Sebelum ini kami telah nyatakan 4 sumber rujukan kuno yang
menyatakan tentang Yawadwipa. Kini kami
bawakan pula catatan-catatan dario abad ke-5 hingga abad ke-10 Masihi.
Berikut rujukan kuno tentang empayar ini.
No.
|
RUJUKAN
|
KENYATAAN
|
|
VAYU PURANA (SANSKRIT)
|
Buku ini disusun dalam zaman Gupta (320 – 647M)
yang menyatakan tentang pembahagian kawasan Asia Tenggara yang dikenali
dengan Jambudvipa. Kenyataan tersebut berbunyi :“Disana terdapat enam lagi
wilayah-wilayah (pradesa) Jambudwipa dalam berbagai bentuk iaitu, Angavidpa,
Yamadvipa, Malayadvipa dan Varahadvipa….. Yamadvipa pula adalah penuh dengan
lombong-lombong, ada satu bukit disini terkenal dengan nama Dyutiman, sumber
sungai –sungai dan emas….”
|
|
BAHMANDA PURANA (SANSKRIT)
|
Buku ini telah menyatakan terdapat beberapa dvipa
dalam Jambudvipa iaitu Yavadvipa, Malayadvipa, Sankhadvipa, Kusadvipa dan
Varahadvipa. Yavadvipa telah dinyatakan dalam buku ini sebagai sebuah daerah
yang penuh dengan lombong pelbagai jenis permata. Yavadwipa juga mempunyai
sebuah bukit yang dikenali sebagai Dyutiman dimana ianya terkandung punca
kebanyakkan sungai dan emas.Dalam buku ini juga ada menjelaskan tentang
kemunculan kusadwipa tetapi nama Angadvipa telah hilang. R. Braddel ada merujuk kepada pengembara
yang bernama Jayaswal dan beliau telah menyatakan bahawa beberapa dvipa lagi terletak disebelah timur Bharatavarsha
(India) yang bermaksud kearah Asia Tenggara iaitu : Indravipa, Kaseru atau
Kaserumat, Nagadvipa, Ghabastiman, Gandharva dan Varuna.
|
|
MANIMEGALAI (TAMIL)
|
Catatan dalam buku ini adalah dalam Bahasa Tamil
dalam satu syair iaituManimegalai menyebut suatu Kota Nagapuram (Nagapura)
dalam Savaka-Nadu, iaitu nama Yavadvipa dalam Bahasa Tamil. Dua orang Raja
Nagapuram dikenali sebagai Bhumicandra dan Punyaraja yang didakwa dari
keturunan Indra.
|
|
ARYABHATIYAM
|
Ianya adalah sebuah buku yang ditulis oleh
seorang ahli astronomi bernamaAryabhata yang lahir pada 476Masihi. Dalam
bahagian enam buku ini ia menyatakan :“Bila matahari naik di Ceylon, ia turun
di Kota Kebahagiaan yang terletak dikepulauan Keberuntungan (Pulau Ferro
dalam Kepulauan Canaries) 180 darjah garis bujur, di sebelah barat Ceylon. Ia
tengahari pada Yavakoti (Ibu Kota Yava) dan tengah malam dalam negeri
orang-orang Rom (Constantinople)
|
|
SURYA SIDDHANTA
|
Menurut Nakula yang merujuk kepada B.R Chatterji
dalam buku History of Indonesia buku ini adalah merupakan karya astronomi
yang mengkaji keadaan abad ke-5 yang diterbitkan dalam abad ke-11 Masihi.
Dalam buku tersebut ada satu petikan yang berbunyi:“Pada separuh bulatan
bumi, ke arah timur, dalam tanah Badrashva (penjuru timur bumi) ialah negeri
yang terkenal, Yavakoti dengan dinding-dinding dan pintu-pintu gerbang emas”.
|
|
FA – SHIEN
|
Fa-Shein adalah seorang sami Budha China yang
mengembara ke India melalui jalan darat yang dikenali sebagai laluan sutera
untuk mendalami agama Budha dalam tahun 399 Masihi. Beliau telah kembali semula
ke China melalui jalan laut pada 413 Masihi. Pelayaran beliau merentasi laut
Asia Tenggara dan beliau telah mencatat pengalaman pelayaran pulang beliau
itu seperti berikut:
(a) Ia
bertolak dari Ceylon dengan belayar bersama-sama 200 orang kearah Timur
dengan angin yang baik selama 2 hari.
(b) Kemudian
ribut telah melanda selama 13 hari dan malam, kapal telah bocor dan mendarat
di sebuah pulau.
(c) Setelah
ribut reda, pelayaran telah diteruskan mengikut arah sebenar, namun ribut
menyerang lagi berserta kabus yang tebal hingga kapal hilang arah.
Lanun-lanun yang mengikut arus angin juga menganggu kapal ini. Tidak lama
kemudian ribut reda semula.
