SELAMAT DATANG KE HALAMAN BLOG RASMI PPSK [PPM-006-03-22032013]

Friday 17 October 2014

[Siri 18] Pengisahan Sejarah Kelantan : Sultan Wan Abu Abdulah / Wan Bo Tri Tri

Pendahuluan
Kerajaan Melayu Campa mempunyai sejarah yang panjang dan dipercayai ia lebih tua berbanding dengan Kerajaan Melayu yang ada di Semenanjung dan di Kepulauan Indonesia. Bagaimanapun kini, ia hanya menjadi satu wilayah dalam negara Vietnam. 

Hubungan Kelantan dengan Campa juga telah bermula lama dan dipercayai telah terjalin semenjak era Chih Tu lagi. Sebagai rekod, kerajaan Campa ini wujud semenjak tahun 192 masihi lagi. Dalam salasilah keturunan Raja-Raja Kelantan telah dinyatakan bahawa puteri kepada Sang Tawal yang bernama Puteri Tapasi (Raden Galuh Anjeng) telah dikahwinkan dengan Raja Campa yang bernama Jaya Sinha Warman ketika beliau memerintah Kelantan pada 1267-1335. Kemudian perhubungan antara Campa dengan Kelantan terjalin melalui perkahwinan sekali lagi ketika Kelantan diperintah oleh Sultan Baki Syah pada 1362-1418. Sultan Baki Syah telah mengahwinkan puterinya yang bernama Dewi Nareswari yang juga digelar sebagai Puteri Saadong II dengan Raja Campa. Satu kebetulan atau ianya sudah ditakdirkan, ketika kedua-dua perkahwinan ini berlangsung, Sayyid Hussien Jamadil Kubra juga terkait jua, kerana Puteri Tapasi adalah iparnya manakala Dewi Nareswari adalah  anak saudaranyaDalam artikel ini penulis akan cuba jelaskan bagaimana Wan Abu Abdullah yang juga anak Sayyid Ali Nurul Alam boleh ditabalkan menjadi Raja Campa pada 1471-1478. 

Latar Belakang
Islam mula bertapak di Campa semenjak abad ke-7/8 lagi, sumber menyatakan bahawa Islam yang dibawa oleh orang-orang Arab pada ketika itu adalah dari fahaman Syiah yang membawa diri dari Timur Tengah kerana tekanan daripada Ummaiyah. Mereka telah menetap di PhanRang (Padurangga). Hal ini dapat dibuktikan dengan batu bersurat bertarikh 1035 Masihi dan batu nisan bertarikh 1039 Masihi, malah satu catatan Sung Shih (Sejarah Dinasti Sung) menyatakan Orang Islam Campa telah menghantar perwakilan ke China semasa pemerintahan Hsien-te (954-959M), ini bermakna Islam sudah kukuh di Campa.

Komuniti Islam di Pandurangga telah lupus setelah berlakunya konflik antara pemerintah Champa pada waktu itu. Dinyatakan bahawa setelah kekalahan Jaya Simhawarman II kepada Dai Viet pada 1044, Jaya Parameswarawarman I telah naik menjadi Raja Campa dan menjadikan Padurangga sebagai Ibu Kota. Hal ini tidak disetujui oleh komuniti Islam kerana Raja baru ini adalah seorang yang beragama Hindu. Penolakkan ini telah mendorong Raja baru itu untuk menyerang penduduk Islam dan menawan mereka pada 1050. Sebagai memperingati kemenangan ini, Jaya Parameswarawarman telah membina sebuah lingga di atas bukit Po Klaung Garai. 

Dakwah Islam telah sampai lama walaupun ia bukan dari fahaman Ahlul Sunnah, jelasnya terdapat ruang untuk menyebarkan Islam di Campa. Perkara ini menjadi semakin rancak ketika kedatangan Sayyid Hussien Jamadil Kubra, hingga beliau telah dikahwinkan dengan Puteri Ramawati, anak kepada Sultan Zainol Abidin, Raja Campa pada 1355. Pada waktu itu sebahagian penduduk Campa telah menganut agama Islam. 

Sayyid Hussien Jamadil Qubra banyak melibatkan diri dalam misi dakwah di Champa, kerana di Chermin pada masa itu adiknya, Syeikh Thanauddin telah menatap sekitar kawasan Bukit Panau. Dinyatakan bahawa Sayyid Nurul Alam juga turut dilahirkan di Campa. Ini bermakna aktiviti Syeikh Hussien lebih dominan di negeri tersebut. Kemudian setelah Ayuthya menyerang kedudukan Cermin diyakini bahawa anak-anak beliau ada di Campa.

