“Tentera Quraisy semakin menghampiri kita. Pergilah ke tempat perlindungan, biar kami sahaja yang menghadapi mereka,” kata Hamzah bin Abdul Mutalib kepada Nabi Muhammad s.a.w.
Baginya, keselamatan Baginda
lebih utama.
“Biarkan mereka menghampiri kamu dahulu. Kemudian, serang mereka dengan anak-anak panah,”
Pesan Nabi Muhammad s.a.w.
sebelum pergi ke tempat perlindungan. Baginda diiringi Abu Bakar As-Siddiq. Di tempat perlindungan itu Nabi
Muhammad s.a.w. bermunajat serta berdoa kepada Allah. Baginda mengulangi
doanya.
“Ya Allah, sekiranya kami kalah dan binasa, tida ada siapa lagi yang akan menyembah-Mu.”
“Teruslah berdoa kerana Allag pasti memenuhi janji-Nya kepadamu,” kata Abu Bakar kepada Nabi Muhammad s.a.w.
Nabi Muhammad s.a.w. terus bermunajat
dan berdoa dengan hati yang penuh pengharapan. Tidak lama kemudian, Nabi Muhammad s.a.w mendapatkan Abu Bakar
dengan wajah yang penuh berseri.
“Bergembiralah wahaiAbu Bakar As-Siddiq, pertolongan Allah s.w.t. telah datang,”
Kata Nabi Muhammad s.a.w.
Kemudian, baginda keluar dari tempat perlindungannya lalu ikut sama terjun ke
medan perang. Kini kedua-dua pihak saling
berhadapan. Abu Ayub al-Ansari dengan berbaju besi berada dalam barisan
hadapan. Tentera Islam bertakbir lantang.
“Allahu akbar!”
“Allahu akbar!”
“Allahu akbar!”
Perang pun meletus. Nabi Muhammad
s.a.w. memerintahkan pasukan berkuda
melakukan serangan. Mereka menyerbu kearah pasukan tentera musuh seperti yang
dipesan oleh Nabi Muhammad s.a.w. Pasukan pemanah bersedia dengan senjata masing-masing.
Mereka membentuk tiga barisan. Apabila musuh hampir, barisan pertama melepaskan
anak panah. Beberapa orang tentera berkuda Quraisy tersungkur terkena anak
panah. Beberapa ekor kuda yang cedera juga berpatah ke belakang menyebabkan
berlaku pelanggaran sesama mereka.
Selepas pasukan pemanah melepaskan anak panah
pertama, mereka segera berundur ke
belakang barisan ketiga bagi membolehkan mereka yang berada di barisan kedua
melepaskan anak panah. Kemudian, barisan kedua pergi ke belakang bagi membolehkan
pasukan pemanah barisan ketiga melepaskan anak panah. Begitu juga mereka
lakukan sehingga serangan tentera berkuda itu dapat dipatahkan.
Apabila melihat serangan tentera
berkuda dapat dipatahkan oleh pasukan pemanah Islam, lalu Abu Jahal menukar
taktik dengan memerintahkan pasukan tentera berjalan kaki yang memakai baju
besi berjumlah 600 orang melakukan serangan. Kedatangan mereka ditentang
barisan yang dianggotai Hamzah bin Abdul Muttalib, Umar al-Khattab, Saad bin
Abu Waqas, Abu Ubaidah al-Jarrah, Ali bin Abi Talib, dan beberapa orang lagi.
Lalu berlaku pertempuran hebat
antara kedua-dua pihak. Tentera Islam semakin bersemangat apabila melihat Nabi
Muhammad s.a.w. turut berjuang bersama mereka.
Nabi Muhammad s.a.w. berteriak.
“Demi jiwa Muhammad yang berada dalam genggaman Tuhan-Nya, pada hari ini tidak ada seorang pun yang berperang dengan sabar, mengharapkan keredhaan Allah, dan terus maju tanpa mudur, melainkan Allah memasukkannya ke dalam syurga.”
Mendengar kata-kata Nabi Muhammad
s.a.w. itu lalu Umair bin al-Humam pun berkata,
“Tidak ada halangan bagi saya masuk syurga selepas dibunuh oleh mereka.”
Kemudian, Umair menghunus senjata
lalu menggempur tentera Quraisy sendirian dan berjaya membunuh serta
mencederakan beberapa orang lawannya sebelum mendapat Syahid. Keberanian Umair
itu menaikkan semangat tentera Islam bagi bertempur bermatian-matian.
“Apa yang membuatkan Tuhan bergembira melihat hamba-Nya pada saat ini?” tanya Auf bin al-Harits kepada Nabi Muhammad s.a.w.
