SELAMAT DATANG KE HALAMAN BLOG RASMI PPSK [PPM-006-03-22032013]

Wednesday, 20 November 2013

SEKAPUR SIREH DARI PENYELENGGARA HIKAYAT SIAK : MUHAMMAD YUSSOF HASHIM


Abad ke-18 dan awal abad ke-19 adalah zaman kemelut politik yang hebat di sekitar Selat Melaka. Kedua-dua abad itu dipenuhi dengan babak-babak sejarah perihal kemerosotan dan kemunculan kuasa-kuasa kerajaan Melayu tempatan, disamping menghadapi persaingan politik yang sengit dengan kuasa-kuasa dari Barat, iaitu Portugis, Belanda dan Inggeris.

Di bahagian Selat Melaka, empayar unggul Melayu, iaitu kerajaan Johor-Riau, warisan daripada kerajaan Melayu Melaka mula menunjukkan bibit-bibit perpecahannya, apabila kerajaan Johor-Riau yang selama ini dianggap sebagai kelangsungan daripada Kesultanan Melayu Melaka, yang sekurang-kurangnya dapat dibuktikan daripada salasilah raja-rajanya, mengalami tragedi pahit, iaitu kemangkatan Sultan Mahmud Syah II (Marhum mangkat dijulang atau Marhum Kota Tinggi). Kemangkatan baginda pada tahun 1699 mencetuskan suatu sejarah hitam bagi kuasa politik Melayu. baginda dikatakan tidak meninggalkan zuriat. Ini  memberikan jalan kepada Bendahara Johor, Tun Abdul Jalil (Marhum Kuala Pahang) untuk mengangkat dirinya sebagai sultan.

Tetapi tidaklah semudah itu beliau mempertingkatkan taraf dirinya daripada seorang yang ‘berdarah merah’ kepada seorang yang ‘berdarah putih’; daripada taraf ‘Tun’ kepada taraf ‘Sultan’, tanpa memikirkan bahawa tindakan yang cukup berani tetapi bertentangan dengan tradisi dan resam Melayu ini mencetuskan pergolakan di dalam budaya perpolitikan Melayu yang cukup hebat di perairan ini. Belum pernah terjadi di dalam sejarah Melayu tindakan politik seperti itu. Anak-anaknya juga turut menggunakan gelaran ‘Tengku’. Dan tidaklah pula selicin itu beliau berjaya di dalam ikhtiar menegakkan wibawanya sebagai seorang pemerintah dan raja yang berdaulat. Sepanjang era pemerintahan beliau di antara tahun 1700 hingga 1718 terdapat kalangan yang menyokong dan menentangnya. Suasana Johor-Riau menjadi gawat. Ini memberikan laluan kepada perpecahan kuasa dan menggugat keutuhan kuasa pusat, perpaduan anggota masyarakat menjadi longgar, seterusnya merintis jalan kepada kemasukkan unsur-unsur asing ke dalam institusi politik dan masyarakat Johor-Riau.

Dari arah tenggara, kedatangan dan kemasukan suku Bugis mulai awal abad ke-18 memberikan suatu corak baru di dalam dimensi politik tradisional Johor-Riau. Dari arah barat pula, kemunculan kuasa Siak-Minangkabau yang kemudiannya menerjah ke dalam politik Johor-Riau menambah ruwetkan lagi suasana yang sedang parah itu. Beberapa buah kuasa tempatan Melayu yang selama ini berindukan kepada kekuasaan politik Johor-Riau mula mengambil peluang membebaskan diri daripada ikatan pusat. Wujud pula beberapa buah kerajaan baru. Di bahagian pantai timur Sumatera, dengan adanya peluang kegiatan ekonomi dagang dan dengan merosotnya sebuah kuasa pusat selama ini berjaya mengawal laluan jalan perairan Selat Melaka, muncullah pula kerajaan Melayu Siak.

