BIOGRAFI :
·
Nama Tubuh : Ahmad bin Muhammad Zain bin Mustafa
bin Muhammad bin Muhammad Zainal Abidin
·
Tarikh Lahir : 5 Syaaban 1272H bersamaan 10
April 1856M
·
Tempat Lahir : Kampung Sena Janjar, Kampung
Jambu, Negeri Jerim kini di Selatan Thailand atau lebih tepat di Negeri Patani
Darussalam suatu masa dahulu.
·
Umur
ketika pulang ke Rahmatullah : 52
tahun
·
Tarikh : 11hb. Zulhijjah 1325H bersamaan 14
Januari 1908
·
Tempat : Mina dan disemadikan di perkuburan
Ma’la
Susur Galur
Keturunan :
Datuk beliau iaitu, Syaikh Mustafa Bin Muhammad
adalah seorang panglima Istana Raja Patani, yang telah mengundur diri selepas
tentera Raja Patani kalah perang dengan tentera Siam, lalu membuka pondok
pengajian di Kampong Sena Janjar, daerah Jambu.
Dikatakan beliau mendapat ‘pembukaan’ dari Allah
dengan diperlihatkan air telaganya melimpah keluar pada suatu malam akhir
Ramadan, yang beliau fahami sebagai petanda malam Lailatu al-Qadr. Beliau telah
berdoa pada sisi telaga itu agar zuriat beliau menjadi ulama. Telaga itu masih
ada sehingga sekarang dan berada tidak berapa jauh dari kubur beliau. Empat
anak lelakinya telah menjadi ulama terbilang, Syaikh Abdul Latif telah bergiat
di Bangkok, Syaikh Daud dan Syaikh Muhammad Zain, ayahnya Syaikh Ahmad bergiat
di Makkah dan Syaikh Abdul Qadir, yang dikenali sebagai Tok Bendang Daya di
Patani.
Syaikh Muhammad Zain telah membawa keluarganya berpindah
ke Kota Makkah ketika Syeikh Ahmad berusia 4 tahun. Pada waktu itu, beliau
telah menunjukkan keperibadian yang berbeza dengan kanak-kanak seusianya
apabila beliau menghafal pelbagai matan seawal usia dua tahun.
PENDIDIKAN
Kota Makkah telah menjadi medan beliau untuk
menuntut ilmu dengan gigih. Setelah itu beliau telah melanjutkan pelajaran di
Baitul Maqqdis selama dua tahun sehingga menjadi orang Melayu pertama yang
mendapat pendidikan khusus dalam bindang perubatan daripada Syeikh Abdul
al-Rahim al-Kabuli disamping ilmu-ilmu lain terutamanya dalam bidang yang
berkaitan syariat. Sebuah kitab perubatan telah dihasilkan oleh beliau semasa
menuntut dengan Syeikh Abdul al-Rahim al-Kabuli yang bertajuk Tayyib al-Insan
fi Tibb al-Insandalam Bahasa Melayu.
Kedahagaan beliau kepada ilmu telah membawa beliau
ke Universiti Al-Azhar yang beliau namakan sebagai Masjid Jami al-Azhar, waktu
itu beliau berusia belasan tahun. Beliau telah menempa sejarah sebagai Orang
Pertama dari Asia Tenggara yang menuntut ilmu di Mesir sehingga terkenal di
kalangan orang Melayu pada waktu itu.Ketika itu juga, beliau telah melibatkan
diri dalam penerbitan kitab-kitab Melayu.