“Orang yang sanggup menggempur musuh dengan tangannya walaupun tanpa memakai baju besi,” jawab Rasulullah s.a.w
Mendengar jawapan itu lalu Auf
bin al-harits menyerbu tentera Quraisy dan menggempurnya habis-habisan hingga
akhirnya dia gugur syahid. Pertempuran bertambah sengit. Beberapa orang Quraisy
terbunuh, tetapi masih ramai lagi yang membuat serbuan.
Abu Ayub al-Ansari berperang dengan gagah
berani. Tanpa disedarinya, dia bersama 10 orang sahabatnya dikelilingi ramai
tentera musuh. Tidak semudah itu mereka menyerah kalah. Mereka terus bertempur.
Mus’ab bin Amer, seorang Ansar
melihat Al-Abbas tersungkur ke tanah lalu menangkapnya. Dia tidak membunuh
al-Abbas kerana patuh kepada pesanan Nabi Muhammad s.a.w. supaya jangan
membunuh al-Abbas. Kemudian al-Abbas dibawa kepada Nabi Muhammad s.a.w.
“Bukan lelaki ini yang mengalahkan saya, tetapi seorang lelaki yang berkepala botak tetapi berwajah tampan yang menunggang kuda putih. Saya tidak pernah melihat lelaki seperti itu,” beritahu al-Abbas kepada Nabi Muhammad s.a.w.
“Saya melihat al-Abbas tersungkur lalu saya menawannya,” kata lelaki Ansar itu kepada Nabi Muhammad s.a.w.
“Allah menghantar malaikat bagi membantu kamu menawannya,” kata Rasulullah s.a.w.
Kemudian, datang pula Abu Daud
al-Mazani mengadu kepada Nabi Muhammad s.a.w.
“Tadi saya mengejar seorang tentera Quraisy. Saya mahu memancung lehernya, tetapi dengan tiba-tiba sebelum sempat saya melakukannya, kepala musuhku itu terputus. Saya tiadak nampak siapa yang yang melakukannya.”
“Para malaikat membantu kita,” kata Nabi Muhammad s.a.w.
“ketika saya sedang bertempur dengan seorang tentera musuh, tiba-tiba lawan saya itu terpaku dan mulutnya terlopong seperti terperanjat sambil matanya melihat ke langit. Ketika saya mendongak, kelihatan seorang lelaki memakai jubah putih sedang menunggang kuda sambil mengayun pedangnya,” kata seorang lelaki kepada baginda.
“Itulah pertolongan Allah dari langit,” kata Nabi Muhammad s.a.w.
Semasa berlakunya perang Badar
itu, iblis datang menyerupai Suraqah bin Malik. Ketika pertempuran sedang berlaku,
tiba-tiba Suraqah melarikan diri dari medan perang. Al-Harith bin al-Hisyam mengejar
Suraqah lalu memegang tangannya.
“Mengapa kamu hendak meninggalkan kami, wahai Surqah? Bukankah kamu sudah berjanji hendak bersama kami memerangi Muhammad?’ tanya al-Harith kerana tidak tahu itu iblis yang sedang menyamar sebagai Suraqah.
“Pada saat ini, aku melihat apa yang kamu tidak nampak. Aku berasa takut,” jawab iblis yang menyerupai Suraqah itu. Kemudian, dia terus melarikan diri dari medan perang.
“Itu Muhammad. Bunuh dia!” teriak seorang tentera Quraisy apabila nampak Nabi Muhammad s.a.w. berada di medan perang.
Serentak dengan itu, berpuluh
orang Quraisy menyerbu ke arah Nabi Muhammad s.a.w. bagi membunuhnya. Baginda
tunduk lalu mengambil segenggam pasir lantas melempar ke arah musuh yang cuba
membunuhnya. Dengan izin Allah, mata tentera Quraisy yang terkena pasir dan
batu kerikil itu menjadi buta. Nabi Muhammad s.a.w. terselamat dari cubaan
membunuhnya. Tidak lama kemudian datang
Ukashah bin Mihshan al-Asadi lalu menghadap Nabi Muhammad s.a.w.
“Pedang saya sudah patah dan tidak dapat digunakan lagi,” beritahu Ukashah yang memerlukan senjata meneruskan jihadnya.
Nabi Muhammad s.a.w. mengambil sepotong akar pokok kurma lalu memberikannya kepada Ukashah. “Bertempurlah dengan ini, wahai Ukashah,” perintah Nabi Muhammad s.a.w.