Hubungan awal yang rapat di antara istana Siak dengan istana Pagaruyung mencetuskan pengertian bahawa imej Siak yang didakwa sebagai keminangkabauan itu sebenarnya bukanlah muncul dalam ikatan etnik, tetapi lebih di dalam bentuk ikatan dan emosi politik – bila mana dalam menciptakan kewibawaan politik bagi mewujudkan sebuah kerajaan Siak yang berdaulat, raja-raja awal Siak, terutama Raja Kecil (Sultan Abdul Jalil Rahmat Syah 1718-1740an) didaulatkan secara ritual peribumi oleh Ratu Jamilan dan Yamtuan Sakti di istana Pagaruyung. Secara kebetulan pula sumber Belanda menyebut Raja Kecil sebagai berketurunan Minangkabau. Dan secara fizikal dan material pula baginda disokong oleh pedagang-pedagang daripada kalangan Minangkabau. Maka secara tersendiri imej Minangkabau di dalam kerajaan Siak nampaknya lebih mejurus kepada kalangan kerabatnya.
Hal inilah yang barangkali jarang diperkatakan di dalam kajian dan penulisan sejarah.

Kesultanan Siak diasaskan oleh Raja Kecil (Marhum Buantan). Baginda memerintah dari 1723 hingga 1740-an. Sehingga 1784, Siak diperintah oleh enam orang Sultan berketurunan langsung dari titisan darah baginda. Tetapi selepas kemangkatan baginda, putera-puteranya saling berperang untuk merebut takhta kerajaan. Pergaduhan antara saudara memungkinkan keluarga lelaki kerabat Siak yang berketurunan Sayyid memanipulasi takhta, lalu selepas tahun 1784 itu, muncullah sultan-sultan Siak yang berdarah Arab dan menggunakan gelaran sayyid, dari masa Tengku Sayyid Ali hinggalah kepada Tengku Sayyid Kasim (1940-an).

Anggota-anggota kerabat tulen daripada keturunan Raja Kecil yang secara tradisinya wajar mendakwa sebagai pengganti takhta Kerajaan Siak yang sah, terpaksa keluar dari Siak, lalu berkelana ke sana ke mari untuk mencari dan menegakkan pengaruh politik masing-masing. Ada berkeliaran di Selat Melaka hingga ke Laut China Selatan dengan pengikut tersendiri. Ada pula yang berjaya memulakan suatu kesultanan baru. Salah seorang daripada mereka adalah Tengku Akil yang berkelana hingga ke Sukadana, barat daya Borneo. Ketika itu, kuasa-kuasa Belanda dan Inggeris kian bertapak di rantau ini. Kerabat-kerabat diraja Siak saling berinteraksi dengan mereka, sama ada sebagai musuh atau sebagai rakan sekomplot, di samping berinteraksi pula dengan kuasa dan kelompok Melayu tempatan yang lain, terutama Bugis.

Memang amat sedikit diketahui tentang peristiwa sejarah dan pengalaman politik keluarga kerabat Siak dan pengikut Minangkabau mereka di dalam gelora pensejarahan Melayu rantau ini. Pemikiran ahli sejarah selama ini banyak dipengaruhi oleh sumber-sumber dan penulisan sejarah serta peranan kaum Bugis. Akibatnya, peranan pihak Melayu Siak yang tidak kurang pentingnya seperti pihak Bugis, sering tidak mendapat perhatian yang sewajarnya. Betapakah pula penulisan sejarah peribumi mengenai kegiatan dan peranan mereka amat terhad diketahui akan kewujudannya. Hasil-hasil penulisan jenis ini memang menarik perhatian kita kerana corak dan persepsi historisnya tentulah berbeza daripada corak dan persepsi historis yang terdapat di dalam penulisan yang muncul daripada kalangan suku Bugis. Walau apa pun tanggapan kita mengenai hubungan sejarah dan kemanusiaan suku-suku Melayu ini, namun perihal masa-masa mereka yang lepas, kita harus menghadapi dan memperkatakan realiti.

Di atas kesedaran inilah maka naskhah Hikayat Siak, satu-satunya warisan penulisan sejarah yang ditinggalkan oleh suku-sakat keluarga kerabat diraja Siak dan keturunan Minangkabau daripada Kesultanan Siak ini ditampil dan diselenggarakan untuk penerbitan. Semoga dengan ini persepsi sejarah kita mengenai kegiatan beberapa suku masyarakat Melayu di rantau ini dapat ditempatkan dan diletakkan ke tahap yang sewajarnya demi untuk melahirkan suatu dimensi pensejarahan yang seimbang pula coraknya.

Wassalam.

Prof. Dato’ Dr. Muhammad Yussof Hashim
Jabatan Sejarah
Universiti Malaya
Julai 1991/Muharram 1412



Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...