Antara guru beliau adalah (guru-guru berbangsa
Melayu yang bermaustautin di Kota Makkah) :
v Syeikh
Muhammad bin Sulaiman Hasbullah (berbangsa Arab)
v Syeikh
Mustafa Al-Afifi (berbangsa Arab)
v Sayyid
Umar al-Shami al-Baqa’i (berbangsa Arab)
v Sayyid
Muhammad Ali bin Sayyid Zahir al-Watri (berbangsa Arab)
v Syeikh
Abd Qadir al-Shibli al-Tarablusi (berbangsa Arab)
v Syeikh
Muhammad bin Ismail al-Fatani @ Syeikh Nik Mat Kecik al-Fatani (berbangsa
Melayu -Patani)
v Syeikh
Abdul Qadir bin Abdul Rahman al-Fatani (berbangsa Melayu – Patani)
v Syeikh
Muhammad Said bin Isa al-Kalatani (berbangsa Melayu – Kelantan)
v Syeikh
Abdul Mutallib Kuta (berbangsa Melayu – Kelantan)
v Syeikh
Wan Ali Kutan al-Kalantani (berbangsa Melayu – Kelantan)
KEGIATAN
BELIAU
Setelah itu, beliau telah kembali ke Kota Makkah
sebagai seorang ilmuan yang disegani dan penyair yang terbilang dengan gelaran
Syeikh Ahmad al-Zaki Mesir. Ramai anak muda terutama dari Nusantara telah
menjadi muridnya walaupun ketika itu di Kota Mekah telah ada Ulama dari alam
Melayu yang bergiat di bumi Makkah.
Disenaraikan antara murid-muridnya :
Dari Patani murid-muridnya tidak kurang dari 23
orang :
Ø Syeikh
Abdullah bin Qasim Senggora
Ø Syeikh
Muhammad bin Idris al-Fatani
Ø Muhammad
bin Hussein bin Abdul Latif al-Fatani
Dari Malaysia tidak kurang hebatnya, iaitu melebihi
38 orang dan terdiri daripada kalangan Sultan, iaitu:
ü Sultan
Mansor yang merupakan sultan Kelantan
ü Sultan
Zainal Abidin iaitu sultan negeri Terengganu
ü Syeikh
Abdul Samad bin Muhammad Saleh (Tuan Tabal)
ü Syeikh
Wan Sulaiman bin Sidiq, Mufti Kedah
ü Tuan
Guru Haji Omar bin Ismail, Sungai Keladi, Kota Bharu, Kelantan
ü Tuan
Haji Awang Muhammad Yusuf bin Ahmad al-Kenali (Tok Kenali)
ü Tuan
Haji Hassan bin Panglima Munas (Tok Janggut)
Anak-anak murid beliau juga terdiri daripada
anak-anak kelahiran Kemboja / Champa iaitu:
ü Hj.
Muhammad Saleh
ü Tengku
Sulaiman
ü Tuan
Guru Haji Muhammad Tahir Kemboja
Beliau juga turut mempunyai lebih dari 23 orang
murid dari Indonesia antaranya:
ü Syeikh
Sulaiman al-Rasuli
ü Syeikh
Muhammad Jamil Jaho
ü Syeikh
Muhammad Tahir Jalaluddin al-Minangkabawi.
SEMANGAT
NASIONALIS
Sebagai seorang ilmuan yang disegani dan penyair
yang terbilang. Kedudukan Syaikh Ahmad agak istimewa, selain daripada menguasai
ilmu-ilmu tradisional agama dengan menguasai pelbagai bidang ilmu meliputi
ilmu-ilmu yang berkaitan dengan bahasa Arab, usul, tafsir, hadis, fikah dan
lain-lain.
Beliau juga memiliki kesungguhan untuk memahami
perkembangan kemajuan dunia yang sedang pesat berlaku dan beliau berusaha untuk
memanafaatkan kemajuan itu untuk meninggikan agama Islam dan memartabatkan
bangsanya.
Beliau juga telah mengadap Sultan Abdul Abdul Hamid II (Sultan
Uthmaniyah Turki) untuk membenarkan percetakan kitab-kitab Melayu di Makkah.