Ukashah patuh kepada perintah
Nabi Muhammad s.a.w. Tanpa banyak soal, dia mengambil akar kayu yang diberikan
itu lalu menyerbu ke arah tentera Quraisy. Tiba-tiba akar itu bertukar menjadi
petang yang tajam. Pedang itu dinamakan
al-Aun.
“Wahai sekalian sahabat, para
pemimpin Quraisy berada dihujung sana. Mari kita serbu mereka kerana mereka
yang menghalang kita memasuki Masjidil Haram, menyakiti kita sehingga terpaksa
berhijrah!”
Teriak Abu Ubaidah al-Jarrah.
Umar al-Khattab, Muaz bin Jabal,
Bilal bin Rabah, dan Hamzah bin Abdul Muttalib menyahut seruan itu lalu
menyerbu kearah pemimpin-pemimpin Quraisy. Saad bin Abu Waqas melancarkan hujan
panah ke arah musuh yang sedang mara ke arah mereka. Ramai yang tersungkur
akibat terkena tikaman tepat anak panahnya itu.
Abu Jahal gementar melihat
tewasnya Ummayah bin Khalaf di tangan bekas hambanya. Bilal bin Rabah. Lututnya
menggigil, sahabatnya sudah mati. Dia segera beredar dari situ dengan
menunggang kudanya. Namun, kelibat Abu Jahal itu dilihat oleh Abu Ubaidah. Dengan
pantas dia memintas Abu Jahal. Kini, Abu Ubaidah berhadapan dengan Abu Jahal,
musuh ketat orang Islam.
Tiba-tiba muncul pula dua orang Ansar
lalu meluru kearah ketua pasukan Quraisy itu. Muaz bin Amru menetak kaki kuda
yang ditunggang oleh Abu Jahal menyebabkan dia terjatuh. Abu Jahal bertempik
marah lalu bangun. Muawwiz bin Arfa pula menerpa lalu mengayunkan pedangnya dan
berjaya mencederakan kaki kanan Abu Jahal. Sekali lagi dia tersungkur ke tanah
sambil mengerang kesakitan.
Ikramah, anak Abu Jahal yang
berada disitu segera bertindak. Dia menyerang Muawwiz bin Arfa dan berjaya
membunuh pemuda itu. Kemudian, Ikramah menyerang Muaz bin Amru pula. Dia berjaya
menetak tangan kiri lawannya sehingga terkulai hampir putus. Namun, Muaz bin
Amru terus bertempur tanpa menghiraukan tangan kirinya. Tetapi, tangannya itu
menggangu pergerakkannya lalu dipijak tangan kiri itu dan menariknya hingga
terputus! Jihad melampaui rasa sakitnya.
Abu Jahal yang cedera parah pada
kaki kanannya cuba bangun, tetapi
ditetak di bahunya oleh Muaz bin Amru dengan pedangnya. Dalam keadaan cedera
parah, Abu Jahal merangkak cuba menyelamatkan dirinya, tetapi terus diserang
oleh Muaz bin Amru. Ikramah segera bertindak membunuh pemuda yang mencederakan
ayahnya. Kini, Abu Jahal tinggal nyawa-nyawa ikan.
Abdullah bin Mas’ud yang melihat
pertarungan dua pemuda Ansar dengan Abu Jahal dan anaknya Ikramah segera
membantu. Tetapi, kedua-dua pemuda yang berjasa itu sudah gugur. Ikramah pula
ditentang oleh Abu Ubaidah. Abdullah bin Mas’ud mendapatkan
Abu Jahal. Dipijaknya dada Abu Jahal sambil berkata,
“Inilah orang yang paling saya benci.”
“Tolong jangan bunuh aku!” Rayu Abu Jahal.
Abdullah bin Mas’ud tidak memberi
peluang. Dia menghunus pedang lalu memenggal kepala Abu Jahal.
Seperti padang jarak, padang
terkukur, suasana kini sunyi sepi. Hanya angin bertiup lembut. Burung-burung mula berlegar-legar di ruang udara. Padang pasir
yang kering tidak lagi dihampar pasir mulus bersih, tetapi bermandikan darah
merah yang mengalir daripada mayat-mayat yang bergelimpangan. Saki baki bala
tentera pasukan Quraisy sudah pun bertempiaran
lari. Sesudah pemimpin –pemimpin mereka tewas di medan perang.
Sementara itu, tentera Islam
gembira kerana berjaya menewaskan bala tentera Quraisy yang ramai sedangkan
bilangan mereka kecil berbanding pihak musuh. Kegembiraan itu diraikan apabila
mengetahui Abu Jahal berjaya dibunuh.
