini diragui dan adapun yang mengikuti sekadar melawat dan memberi komen slapstick dan dianggap tidak membina. Diakui, memang sulit untuk memulihkan identiti yang tercalar dan kami semua bertahan, Alhamdulillah rintangan tersebut dapat di atasi. 

Rentetan dari peristiwa itu juga, pada 2014 ini, AJK KPSK merencana untuk menjenamakan semula KPSK sebagai satu usaha meningkatkan martabat komuniti pencinta sejarah Kelantan. Sokongan anda amat kami tagih dari anda semua.....

Misi kami hanyalah untuk membangkitkan perasaan ingin tahu anda tentang sejarah Kelatan dan bawa anda semua keluar dari "ketakutan yang kompleks" @ Inferiority Complex ekoran label "Negeri Miskin" atau "Negeri Mundur" yang sering diputarkan dalam media.

DENGAN INI KPSK AKAN DIKENALI SEBAGAI 
PERSATUAN PENCINTA SEJARAH KELANTAN!



Sekian, terima kasih.

AHLI JAWATANKUASA PERSATUAN PENCINTA SEJARAH KELANTAN (PPSK)
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...