Sepucuk surat yang dikirim oleh waris Geoffrey Clarence Carpenter kepada Kolonel Mohd. Tajri telah membongkar misteri pesawat DC-3 Dakota yang terhempas dan bersemadi di tengah-tengah hutan tebal, di Gua Musang, Kelantan, enam dekad lalu.
Penerbangan pada 25 Ogos 1950 itu sama seperti misi serupa yang pernah
dilaksanakan sebelumnya oleh krew pesawat Douglas DC-3 Dakota (KN630) Tentera
Udara Diraja Britain (RAF).
Sejak beberapa minggu lalu, hutan tebal Gua Musang menjadi lokasi utama
krew Nombor 52 Skuadron RAF ini. Mereka ditugaskan mengesan kedudukan gerila
Parti Komunis Malaya (PKM) yang kuat bertapak di situ.
Melalui kokpit hadapan, juruterbangnya, Leftenan Udara Edward Robert
Talbot, RAF melihat paparan meter serta paras ketinggian pesawat yang dibantu
jurumalim, Sarjan (Udara) Geoffrey Clarence Carpenter.
Seorang lagi krew pesawat Dakota KN630 ini ialah jurusemboyan, Sarjan Udara
Thomas O’Toole, RAF.
Turut serta dalam penerbangan hari itu ialah pegawai Loyal Regiment, Mejar
JH Proctor yang ditumpangkan bersama Batalion Kedua Askar Melayu, selain empat
anggota Royal Air Service Corp (juga tentera British) yang mengendalikan kargo
pesawat, seorang pegawai kerajaan Kelantan berbangsa Inggeris dan tiga rakyat
tempatan.
Allahyarham Konstable Mohammad Abdul Lalil@Jalil |
Misi Dakota KN630 hari itu ialah untuk
menggugurkan smoke marker.
Ia bagi membantu operasi pengeboman ke atas lokasi komunis yang dikenal
pasti oleh lapan pesawat pengebom Lincoln Bombers yang terbang tidak jauh dari
situ. Malangnya, pesawat ini terputus hubungan dengan menara kawalan. Ia
dipercayai terhempas di Mukim Galas di tengah-tengah hutan tebal Gua Musang.
Tinjauan udara oleh pesawat RAF kemudian mengenal pasti lokasi pesawat
terhempas sebelum mengerahkan sepasukan anggota tentera ke kawasan tersebut.
Namun, mereka hanya berjaya mengesan lokasi nahas sembilan hari kemudian.
Atas faktor keselamatan dan kesukaran membawa mangsa keluar, kesemua yang
terkorban dikebumikan di sebuah lokasi berhampiran bangkai pesawat terhempas.
Itu cerita 60 tahun dulu. Tetapi, bagi waris salah seorang krew pesawat
ini, Dennis Carpenter, 78, berita kehilangan abangya, Sarjan (Udara) Geoffrey
Clarence Carpenter masih misteri. Biarpun keluarganya diberitahu keluarga
mereka terkorban, tetapi nalurinya tetap ingin tahu di mana lokasi sebenar
jasad abangnya disemadikan. Setelah beberapa kali berusaha, akhirnya sepucuk surat beliau yang
dialamatkan kepada Atase Pertahanan Malaysia di Britain, Kolonel Mohd. Tajri
Alwi dibalas. Walaupun jawapan yang diterima ringkas, tetapi kesediaan Mohd. Tajri
membantu mengesan kedudukan pesawat malang tersebut terhempas cukup
menggembirakan beliau.
Dennis kini menetap di Croyden dekat selatan London. Dalam suratnya,
Carpenter turut menyertakan koordinat dan lokasi pesawat itu dipercayai
terhempas. Semuanya berdasarkan maklumat yang diperolehnya daripada RAF dan penyelidik
perang di sana. Mohd. Tajri kemudian memanjangkan perkara tersebut kepada Kementerian
Pertahanan (Kementah) sebelum mengarahkan Markas Briged
Ke-8 Infantri Kem Pengkalan Chepa melakukan pencarian tersebut.
Bagaimanapun, kedudukan hutan tebal Gua Musang menyukarkan kerja-kerja untuk
menjejaki kedudukan pesawat tersebut.