Tentera-tentera Quraisy mula
berasa takut. Kematian Abu Jahal, Umayyah bin Khalaf, Abdullah dan beberapa
pemimpin membuatkan mereka seperti kapal kehilangan nakhoda. Kehebatan pahlawan-pahlawan
Islam di medan perang sudah cukup membuatkan mereka merasa gerun. Ramai tentera
Quraisy lari lintang pukang menyelamatkan diri selepas melihat
pemimpin-pemimpin mereka tewas dan rakan seperjuangan mereka terbunuh dan ada
yang ditangkap.
Sepanjang malam hinggga waktu pengebumian
keesokan harinya mereka tercium bau wangi yang belum pernah mereka hidu. Setelah
mengebumikan jenazah-jenazah tentera Islam yang gugur syahid serta menguburkan
mayat-mayat Quraisy itu di dalam perigi besar, Nabi Muhammad s.a.w. bersama
pasukannya bersiap-siap bagi berangkat pulang ke Madinah.
“Itu bau wangi pejuang yang syahid,” Jawab Rasulullah s.a.w.
Pengalaman berjuang di medan
tempur dnegan bantuan daripada malaikat, juga semerbak bau wangi para
mujahiddin yang gugur membuatkan keimanan tentera Islam bertambah kukuh.
Dalam perjalanan pulang, timbul
pula pertanyaan dalam kalangan mereka soal harta rampasan, siapa yang hendak
menerima harta rampasan itu semua. Terjadi pertelingkahan kecil antara mereka
berkenaan pembahagian harta itu. Lalu Abu Ubaidah al-Jarrah meminta Nabi
Muhammad s.a.w. sendiri memutuskan siapa yang sebenarnya berhak keatas harta
rampasan itu.
Nabi Muhammad s.a.w. mengutuskan
Abdullah bin Rawahah dan Zaid bin Harith dahulu bagi menyampaikan berita
gembira berkenaan kemenangan pasukan Muslimin kepada penduduk Madinah. Sementara
baginda sendiri bersama sahabat-sahabatnya berangkat menuju ke Madinah membawa
bersama tawanan dan harta rampasan
perang yang diperoleh daripada pihak Quraisy.
Mereka merentasi padang pasir
sehingga tiba di Safra. Rasululullah s.a.w. meminta mereka berhenti di sebuah
bukit. Di situ Baginda membahagikan secara sama rata dalam kalangan pasukan
Muslimin yang berperang mahupun yang terbunuh. Mereka berpuas hati dengan
kebijaksanaan baginda dalam mengagih-agihkan harta rampasa. Selepas semuanya
selesai, mereka meneruskan perjalanan menuju ke Madinah.
Setiba mereka di Uthail, mereka
berhenti atas perintah Nabi Muhammad s.a.w. Baginda meminta Abu Bakar as-Siddiq
menunjukkan semua tawanan kepadanya. Ketika itu, baginda baginda belum lagi
membuat peraturan sama ada mereka dibunuh, ditebus ataupu dijadikan budak
suruhan. Dalam tawanan itu, terdapat dua orang tawanan yang berbahaya iaitu
Nadzr bin Harith dan Uqba bin Abi Muait.
Mereka berdua ketakutan apabila
dibawa ke penghadapan Nabi Muhammad s.a.w. Mereka berdua antara mereka yang
pernah melakukan penganiayaan kejam kaum Muslimin di Makkah tanpa belas kasihan
dan menaruh kebencian kepada Allah dan rasul-Nya. Nabi Muhammad s.a.w.
menjatuhkan hukuman bunuh keatas Nadzr bin Harith terlebih dahulu. Ali bin Abi
Talib ditugaskan menjatuhkan hukuman bunuh itu. Ali melaksanakan hukuman itu
dengan memenggal kepala lelaki itu dengan satu pukulan pedangnya.
Kemudian, meneruskan perjalanan
ke Irq’z Zubya dan Nabi Muhammad s.a.w. memerintahkan mereka berhenti. Di tempat
itu, baginda memerintahkan supaya Uqba bin Abi Abi Muait pula dibunuh.
Uqba bin Abi Abi Muait menggigil
ketakutan. Sewaktu di Makkah dia yang melemparkan najis kepada Nabi Muhammad
s.a.w. dan selalu menggangu gugat kaum Muslimin. Hukuman itu juga dilaksanakan
oleh Ali.
Abdullah bin Rawahah dan Zaid bin
Harith membawa perkhabaran gembira kepada penduduk Madinah berkaitan kemenangan
pasukan Muslimin. Tetapi, berita gembira itu disangkal oleh kaum Yahudi. Mereka
mengambil kesempatan dengan mengatakan Nabi Muhammad s.a.w. dan para sahabat
sudah terbunuh. Namun, orang Islam tidak semudah itu terpedaya dengan tipu
muslihat orang Yahudi.