(d) Kapal dapat dikemudi dengan arah yang betul
dan belayar selama 90 hari, mereka telah tiba di sebuah negeri yang bernama
Yeh-Po-Ti. Di sini Fa Shien telah tinggal selama 5 bulan. Beliau telah
melihat kesesatan dalam agama Brahma berkembang disitu manakala agama Budha
berada dalam keadaan yang menyedihkan.
(e) Dari
Yeh-Po-Ti (Yavakoti), ia belayar dengan kapal lain juga membawa 200 orang
penumpang ke Canton pada hari ke-16 dalam bulan ke-4.
(f) Untuk
sampai di Canton, kapal itu belayar kearah timur laut.
(g) Dalam
pelayaran ini, penumpang-penumpangnya telah membawa bekalan yang normal untuk
50 hari.
(h) Tetapi
kerana dihalang oleh ribut, kapal tersebut telah belayar selama 82 hari, lalu
sampai di sempadan wilayah Chang-Kwang (Kio-Chou sekarang).
|
|
KAO SENG CHUAN
|
Dalam buku ini ada dinyatakan tentang Cho-po atau
Shep’o yang sama maksud dengan Yava atau Jawa dalam hubungannya dengan
kedatangan Gunavarman, seorang mubaligh agama Budha. Berikut kenyataan dari
buku tersebut:
a)
Gunavarman yang disebut dengan K’ieou-na-pa-mo
adalah seorang dari Kasta Kesatria dan berketurunan Raja Ki-Pin (Kashmir).
Tetapi sejak dari zaman muda baginda telah menumpukan perhatian kearah agama.
b) Sewaktu berusia 30 tahun, baginda telah
ditawarkan menaiki takhta, namun baginda telah menolak tawaran tersebut dan
telah mengembara ke Cho-po (Jawa) dimana agama Brahma sedang berkembang maju.
c)
Apabila beliau sampai di Cho-Po, baginda
disambut oleh Bonda kepada Raja Cho-Po yang telah bermimpi mengenai
kedatangannya. Pada mulanya Bonda kepada Raja Cho – Po telah memeluk agama
Budha, kemudian dengan nasihat bondanya, Raja itu sendiri telah memeluk agama
Budha.
d) Tidak lama setelah pertukaran agama
keluaraga DiRaja ini, tentera-tentera negara jiran telah menyerang Cho – Po
(Yava). Serangan ini berjaya dipatahkan, tetapi Raja telah menderita akibat
terkena sebatang anak panah dan kecederaan baginda telah diubati oleh
Gunavarman hingga sembuh. Semenjak dari itu, Raja telah menjadi semakin taat
hinggakan baginda sanggup turun dari takhta untuk menumpukan sepenuh
perhatian kepada agama. Para menteri telah memujuk baginda agar tidak turun
dari takhta, baginda Raja telah meletakan 3 syarat yang telah diterima
semuanya oleh penduduknya dan salah satu daripada syarat itu adalah semua
rakyat dalam negaranya harus menurut apa yang diajarkan oleh Gunavarman.
Kemudiannya, seluruh negara ini telah menganuti agama Budha.
e) Pada
424Masihi, sami-sami Budha dari China datang menemui Gunavarman dan mejemput
beliau melawat negara mereka. Beliau telah mengikuti rombongan ini pada tahun
itu juga dengan belayar ke Canton
dengan sebuah kapal yang bernama Tcou-Na-T’i (Hindu-Nandi) dan tinggal di China hingga beliau meninggal di Kota
Nanking pada 431.
|
|
SUNG SHU
|
Buku ini disusun oleh Shen Yao (414-512 Masihi)
dan beliau ada menyatakan nama She-p’o-Chou (Yavadvipa) dalam hubungan negara
Ho-lo-tan seperti dalam terjemahan Hsu-Yun-Ts’iao dalam Notes on Tan-Tan dalam
JMBRAS, Jilid xx, Bahagian 1 (1947) yang berbunyi:
(a) Dalam
Sung Shu, Jilid XCVII dinyatakan negara Ho-lo-tan menguasai atas She-p’o-Chou
(b) Jilid
V pula menyatakan “Negara Kiou-lo-Tan di She-p’o-Chou menghantar ufti dalam
bentuk hasil-hasil tempatan.
Buku ini juga ada menyatakan tentang She-p’o
(Yava) yang dihubungkan dengan “p’o-ta” iaitu “She-p’o-p’o ta” sebuah negara
sezaman dengan Ho-lo-tan. Pernytaan dalam buku tersebut adalah seperti
berikut:
“Dalam tahun 435, Raja negeri Dja-va-da bernama
Sri Pa-da do-a-la-pa-mo menghantarkan utusan dengan mempersembah sepucuk
surat dan beberapa hadiah.”