Mereka berjaya menemui lokasi sebenar bangkai pesawat pengangkut yang
berjaya kira-kira tiga kilometer dari Kampung Penchong. Untuk ke sana, ia
mengambil masa lima jam perjalanan dari bandar Gua Musang. Menurut Panglimanya,
Brigedier Jeneral Azizan Md. Delin, pencarian pertama dilakukan pada bulan Jun
lalu, tetapi gagal.
“Atase Pertahanan Malaysia di Britain melalui Markas Tentera Darat (Mk TD)
meminta briged ini membantu mendapatkan fakta tepat mengenai lokasi dan tanah
perkuburan krew pesawat itu. Mereka menjumpainya pada 19 Jun.
Pasukan mencari seramai 15 anggota diketuai Kapten Muhamad Isa Hassan itu
dibantu dua jurupandu Orang Asli tempatan dan dua anggota Kor Risik menggunakan
tiga kenderaan pacuan empat roda.
“Bagaimanapun, lokasi kemalangan yang terletak jauh di tengah-tengah
belantara Mukim Galas yang sukar dilalui dengan kenderaan, selain terdedah
kepada ancaman binatang buas menyukarkan usaha tersebut,” ujarnya.
Menurut Azizan, pasukan pencari terpaksa berjalan kaki kira-kira dua jam
untuk sampai ke satu kawasan kaki bukit. Ia berdekatan sebatang anak sungai di
mana pesawat Douglas DC-3 Dakota itu dipercayai terhempas.
Hasil penemuan tersebut, Panglima TD, Jeneral Tan Sri Muhammad Ismail
Jamaluddin telah mengutus surat kepada rakan sejawatnya di Britain, Jeneral Sir
Richard Dannat. Beliau menyatakan kesediaan dan komitmen untuk memberikan
kerjasama kepada kerajaan British.
Dua tinjauan susulan telah dilakukan Muzium TD iaitu pada 15 hingga 19
September dengan diiringi oleh wakil Markas 8 Briged, manakala tinjauan kedua
pada 15 hingga 19 Oktober disertai pihak Polis Diraja Malaysia dari Bukit Aman
dan Muzium PDRM. Semasa tinjauan kedua, pihak Muzium TD telah melaksanakan kerja-kerja
‘pengesanan tapak’ menggunakan peralatan electromagnetic
surveyer. Ia bertujuan mengesahkan kewujudan rangka manusia di kawasan yang dikenal
pasti. Namun berkemungkinan disebabkan faktor tulang yang telah rapuh dan
terurai, kesan tindak balas magnetik amat lemah.
Hasilnya, Markas TD kemudian memutuskan agar misi evakuasi bangkai pesawat
Douglas DC-3 Dakota (KN630) RAF ini dilaksanakan sepenuhnya. Diberi nama
Ekspedisi Garis Waktu KN 630, ia diketuai oleh pihak Muzium TD. Tujuannya untuk
membawa keluar rangka manusia dan beberapa peralatan penting pesawat dari
lokasi nahas. Ekspedisi ini juga mendapat kerjasama dan gabungan kepakaran pelbagai
unit-unit TD, khasnya Markas 8 Briged, polis, wakil kerajaan Britain dan
pakar-pakar forensik Universiti Sains Malaysia (USM) Kubang Kerian. Turut serta
dalam misi yang bermula 2 hingga 12 November itu ialah kakitangan Jabatan Hal
Ehwal Orang Asli (JHEOA), Jabatan Perhutanan serta penyelidik daripada Kumpulan
Sejarah Malaysia (MHG).
Penggalian dua kawasan busut yang dipercayai krew pesawat malang itu
ditanam berjaya menemui beberapa tinggalan tulang-temulang manusia. Ini termasuklah cebisan pakaian seragam dan kasut.
Proses evakuasi berjaya diselesaikan dalam tempoh yang ditetapkan. Pada 12
November, rangka kru pesawat malang Dakota (KN630) RAF berjaya dibawa keluar
setelah 58 tahun bersemadi di hutan Gua Musang.