Justeru, tidak hairan anak beliau bernama Po Tri Tri atau Bo Tri Tri itu berkahwin pula dengan puteri Raja Campa. Pada 1471, Campa telah diserang oleh Dai Viet (Annam) yang juga merupakan jiran tetangganya. Dalam serangan tersebut bapa mertuanya telah ditawan dan dibawa ke Annam. Setelah itu, Bo Tri Tri inilah yang ditabal menjadi Raja Campa dan dimasyhurkan dengan nama Sultan Wan Abu Abdullah. Beliau telah memindahkan ibu kota Campa dari Vijaya ke Pandurangga.

Dakwah Islam
Semasa pemerintahan Sultan Wan Abu Abdullah ini, ramai rakyat Campa telah memeluk Islam dan yang telah membetulkan akidah mereka kepada Ahlul Sunnah. Beliau telah membawa masuk pendakwah-pendakwah Islam dari Patani, India dan Arab melalui pelabuhan Padurangga. Banyak pembaharuan yang dibuat oleh beliau seperti:

  • Menggantikan penggunaan Bahasa Melayu Lama (Sanskrit) kepada Bahasa Melayu Nusantara seperti penggunaan hari ini.
  • Menyusun suaikan kebudayaan lama yang berteraskan Hindu-Buddha kepada kebudayaan yang sejajar dengan Islam.
  • Menyatukan suku kaum Campa dan hanya berpegang kepada Islam.
  • Mempertingkatkan keupayaan Pelabuhan Pandurangga dan Pelabuhan Kauthara untuk merancakan kegiatan ekonomi Campa.
Akhirnya pada 1478, beliau telah turun dari takhta dan menyerahkan kepada dua orang anak saudaranya iaitu Sultan Wan Abu Yussuf (1478) dan Sultan Wan Abdul Kadir / Ko Lai (1478-1515).



Kesimpulan
Islam telah lama bertapak di Campa, namun penyebarannya tidak meluas. Ia hanya menjadi lebih dominon ketika kegiatan dakwah dijalankan oleh Syeikh Hussien Jamadil Kubra. Kemudian ia menjadi lebih menonjol semasa diperintah oleh cucu beliau iaitu Sultan Wan Abu Abdullah / Wan Bo Tri Tri. Dalam pengisahan ini dinyatakan bahawa beliau hanya bertakhta selama 7 tahun dengan sebab mendapat seruan untuk menjalankan misi dakwah di Tanah Jawa. Penulis beranggapan ini adalah kerana tindakan beliau pada masa itu untuk mengekalkan Islam di Campa setelah kemangkatan bapa mertua beliau. Sepanjang tempoh 7 tahun beliau merajai Campa 4 tugas utama sebagai Khalifah telah tegakkan demi kelangsungan Campa. Ketika negeri tersebut dalam keadaan aman, beliau telah turun dari takhta dan menyerahkannya kepada yang lebih berhak yakni akan saudara lelaki yang berketurunan terus dari Kerajaan Campa.

Wallahualam bis'sawab

Artikel ini dihasilkan berdasarkan kepada pembacaan penulis, disarankan agar para pembaca membuat penelitian lebih terperinci berdasarkan sumber-sumber primer. Penulis adalah manusia biasa yang tidak lepas dari melakukan kesilapan. Pendapat dan Pandangan dari tuan/puan adalah dialu-alukan. Artikel ini sekadar pengisahan sejarah Raja-Raja Kelantan dan ia tidak lebih dari itu. Sila rujuk link di bawah untuk melihat carta salasilah Raja-Raja Kelantan.

Rujukan : 
  • http://tabutjawi.blogspot.nl/2012/01/champa-bumi-jawi-iii.html
  • http://adminpasirmas.blogspot.nl/2013/07/campa-bahagian-1.html
  • http://adminpasirmas.blogspot.nl/2013/07/campa-bahagian-2.html
  • http://adminpasirmas.blogspot.nl/2013/07/campa-bahagian-3.html
  • http://adminpasirmas.blogspot.nl/2013/07/campa-bahagian-4.html
  • http://adminpasirmas.blogspot.nl/2013/07/campa-bahagian-5.html
  • Mohd Zain Musa, Diaspora Melayu Cam
  • Mohd Zain Musa, Cam-Melayu Abad ke-19 Pemberontakkan dan Diaspora
  • Ahmad Jelani Halimi, Sejarah dan Tamadun Bangsa Melayu ISBN 97896761255X
  • Salasilah Keturunan Raja-Raja Kelantan dari Ahlul Bait

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...