Penulis-penulis yang kemudian menyebut Dja-va-da
dengan nama Shep-p’o-p’o-ta dan Sri Pa-do-a-la-pa-mo serta
Che-li-po-ling-kia-mo
|
|
PRASASTI KOTA KAPUR (BANGKA)
|
Prasasti Srivijaya yang dipahat di Kota Kapur,
Pulau Bangka pada 686 Masihi ada menyebut Bhumi Java tidak lagi merujuk
kepada Yavadvipa iaitu Pulau Jawa sekarang ini. Prasasti itu menyebut pada
bahagian akhir sebagai suatu amaran kepada penduduk Pulau Bangka supaya
jangan menderhaka kepada Srivijaya ketika tentera Srivijaya hendak menyerang
Bhumi Jawa. Kenyataan prasasti tersebut adalah seperti berikut:
“Sumpah ini nipahat di velana yam vala Srivijaya
kalivat manapik yam bhumi java tida bhakti ke Srivijaya
Maksudnya:
“Sumpah ini dipahat ketika bala tentera Srivijaya
hendak menyerang Bhumi Jawa yang tiada berbakti kepada Srivijaya.”
|
FAKTA-FAKTA PENTING MENGENAI YAVADVIPA ATAU
SINGKATANNYA YAVA DAPAT DIKUMPULKAN DARI ABAD PERTAMA HINGGA ABAD KE-7 MASIHI.
LOKASI EMPAYAR INI TIDAK DAPAT MERUJUK TERUS KEPADA PULAU JAWA SEKARANG.
CATATAN ABAD KE-8 NAMA YAVADVIPA INI TELAH MENGGAMBARKAN
LOKASINYA BERBEZA DARI PULAU JAWA SEKARANG INI.
No.
|
RUJUKAN
|
KENYATAAN
|
|
PRASASTI CHANGGAL
|
Prasasti ini ditemui di desa Changgal di atas
Gunung Wukir, dalam Residen Kedu, Jawa Tengah ke sebelah Tenggara Borobudur.
Penemuan prasasti ini diumumkan oleh Royal Academy, Amsterdam dalam sidang
media pada 10 Mac 1884. Prasasti ini ditulis untuk mengingati pembangunan
satu tempat suci Lingga diatas Gunung Wukir oleh Raja Sri Sanjaya dalam tahun
732 Masihi dan mengisahkan secara terperinci tentang Sanjaya ini.
Prasasti ini ditulis dalam dalam bahasa Sanskrit
dengan huruf Pallava, terdiri dari 25 baris dan terbahagi kepada 12 bahagian
ayat. Bahagian 7 terdapat pernyataan penting tentang Yavadvipa, ianya seperti
berikut:
“astddviparam Yavakhayamatulandhandhan
yadivi jdikham sampannam kanakakaraistadamarai …. dinopar jitam.
Srimatkunjarakunja desanihitam gangaditirtha vratam”.
Maksudnya:
“Disana terdapat suatu dvipa yang tiada tandingan
namanya Yava kaya dengan biji-bijian dan benih-benih, kaya dengan
lombong-lombong emas (baki dari baris 2 ini tiada dapatdifahami kerana
kekosongan). Disana terdapat tempat keramat yang paling suci dan mengkagumkan,
dipersembahkan kepada Siva untuk kebaikkan dunia, ditetapkan dalam
kunjara-kunja-desa yang makmur dan dikelilingi oleh Ganga dan lain-lain
sungai-sungai suci (tirtha)”.
|
|
HSIN T’ANG SHU
|
Buku ini disusun oleh Ou Yang-Hsiu dan Sung Ch’i
dalam tahun 1060 Masihi ada menyebut She-p’o (Yava) iaitu Pulau Jawa sekarang
dengan hubungannya denganHo-ling (Kalingga), sebagai berikut:
“Ho-ling, ia digelarkan She-p’o. Ia terletak di
lautan selatan. Disebelah timurnya ialah P’o-li, di sebelah baratnya
To-p’o-ting. Di selatannya berbatasan dengan lautan selatan, dan disebelah
utaranya Chenla…. Pemerintahannya tinggal dalam ibu kota She-p’o. Neneknya
Chi-yen, memindahkan (ibu kotanya) ke arah timur ke kota P’o-lu-chia-ssu. Di
sempadan Ho-ling terdapat 28 negeri kecil,semuanya setia kepada Ho-ling. Di
sana ada 32 menteri penting dan Ta-Tso-kan-hsiung adalah ketua mereka. Di
atas kemuncak suatu gunung terdapat wilayah Lang-pi-ya. Raja sendiri sendiri
mendaki gunung ini untuk merenung ke laut.”
“Kota She-p’o sama dengan Kota Yava (Yavapura?),
“Che-yen” ialah “Gajayana”, raja
Kalingga dan “P’o-lu-chia-ssu” sama
dengan “Waru Gasik (Gersik)” terletak di Jawa Timur, kira-kira Gersik
sekarang. Perpindahan ibu kota itu terjadi di antara tahun-tahun 742-755.