Penyelidik Bebas bersatu utk mencari relik ATM |
Setelah melalui perjalanan selama 10 jam, kesemua rangka seperti cebisan
tengkorak dan tulang yang diisi di dalam 12 bungkusan plastik kecil tiba di
Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian, Kelantan pada pukul
9.30 malam bagi proses ujian DNA.
Pasukan evakuasi Markas Tentera Darat (TD) yang diketuai Muzium TD itu
terpaksa memilih jalan darat setelah helikopter Nuri tidak dapat mendarat di
kawasan tersebut kerana faktor cuaca. Penyerahan kesemua rangka yang siap
bertanda yang diisi di dalam kotak plastik kepada HUSM oleh Pengarah Muzium TD,
Lt Kol Norhayati Mansor kepada Timbalan Pengarah HUSM, Dr. Mohd. Rosdi Abd.
Rahman.
Menurut Mohd. Rosdi, dengan sampel yang ada, pihaknya dijangka memulakan
ujian tersebut pada bila-bila masa sebelum memaklumkan hasilnya kepada pihak
Muzium TD untuk tindakan seterusnya.
“Proses ujian DNA yang diketuai oleh Ketua Pasukan Forensik HUSM, Dr.
Zafarina Zainuddin dijangka mengambil masa sebulan bagi mengenal pasti identiti
krew pesawat Dakota RAF itu.
“Sejak 3 November lalu, beliau turut sama dengan pihak Tentera Darat dalam
Ekspedisi Garis Waktu pesawat Dakota ini di Gua Musang,” jelasnya.
Sementara itu, kenyataan daripada Markas TD memberitahu, kejayaan misi ini
akan disusuli dengan beberapa pencarian serupa bertujuan untuk
mendokumentasikan peristiwa bersejarah berkaitan ketenteraan tanah air.
“Bermula dengan pencarian pesawat pengebom B-24 Liberator di sempadan
Malaysia – Thailand pada Julai 2008,misi pesawat Dakota KN630 ini merupakan
misi ketiga Ekspedisi Garis Waktu.
“Pihak kita merekodkan 30 pesawat tentera yang dikenal pasti terhempas di
Tanah Melayu sejak 1945 hingga 1951, antaranya lapan jenis Dakota termasuk
sebuah terhempas di Serendah, Selangor,” ujarnya.
Mengikut data yang direkodkan Kumpulan Sejarah Malaysia (MHG), sebanyak
lima kemalangan udara berlaku di Gua Musang, Kelantan semasa Darurat. Ia
membabitkan pelbagai jenis pesawat RAF. Dua daripadanya ialah pesawat jenis
Valetta, dan selebihnya jenis Bristol Briggand, Dakota dan Auster AOP. Bagaimana pun menurut penyelidiknya, Shahrom Ahmad, masih ada lagi sejumlah
kemalangan udara yang dimaklumkan secara lisan tetapi belum dapat disahkan
kerana kekurangan maklumat.
Menurut Shahrom, pihaknya telah lama mengumpul data mengenai pesawat malang
Dakota KN630 RAF itu. Ini termasuklah krunya sebagai satu proses biasa dalam usaha
mengenal pasti kedudukan ia dipercayai terhempas.
Maklumat pesawat Douglas Dakota
Panjang : 19.43m
Lebar sayap : 29.11m
Tinggi : 5.18m
Berat maksimum semasa berlepas : 14,000kg
Enjin : 2 x enjin radial Pratt & Whitney Twin Wasp; 1,400hp setiap satu
Kelajuan maksima : 360kmj
Jarak penerbangan : 2,600km
Krew : 3
Kapasiti penumpang : 28
Had kargo : 2,700kg / 3,700kg (perang)
Lebar sayap : 29.11m
Tinggi : 5.18m
Berat maksimum semasa berlepas : 14,000kg
Enjin : 2 x enjin radial Pratt & Whitney Twin Wasp; 1,400hp setiap satu
Kelajuan maksima : 360kmj
Jarak penerbangan : 2,600km
Krew : 3
Kapasiti penumpang : 28
Had kargo : 2,700kg / 3,700kg (perang)
No comments:
Post a Comment