Beliau juga telah membawa beberapa orang muridnya antaranya Tok Kenali bagi
mengunjungi Syam untuk bertemu Syaikh Muhammad Yusuf an-Nabhani, kemudian
mengunjungi Mesir dan bertemu dengan Syaikh Muhammad Abduh. Beliau juga menghantar muridnya ke beberapa
daerah untuk tujuan dakwah, terutamanya beberapa muridnya telah pergi ke
Kemboja Beliau mengambil berat tentang
nasib yang menimpa anak bangsanya
[istilah Syaikh Ahmad ialah anak jenisnya.
Zaman Syaikh Ahmad bergiat berkebetulan dengan
zaman kejatuhan kerajaan Uthmaniyyah di
Istanbul, banyak daripada kawasan
pemerentahan Uthmaniyyah telah jatuh ke tangan negara-negara barat. Syaikh
sangat mengkagumi sejarah kebesaran
kerajaan Uthmaniyyah di zaman lampau dan mengharapkan pemerentahan Uthmaniyyah akan berterusan demi kepentingan ummah. Di
waktu yang sama beliau sangat insaf
tentang kelemahan dan kemunduran ummah serta kekuatan pihak lain hasil kemajuan
yang sedang berlaku di Eropah dan Amerika ketika itu.
HASIL KARYA
Syeikh Ahmad al-Fatani rahimahulLah telah mengarang
lebih daripada 160 buah kitab sama ada dalam bahasa Arab atau bahasa Melayu
termasuk kitab-kitab yang ditashih. Dalam bahasa Arab sahaja kitab-kitab
karangan beliau melebihi 32 buah, antaranya ialah:
·
Jumanat al-Tawhid (1293H/1876),
·
Tashil Nayl al-Amani (1300H/1883)
·
cIlm al-Sarf (1317H/1900).
Manakala kitab-kitab yang dikarang dalam bahasa
Melayu pula tidak kurang daripada 22 buah, antaranya :
·
Hadiqat al-Azhar (1307H/1890),
·
Bahjat al-Mubtadin (1310H/1892)
·
Faridat al-Fara’id (1313H/1895).
Dalam bidang pentashihan pula yang tinta emas
sejarah mencatatkan bahawa beliau sebagai pelopornya telah mentashih lebih
daripada 36 buah kitab yang kebanyakannya dalam bahasa Melayu berbanding bahasa
Arab. Syeikh Ahmad al-Fatani telah mentashih lebih daripada 25 buah kitab
berbahasa Melayu yang antara lainnya:
·
Tafsir Baydawi karangan Syeikh Abdul Rauf bin
Ali al-Fansuri,
·
Furu’ al-Masa’il karya Syeikh Daud bin Abdullah
al-Fatani
·
Tuhfat al-Raghibin tulisan Syeikh Muhammad Arsyad
bin Abdullah al-Banjari.
Antara karya-karya bahasa Arab yang ditashih beliau
ialah:
·
I’anat al-Talibin oleh Sayyid Abu Bakar Shata,
·
al-Ajrumiyyah karangan Imam Shanhaji dan
·
al-Kharidat al-Bahiyyah tulisan Syeikh Abdullah
bin Usman Makki.
·
KEMBALI KE
RAHMATULLAH
Tokoh agung
Nusantara yang telah menabur bakti mengajar selama 25 tahun di Masjdil Haram,
ini akhirnya menemui Ilahi di Mina ketika sedang mengerjakan haji sunat pada
malam 11hb. Zulhijjah 1325H bersamaan 14 Januari 1908 dan disemadikan di Mekah
di perkuburan Ma’la di bawah kaki Umm al-Mukminin Siti Khadijah
radiaLlahu’anha. Semoga Allah (s.w.t) mencucuri rahmat ke atas beliau dan
seluruh umat Islam…Amin.
Rujukan :
1)
PEMIKIRAN USUL FIKAH SYEIKH AHMAD AL-FATANI DALAM KITAB AL-FATAWA
AL-FATANIYYAH
2)
Tradisional Islam : Syeikh Ahmad
al-Fatani
3)
Melayu Online.com
No comments:
Post a Comment