Teori tentang kedudukan Kota She-p’o terletak
jauh ke Barat menerusi sudut astronomi dan bukan di Pulau Jawa sekarang,
malahan lebih jauh lagi, mungkin iana merujuk kepada suatu tanah yang bernama
Yava juga. Fakta berdasarkan astronomi ini telah dihuraikan oleh J.L. Moens
sebagai berikut:
“Sekarang kita cuba meletakkan ibu kota empayar
Cho-po. Sejarah T’ang mengandungi
banyak informasi yang berguna untuk kita. Suatu penelitian astronomi di
dalamnya menyatakan : “Pada tengah musim panas, suatu tongkat 8 kaki tinggi
membias bayang ke selatan 2 kaki 4 inci. Suatu kiraan yang mudah membuktikan
bahawa tempat penelitian iaitu ibu kota Cho-po, adalah terletak antara 6
darjah panjang bayang tongkat itu berbeza dalam ketepatannya daripada alat
pengukur bayang zaman moden. Kita dapat menghasilkan rumusan dari kajian ini
bahawa ia begitu jauh ke utara untuk menyatakan ianya adalah Sumatera.
Satu-satunya pilihan ialah diantara Pantai Timur dan Pantai Barat Malaya.
|
|
SEJARAH VIETNAM
|
G.Coedes memetik suatu keterangan dari G.Maspero
tentang suatu serangan keatas Tongkin oleh kumpulan tentera dari selatan.
“Dalam
tahun 767, Tongking telah diserang oleh kumpulan yang disebut dalam Sejarah
Vietnam datang dari She-p’o (Java) dan K’un-Lun (Kepulauan Selatan daripada
Umum). Gabenor Chang-po-i menewaskan mereka hampir dengan Son-Tay sekarang
dan mengundurkan mereka ke laut.”
Perkataan Kun-Lun dalam bahasa China ditujukan
kepada Dwipantra ataukepulauan termasuk Pulau Jawa sekarang.
|
|
PRASASTI PO NAGAR
|
Prasasti ini ditulis berdasarkan perintah
Satyavarman iaitu Raja Champa dalam tahun 784 Masihi dan ianya telah ditemui
di Po Nagar suatu tempat yang terletak di Vietnam Selatan. Ia ditulis dalam
bahasa Sanskrit menggunakan tulisan Pallava dan mengandungi 5 bait. Dalam
bait 2 dan 3 disebut tentang serangan dari tentera asing yang tidak disebut
nama negeri tetapi dapat diagak sebagai datang dari Yavadvipa berdasarkan
serangan-serangan ke atas Tongking dan serangan ke atas Champa. Prasati
Po-Nagar itu menggambarkan serangan itu sebagai yang disingkatkan dibawah ini:
“Dalam tahun
Saka 696 (774Masihi), orang-orang yang kejam, tidak mempunyai kasihan belas,
berkulit hitam(hangus), datang dari kota-kota (negeri-negeri) lain,
makanannya lebih dahsyat daripada makanan pelesit, jahat, mengamok serupa
dengan Yama (Malikul-Maut), datang dengan kapal-kapal, membawa lari patung
deva Mukhalingga dan membakar candinya. Kerana serangan ini, raja Sri
Satyavarman belayar dengan kapal-kapalnya yang baik bersama dengan tentera
dan pahlawan-pahlawannya dan membunuh orang-orang yang berdosa dan mengamok
itu dilaut. Tetapi sungguh mendukakan bahawa (patung) Sivamukha bersama
dengan seluruh kekayaan yang berada
dalam kapal mereka telah dicampak kedalam laut.”
Kesimpulannya, serangan ini bukanlah satu
serangan hanya untuk merompak. Ianya lebih kepada unsur politik ekoran Champa
telah memberontak dan keluar dari empayar Yavadvipa dan serangan ini adalah
sebagai satu hukuman.
|
|
PRASASTI YANG TIKUH
|
Yang Tikuh adalah gelaran penduduk kepada
Prasasti yang ditemui di kampung Takoh, tidak jauh dari bukit Datrang di
Lembah Phanrang. Ianya ditulis dalam bahasa Sanskrit pada tahun 799 Masihi
atas perintah Indravarman, Raja Champa.
Mengandungi 14 bait dan mengenai serangan Yavadvipa ini tercatat dalam
bait ke-6 pada bahagian akhir berbunyi seperti berikut:
“Oleh kerana dosa-dosa yang melampau pada zaman
Kali (Akhir Dunia) maka ia (candi Bhadradhipatisvara) telah dibakar oleh
tentera Java yang datang dengan kapal-kapal dan menyebabkan candi menjadi
kosong dalam tahun saka 709 (787 Masihi)”
|
|
AKHBARUS-SIN WAL-HIND
|
Seorang sudagar Arab dari Siraf bernama Sulaiman
telah mengembara ke India dan China. Catatannya telah dibukukan pada pada 851
Masihi kemudian telah disunting oleh Abu Zaid Hasan dan diterbitkan dalam
tahun 916 Masihi dengan nama Akhbarus –Sin Wal-Hind. Dalam buku ini, Sulaiman
telah membicarakan tentang Yavadvipa atau Yava (Jawa) yang beliau nyatakan
sebagai Zabag atauZabaj. Ia memberikan gambaran yang menarik tentang negara
Zabag yang dapat dirumuskan seperti berikut:
(a) Kota
Zabag mengadap secara langsung kearah China. Jarak antara dua negara ini
dapat digambarkan sebulan pelayaran dengan cuaca yang baik.