Sehari kemudian, baginda
Rasulullah s.a.w. dan pengikutnya tiba di Madinah. Ketibaan mereka sememangnya
dinantikan. Teriakan lantang sebaik melihat rombongan Nabi Muhammad s.a.w. tiba
di pintu Kota Madinah menarik perhatian orang ramai. Sekalian yang ada mula
mengerumuni baginda. Kegembiraan jelas terpancar pada wajah mereka yang
menyambut anggota keluarga yang masih selamat, sedangkan orang Yahudi hanya
memerhatikan dari jauh.
Di pihak Quraisy, mereka
membincangkan berkenaan penebusan kesemua tawanan yang kini dalam tanawanan
Nabi Muhammad s.a.w.
“Saya tidak yakin Muhammad akan membebaskan orang kita. Sudah tentu Muhammad mendendami kita seperti mana kita mendendami mereka ketika di Makkah,” kata Abu Sufian.
“Benar kata Abu Sufian. Kita mesti berbincang terlebih dahulu dengan seseorang yang dekat dengan Muhammad. Orang itu nanti dapat memujuk Muhammad supaya berlembut hati membebaskan orang kita,” cadang Uthab bin Usaiyed.
“Saya cadangkan Abu Bakar, salah seorang orang Quraisy yang menjadi orang kepercayaan Muhammad sendiri. Tetapi apa yang merisaukan, sekiranya Umar pula menyulitkan rancangan kita. Ini kerana Umar terkenal dengan sikap tegas dan tidak mudah bertolak ansur,” kata al-Harith bin Hisyam pula.
“Walau bagaimanapun, kita mesti cuba bertemu dengan Abu Bakar. Saya yakin dia dapat membantu kita,”sambungnya.
Mereka bersetuju. Lalu mereka
berangkat ke Madinah dengan harapan Abu Bakar as-Siddiq dapat membantu mereka. Dalam
pertemuan itu, Abu Bakar berjanji akan berusaha berbincang dengan Nabi Muhammad
s.a.w. berkenaan tawanan-tawanan perang itu. Umar al-Khattab pula memandang
dengan penuh curiga.
Abu Bakar menceritakan perihal
kedatangan utusan Quraisy bertemu dengannya berhubung dengan tawanan perang
kepada Nabi Muhammad s.a.w. Namun, baginda sendiri masih belum memutuskan apa
yang harus dilakukan kepada semua tawanan itu. Baginda meminta pandangan dan
pendapat para sahabat.
“Mereka masih keluarga kita. Ada antaranya
ayah, abang, adik serta saudara-saudara kita. Berilah belas kasihan kepada
mereka ataupun kita terima sahaja tebusan daripada mereka. Semoga Allah
menyelamatkan mereka daripada api neraka dan dengan izin-Nya kelak terbuka hati
mereka kepada agama ini.” Abu Bakar menyatakan pendapatnya kepada Nabi Muhammad
s.a.w. Baginda diam.
Kemudian Umar pula menyatakan
pandangannya. “Tuan yang dikasihi, mereka itu semua musuh-mush Allah. Mereka tidak
boleh dibiarkan hidup, penggal sahaja kepala mereka. Orang Musyrik itu tidak
dapat dipercayai. Hati mereka penuh dengan hasad dengki dan dendam. Saya bimbang
sekiranya mereka ditebus, tidak mustahil mereka akan memerangi kita semula.”
“Tetapi ramai yang menyokong cadangan Abu Bakar. Nabi Muhammad s.a.w. meninggalkan mereka bagi berfikir sejenak. Baginda mahu memikirkan secara teliti kedua-dua pendapat itu. Tidak lama kemudian, baginda kembali keluar.
“Selepas diteliti kedua=dua pandangan itu tadi, saya memutuskan semua tawanan boleh ditebus dengan nilai 1000 hingga 4000 dirham bagi setiap orang. Kecuali yang tidak mampu menebus, saya bebaskan,” putus Rasulullah s.a.w. Kemudian baginda beredar tanpa sempat sahabat-sahabatnya bertanya.
Sejurus berita itu disampaikan,
orang Quraisy datang ke Madinah bagi menebus kesemua tawanan perang. Malangnya,
pembebasan itu sedikit pun membuka mata dan hati orang Quraisy betapa prihatin
dan bertimbang rasa seorang pemimpin seperti Nabi Muhammad s.a.w.
No comments:
Post a Comment