(b) Raja
Kota ini terkenal dengan gelaran Maharaja. Negaranya adalah seluas 900
farsakh (5625 kilometer persegi). Disamping itu, ia memerintah pula
pulau-pulau yang banyak seluas 1000 farsakh malah lebih lagi. Diantara
negara-negara dibawah penguasaannya adalah Pulau Sribuza (Srivijaya) yang
luasnya merangkumi 400 farsakh (meliputi sumatera selatan) dan pulau yang
digelar Rami (Ramni atau Lumuri iaitu Sumatera Utara), lingkungannya seluas
800 farsakh. Juga sebahagiannya dari kepunyaan Maharaja iaitu negara kelautan iaitu Kalah
(Segenting Kra) yang terletak di tengah jalan antara China dan Arabia….. ke
pelabuhan (Kalah) ini kapal-kapal dari Oman datang dan dari pelabuhan ini
kapal-kapal dari Oman itu pulang.
(c) Pulau
dimana baginda bersemayam adalah amat subur dan didami manusia turun
termurun. Dikatakan bila ayam-ayam negeri ini berkokok ketika matahari naik,
sebagaimana suasana di Tanah Arab, kokok itu dijawab oleh satu sama lain
sepanjang 100 farsakh, malah lebih lagi kerana kampung-kampung ini
bersambung-sambung tidak berputusan. Ini bermakna negara ini dihuni oleh
ramai rakyat.
(d) Kemudian
Sulaiman menyifatkan adat Maharaja yang mengkagumkan. Setiap pagi, Bendahari
akan menyembahkan kepada Raja seketul emas berbentuk empat persegi seperti
batu bata. Kemudian baginda campakan kedalam suatu danau berhampiran dengan
istana. Dalam sepanjang hidup Maharaja, tiada seorang pun yang boleh
menyentuh ketulan-ketulan emas itu. Apabila mangkat, penggantinya telah
mengeluarkan ketulan-ketulan emas ini dari danau. Setelah dikira dan
ditimbang, emas tersebut telah dibahagi-bahagikan antara anggota-anggota
keluaraga DiRaja, panglima-panglima, hamba-hamba dan orang-orang miskin.
Bilangan ketulan emas ini dan jumlah berat keseluruhannya dicatat dalam
catatan rasmi dan ketinggian martabat seseorang Raja berdasarkan jumlah emas
yang mereka tinggalkan.
(e) Diantara
Khmer (Khemra atau Chen-la menurut sebutan China) dan Zabag adalah sejauh 10
– 20 hari belayar menerusi laut bergantung kepada keadaan cuaca.
(f) Kemudian
Saudagar Sulaiman menceritakan tentang satu peristiwa yang menyebabkan
serangan Maharaja ke atas Khemra. Ringkasnya, Maharaja menyerang Khemra yang
ketika itu dalam taklukan Yavadvipa kerana Raja Khemra menyatakan satu
kenyataan celupar dengan menitahkan kepada Perdan Menteri Khemra bahawa
baginda mahu melihat kepala Maharaja diletakan dalam ceper dihadapan beliau.
Keceluparan ini telah sampai ke pengetahuan Maharaja dan baginda terus
mempersiapkan angkatan laut dan menyerang Khemra. Setelah berjaya menawan
Khemra, baginda telah memancung kepala Raja Khemra itu dan dibawa pulang ke
Yavadvipa – diawet dan dikemaskan…kepala itu dihantar semula ke Khemra
sebagai peringatan kepada Raja-Raja Khemra seterusnya supaya tidak menderhaka
kepada Yavadvipa. Dalam serangan itu juga, angkatan Yavadvipa tidak mengambil
satu pun harta milik rakyat Khemra. Serangan Yavadvipa itu sebagai satu
tindak balas dalam menghukum ekoran niat memberontak Khemra.
Apabila perkara ini dikhabarkan kepada pemerintah
China dan India, mereka semakin kagum dengan pentadbiran Yavadvipa ketika
itu.
Setelah diteliti kenyataan ini, dapat dirumuskan
bahawa kejadian ini bukan berlaku dalam abad ke-9, tetapi ia berlaku ketika
abad ke-8 ketika Champa berada dibawah taklukan Yavadvipa.
|
|
PRASASTI SDOK KAK THOM
|
Prasasti ini ditemui di Phnom Sandak di Preah
Vihear bertarikh 1052 Masihi, ianya ditulis dalam Bahasa Sanskrit dan Khmer.
R.C Majumdar telah menterjemah prasasti ini seperti berikut:
“Prasasti ini ditulis dalam bahasa Sanskrit dan
Khmer bertarikh 974 saka (1052) menyatakan kepada kita bahawa Raja Jayavarman
II, yang datang dari Jawa untuk memerintah Kota Indrapura, melaksanakan satu perayaan keagamaan supaya
Kambujadesa tidak lagi terletak dibawah takluk Jawa. Kerana Jayavarman II
memerintah dari tahun 802 – 869 Masihi. Ini
bermakna negara Khmer telah mereka dari pengaruh Jawa hingga akhir
abad ke-8. Seterusnya ia kekal merdeka.”
|
|
AL MASALIK WAL-MAMALIK
|
Seorang penulis keturuan Parsi bernama Abdul
Qasim Ubaidillah bin Abdullah yang terkenal dengan gelaran Ibnu Khurdazabeh
dalam bukunya ini yang diterbitkan pada tahun 844 hingga 848 masihi ada
menyentuh sedikit tentang negara Zabag =Java atau Javaka. Diantara lain,
beliau berkata:
“Raja Zabag
dinamakan “Maharaja”…. Maharaja mempunyai pendapatan harian sejumlah 200 man
emas setiap hari (1 man emas = 600
dirham perak). Bagind menjadikan emas seketul berbentuk empat segi seperti
batu bata dan mencampakkan ia kedalam air sambil berkata : “Inilah rumah
perbendaharaan ku.” Sebahagian daripada pendapatan itu, kira-kira 50 man emas
setiap hari didapati dari judi perlagaan ayam. Menurut peraturan, setiap ekor
ayam yang menang adalah kepunyaan baginda dan tuan ayam itu harus menebus
ayam sabung mereka dengan sejumlah emas.”
|
|
PRASASTI NALANDA
|
Nalanda adalah satu nama tempat dalam Wilayah
Bihar, India dan prasasti ini dinamakan sempena tempat ianya dijumpai. Ia
bertarikh 860 Masihi dan ianya ada menyatakan hubungan dengan Yava seperti
berikut:
(a) Prasasti
ini ditulis pada plat tembaga pada tahun 39 pemerintahan Raja Devapala kerana
menyempurnakan permohonan Balaputradeva yang terkenal, Raja Suvarnadvipa.
(Suvarnadvipadhipa – Maharaja Sri Balaputradeva)
(b) Prasasti
ini mengakhiri keterangannya dengan satu keterangan singkat mengenai
Balaputradeva yang boleh ditafsirkan
seperti berikut:
“Di
sana ada seorang raja besar dari Yavabhumi (Y-Pala), yang namanya bererti
“Algojo musuh-musuh yang berani” (Vira-Vairi-mathananugata-bhidhanah) dan
juga seorang perhiasan keluarga Sailendra (shailendra-vamsa-tilaka). Baginda
mempunyai seorang putera yang berani (digelarkan) Samaragravira (pahlawan
dibarisan hadapan dalam medan perang).
Isterinya
bernama Tara dari kaum Sri Varmasetu dari ras bulan, sama seperti Devi Tara.
Dengan isteri ini, beliau melahirkan seorang putera iaitu Sri Balaputra, yang
membina sebuah vihara di Nalanda.
|
|
KITABUL BULDAN DAN AL –A’ALAQUN NAFISAH
|
Ibnul Faqih al-Hamdani dalam bukunya Kitabul
Buldan yang dihasilkan pada 902 Masihi telah menyatakan:
Tidak ada sebuah negeri di sebelah selatan
selepas Zabag dan rajanya sangat kaya.
Ini bermakna seluruh kepulauan Asia Tenggara
adalah termasuk dalam negeri (empayar) Zabag.
Ali Hamid Ibnu Omar Ibnu Rustah dan terkenal
dengan Ibnu Rustah dalam buku al-A’laqun Nafisah tahun 903 Masihi telah
menulis:
“Raja Besar (Zabag) digelarkan Maharaja iaitu
raja segala raja, baginda tidak dianggap sebagai paling agung di antara
raja-raja India, kerana beliau tinggal di Kepulauan. Tidak ada seorang raja
lain pun lebih kaya dan lebih berkuasa daripada baginda dan tidak ada (raja)
yang mempunyai pendapatan yang lebih daripadanya.”
|
|
PRASASTI NHAN –BIEU
|
Prasasti ini ditemui di temui di satu tempat
bernama Nhan-Bieu dalam daerah Quang-Tri, Champa Utara di zaman silam,
bertarikh tahun 833 Saka (911 Masihi). Kandungannya terdiri dari 22 bahagian.
Bahagian 8 – 10 ada menyebut tentang Yavadvipa seperti berikut:
(a) Ada
seorang bangsawan yang cerdik, berhati-hati, beragama dan bijaksana. Sangat
taat kepada raja dan sangat setia kepada segala perintah raja.
(b) Ia
adalah nakhoda kegemaran raja sri Jayasimhavarman dan mempunyai kekayaan yang
sesuai dengan hajatnya, ia bernama Pov Klun Pilih Rajadvarah. Dengan perintah
raja, beliau telah bertolak ke Ibu Kota Yavadvipa sebgai utusan diplomatik,
dan mendapat kepujian kerana berjaya adalam mengendalikan tugasnya. Semenjak
dari itu, beliau telah bertambah kaya.
(c) Ketika
zaman raja sri Bhadravarman, Pov Klun Pilih Rajadvarah mendapat gelaran Plov
Klun Sudanda (va) sa. Sekali lagi, dengan perintah raja, beliau pergi ke
Yavadvipa dan berjaya dalam misi diplomatiknya. Setelah pulang beliau telah
dikurniakan sawah-sawah dan kampung-kampung di Sudan dan Kumuvel.
|
|
MURUJUZ – ZAHAB
|
Dalam tahun 943Masihi, seorang pengembara dan
ahli sejarah yang terkenal iaitu Abil-Hasan ‘Ali bin al-Husin bin ‘Ali
al-Mas’udi (al-Mas’udi) telah menghasilkan buku Murujuz – Zahab. Dalam buku
ini beliau ada menulis tentang Asia Tenggara, diantaranya mengenai negara
(empayar) Maharaja yang nampaknya sama dengan Maharaja Zabag seperti yang
disebut oleh Abu Zaid dalam AKHBARUS-SIN WAL-HIND. Berikut adalah fakta-fakta
dari Al-Mas’udi:
(a) India
adalah sebuah negeri yang melebar keatas laut dan darat. Sempadannya adalah
negeri Zabag yang memisahkan India dari China.
(b) Negara
Khmer terletak di tengah jalan menuju kenegara-negara Maharaja, raja
pulau-pulau Zabag, Kalah dan Sirandib (Ceylon)
(c) Selepas
meninggalkan Pulau Sirandib (Ceylon) terdapat pulau-pulau lain, kira-kira
1000 farsakh jauhnya, salah satu dikenalidengan ar-Ramin (Sumatera Utara)
yang mempunyai penduduk yang ramai. Di dalamnya ada raja-raja yang
menghasilkan emas yang banyak. Diikuti pula oleh negeri Qansur (Fansur di
Pantai Barat Sumatera Utara), dari sini dikeluarkan kapur Qansur. Kemudian
sampai kepulau-pulau Najmalus (Nicober), penduduknya keluar dengan
perahu-perahu sambil berbogel menawarkan hasil tempatan, kemudian sampai
kepulauan Andaman.
(d) Kemudian
masuk laut keempat iaitu Kalahbar juga disebut laut Kalah (terletak di selat
Melaka sekarang dan berhampiran antara segenting kra hingga perak), terdapat
banyak pulaudan bukit bukau yang mengkagumkan. Kalah ini terletak pertengahan
jalan dari China dan sebaliknya. Di Kalah berlabuhnya kapal-kapal orang Islam
dari Siraf dan Oman dan mereka berhubung dengan orang-orang yang datang dari
negeri China dengan kapal-kapal mereka. Pada zaman dulu, kapal-kapal dari
China sering ke negeri Oman, Siraf, Faris, Bahrain, Ubullah dan Basrah.
(e) Kemudian
masuk laut ke-5 yang dikenali sebagai kardanj (Laut Pulau Kalimantan?)
terdapat banyak gunung-gunung dan pulau-pulau (kardanj) menghasilkan kapur.
(f) Kemudian
laut ke-6, Laut Sanf (Champa iaitu Laut China Selatan). Di laut ini
terdapat “Negara Maharaja” iaitu
merujuk kepada Maharaja Zabag. Wilayah Zabag ini tidak tergambar luasnya
hingga mengambil masa dua tahun untuk
mengelilingi seluruh jajahan takluk walaupun dengan kapal yang terpantas
ketika itu.
(g) Dan
pulau-pulau ini bersambung dengan laut yang tidak diketahui sempadan di
sebelah Laut China dimana ia sebenarnya merujuk kepada Kepulauan Filipina
yang bersambung dengan Lautan Pasifik.
(h) Pada
birai-birai kepulauan terdapat gunung-ganang yang mengeluarkan api siang dan
malam, siangnya merah dan malamnya hitam, memuncak tinggi ke langit,
mengeluarkan suara yang lebih kuat dari suara guruh dan petir (merujuk kepada
kepulauan Maluku, Pulau Sulawesi, Kepulauan Nusa Tenggara dan Pulau Jawa).
Kadang-kadang gunung berapi itu mengeluarkan suara ajaib dan menakutkan.
(i) Dalam
negara Maharaja terdapat Pulau Sribuza (Sriwijaya) yang lingkungannya seluas
400 farsakh dalam laut, juga Pulau Zang dan Ramni (Lamuri) dan lain-lain
kepulauan dalam miliknya.
(j) Negara
Maharaja menghasilkan minyak wangi, rempah-rempah yang harum, kapur, kayu
gaharu, cengkih, kayu cendana, kasturi, rempah dan lain-lain.
(k) Maharaja
adalah tuan (penguasa) laut keenam, Laut Sanf (Champa).
Meskipun Maharaja Zabag itu menguasai seluruh
Kepulauan Dwipantra, kenyataan Laut Champa iaitu Laut China Selatan sekarang
adalah membuktikan empayarnya terletak di “Pantai Timur Semenanjung”.
|
|
PRASASTI KEDU
|
Prasasti ini juga terkenal dengan Prasasti
Balitung ditemui oleh Statterheim tertulis atas dua plat gangsa bertarikh
tahun 828 Saka (907 Masihi). Ia ditemui di Kedu, dekat Perambanan iaitu di
Kota Jogjakarta Moden. Prasasti Kedu ini memberikan suatu daftar
Maharaja-Maharaja sebelum Sri Maharaja
rakai Watukura (Balitung) yang memerintah di Mataram, bahagian Selatan dari
Jawa Tengah. Daftar itu adalah sebagai mengikut:“…..rakai Mataram Sang Ratu
Sanjaya.
Sri Maharaja rakai Panangkarana.
Sri Maharaja rakai Panunggalan.
Sri Maharaja rakai Warak
Sri Maharaja rakai Garung
Sri Maharaja rakai Pikatan
Sri Maharaja rakai Kayu Wangi
Sri Maharaja rakai Watu Humalang
Sri Maharaja rakai Watu Kura.
|
|
SUNG SHIH
|
Sung Shih atau sejarah Keluarga Sung (960 – 1279
Masihi) di tulis oleh T’o T’o (1313 -1344 Masihi). Meskipun ia ditulis dalam
abad ke-14 Masihi, tetapi mengandungi beberapa fakta mengenai sejarah
Yavadvipa atau Zabag dalam hubungnya dengan China sejak bahagian awal dari
abad ke-10 Masihi. Tetapi Sung Shih menyebut nama Yavadvipa atau Zabag ini
dengan San Fo Chi dan ianya dinyatakan demikian:
a)
Pada tahun 905 Masihi, suatu peruntusan telah
dihantar oleh Maharaja San-fo-Chi ke negeri China dengan membawa hadiah dalam
bentuk ufti. Utusan ini adalah gabenor bagi ibu kota dan Maharaja China telah
mengurniakan gelaran Jeneral yang mendamaikan negeri-negeri yang jauh.
b)
Dalam bulan 9 dari tahun 960 Masihi,
Si-ri-hu-ta-hia-li-t’an merujuk kepada Sri Udayaditya (Varman) menghantarkan
satu perutusan untuk membawa hadiah berbentuk ufti dan ianya diulangi dalam
tahun berikutnya (961)
c)
Penghujung tahun 961 dalam musim sejuk, raja
Si-ri-wu-ya (Sri Wa-dhiraja) telah menghantar ufti. Dalam tahun-tahun 971 – 974
Masihi, utusan –utusan datang pula ke Istana Maharaja China. Tahun berikutnya
Utusan datang lagi (975).
d)
Tahun 980 Masihi, Raja San-fo-chi bernama
Ha-Chi (Haji atau Aji) menghantar perutusan ke China.
e)
983 Raja Ha-chi menghantar perutusan. 985,
nakhoda sebuah kapal dagangn datang
membawa hasil dari negerinya.
f)
988 satu
perutusan telah sampai dengan tujuan membawa ufti dan dalam musim
sejuk 992 Masihi, informasi telah diterima dari Canton bahawa utusan ini
telah meninggalkan ibu kota dua tahun yang lalu (990) telah mendengar berita
di selatan bahawa negerinya telah diserang oleh She-p’o (Java) dan utusan itu
terpaksa tinggal selama setahun. Dalam pertengahan tahun 992, utusan ini
telah belayar ke Champa namun mendapat perkhabaran tidak baik, kapal utusan
ini telah datang balik untuk mendengar satu perintah diraja supaya negerinya
boleh menurut pimpinannya.
|
Alhamdulillah, selesai juga kami membawakan
semula maklumat tentang kerajaan Yavadvipa ini mengikut penelitian Nakula. Kami
hanya boleh ringkaskan disini bahawa Yavadvipa ini telah mengalami proses
evolusi yang panjang. Sepanjang jangkamasa ini juga Empayar Yavadvipa ini
sendiri telah berubah beberapa antaranya Srivijaya dan Langkasuka.
Selepas ini, ikuti pula catatan abad ke-11 hingga abad ke-14 tentang
empayar yang pernah wujud di Asia Tenggara ini. Lebih kurang 18 catatan yang
ada. Selamat Membaca.
No comments:
Post a Comment